روایت دعایی از حیوانات برای زندگی یک محیط‌بان / قوانینی که حمایتگر و بازدارنده نیست
کد خبر: 3979269
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
به انگیزه روز محیط‌بان؛

روایت دعایی از حیوانات برای زندگی یک محیط‌بان / قوانینی که حمایتگر و بازدارنده نیست

یک محیط‌بان گفت: گاهی شده محیط‌بانی را با دست و پای بسته در طبیعت پیدا کردیم و وقتی او را نجات دادیم می‌گوید دعای حیوانات باعث شد تا جانم حفظ شود.

سازمان محیط زیست چند سالی در نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار است روز میلاد فرخنده امام رضا(ع)، هشتمین پیشوای دینی مسلمانان، طلایه‌دار مهربانی و عطوفت، ملقب به ضامن آهو به روز ملی محیط‌بان، در تقویم رسمی کشور ثبت شود.

محیط‌بانان، سبزپوشان سخت‌کوش و سلحشوری که در اجرای اصل 50 قانون اساسی شجاعانه و بی‌ادعا، چشمان تیزبین و نگرانشان، بی‌وقفه پهنه‌های وسیع مناطق حفاظت شده این سرزمین را می‌نگرد و برای پاسداری از عرصه‌های طبیعی  و حیات وحش، از فدا کردن جان خویش که گرانبهاترین و ارزشمندترین  هدیه آفریدگار به آدمی است نیز دریغ ندارند.

چه کسی می‌تواند جای محیط‌بانی را بگیرد که برای حفظ نفس یک حیوان از خود می‌گذرد و یا حال محیط‌بانی را درک کند که به‌دلیل شرایط خاص منطقه چند روزی از خانواده‌اش بی‌خبر می‌ماند.

علی رجبی، یکی از محیط بانانی است که چندین سال است در مناطق حفاظت شده زیرکوه و سربیشه مشغول فعالیت است، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یک محیط‌بان همزمان کار دامپزشک، کشاورز و حافظ محیط زیست را انجام می‌دهد؛ بنابراین باید تخصص لازم را داشته باشد.

وی افزود: با وجود همه این موارد، اما توجه زیادی به محیط‌بان و این شغل نمی‌شود؛ نمی‌دانم علتش چیست؛ اما هرچه که باشد آرامش خاطر را از دل محیط‌بان می‌برد.

انگیزه‌ای که با قوانین پایمال می‌شود 

رجبی با بیان اینکه حتی قوانینی وجود ندارد که محیط‌بان به‌خوبی از خود در برابر شکارچیان محافظت کند، تصریح کرد: ماجرای تلخ احکام گوناگون قضایی از جمله حکم اعدام، زندانی شدن، پرداخت دیه و یا آزادی، برای محیط‌بان اموری است که زندگی آنان را بسیاری مواقع با چالش مواجه کرده است و انگار قرار نیست برای آنان فکری شود و این انگیزه و اعتماد به نفس محیط‌بان را برای انجام کار می‌گیرد.

وی بیان کرد: چه کسی می‌تواند درک کند که یک محیط‌بان برای سهل کردن محیط حیات وحش چه سختی‌هایی را متحمل می‌شود و یا برای رساندن آب و آذوقه به حیوانات چه کارهایی می‌کند؟

رجبی تصریح کرد: تمام این موارد سهل می‌شود اگر کمی حمایت و انگیزه پشتش باشد؛ اما با همه اینها وقتی حیوانی را سیراب می‌کنی و یا او را از دست شکارچی نجات می‌دهی، دعایی برایت می‌کند که زندگی‌ات را نجات می‌دهد.

این محیط‌بان بیان کرد: در روایات نیز در مورد دعای حیوانات بسیار صحبت شده و حقیقتا گاهی در مواردی احساس می‌کنم همین دعاها من و خانواده‌ام را از بسیاری بلاها نجات می‌دهد؛ حال جانم در کف دست باشد هیچ نیست.

رجبی گفت: گاهی شده محیط‌بانی را با دست و پای بسته در طبیعت پیدا کردیم و وقتی او را نجات دادیم می‌گوید دعای حیوانات باعث شد تا جانم حفظ شود.

وی تصریح کرد: بر اساس استاندارد جهانی هر 1000 هکتار باید توسط یک محیط‌بان حفاظت شود، اما در ایران هر محیط‌بان منطقه وسیع‌تری را تحت پوشش دارد و این کار را سخت می‌کند.

این محیط‌بان بیان کرد: نکته دیگر این است که جریمه‌ها برای شکارچیان بازدارنده نیست و همین امر باعث شده آنان احساس ترس نکنند و باز از طرفی قوانین حمایتی برای محیط‌بانان وجود ندارد تا با آسایش خاطر با شکارچیان برخورد کنند.

روایت دعایی از حیوانات برای زندگی محیط بان

محیط‌بان؛ خط مقدم جبهه حفاظت و حراست از مواهب خدادادی

مسعود مستقیم، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: روز میلاد خجسته حضرت علی بن موسی الرضا(ع) که به‌نام ضامن آهو و روز محیط‌بان مزین شده است، فرصت مغتنمی است که از زحمات و تلاش‌های محیط‌بانان که حافظان راستین عرصه‌ها و مواهب لایزال الهی هستند و به‌عنوان پاسداران طبیعت با عشق و علاقه از عرصه‌های طبیعی و زیست‌بوم‌های حیات‌بخش استان و گونه‌های گیاهی و جانوری و ارزش‌های تنوع زیستی حفاظت و حراست می‌کنند، تشکر و قدردانی کنیم.

وی افزود: محیط‌بانان در شرایط اقلیمی سخت و طاقت‌فرسا و با کمترین امکانات و تجهیزات در خط مقدم حفاظت و حراست از حیات وحش، جنگل‌ها، تالاب‌ها و تنوع زیستی بوده و چه بسا از جان خود در این راه مایه گذاشتند که تقدیم 145 شهید محیط‌بان و تعداد زیادی جانباز دلیل صحت این ادعا است و بر خود فرض می‌دانیم از تلاش‌های شبانه‌روزی محیط‌بانان کشور به خصوص محیط‌بانان استان، این پاسداران و حافظان محیط زیست و تمامی تلاشگران عرصه خدمتگزاری به طبیعت و دوستداران محیط زیست تقدیر و تشکر کنیم.

این محیط‌بان بیان کرد: تمام اطلاعاتی که در مورد محیط زیست و حیات وحش جمع‌آوری می‌شود و براساس آن پایش و یا نگهداری صورت می‌گیرد، با زحمات محیط‌بانان میسر می‌شود.

وی با بیان اینکه محیط‌‌‌‌بان باید تخصص کافی داشته باشد، تصریح کرد: حذف یک گونه جانوری از طبیعت کل چرخه طبیعت را به‌ هم می‌ریزد که عدم این آسیب بستگی به فعالیت اثربخش محیط‌بانان دارد.

این محیط‌بان بیان کرد: اگر محیط‌بان توجه کافی نداشته باشد، جنگل آتش می‌گیرد، ثروت‌های ملی از دست می‌رود و سرمایه‌های طبیعی جایی در کشور نخواهند داشت.

مستقیم بیان کرد: محیط‌بانان نقش بسزایی در حفظ طبیعت و زیست‌بوم دارند؛ بنابراین نیازمند قانون‌های حمایت هستند.

وی با بیان اینکه متأسفانه قانون‌های حمایتگری برای حمایت از این قشر وجود ندارد، افزود: لازم است یک محیط‌بان آن‌قدر تأمین باشد که وقتی دو روز از خانواده‌اش جداست خیالش راحت باشد در حالی که حتی برای دفاع از خود نیز آن چنان دستش باز نیست که بتواند فعالیتی انجام دهد.

این محیط‌بان ادامه داد: سرمنشأ اصلی خلقت، گیاهان هستند که اگر از بین روند دیگر نمی‌توان به ادامه حیات امیدوار بود، بنابراین یک محیط‌بان به تداوم حیات کمک می‌کند و نباید این را از یاد برد.

وی یادآور شد: محیط‌بان خوراک فکری را به مسئولان می‌دهد تا براساس آن و اطلاعاتی از خشکسالی و حیات وحش و طبیعت تصمیم‌گیری کنند تا محیط زیست رو به فنا نرود.

محیط‌بان نیاز به آرامش دارد تا کاری خدایی را به سرانجام رساند و طبیعتی که دست ساخته خداست را به بهترین نحو حفظ کند.

انتهای پیام
captcha