
به گزارش ایکنا، منصور میر، عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، 4 تیرماه در نشست علمی مجازی «دروس معارف اسلامی؛ فرصتها و تهدیدها»، گفت: مدرس معارف اگر به شغل و کار خود به عنوان یک شغل عادی و معمولی نگاه کند خودش بدترین آسیب برای این رشته است، بنابراین مدرس معارف باید نگاه خلاقانه داشته باشد و دانشجو را در این دروس فعال کند.
وی افزود: در برخی گرایشهای دروس معارف مانند معارف یک و دو و یا آشنای با منابع و متون اسلامی که اکنون با عنوان تفسیر قرآن و نهجالبلاغه تدریس میشود در عین اینکه بهترین فرصت برای آشنایی دانشجویان با معارف دینی است ولی میتواند بدترین تهدیدات را هم به همراه داشته باشند.
میر اضافه کرد: ما از یک طرف با دروسی مرتبط هستیم که به نام دین تدریس میشوند و از طرف دیگر با مخاطبانی روبرو هستیم که فرصت هستند ولی همین فرصت ممکن در برخی موارد به خاطر تدریس ما و یا موانع دیگر به تهدید تبدیل شود. درست است که نباید ذهنیت ما نسبت به دانشجویان منفی باشد ولی همگی در همین جامعه زندگی میکنیم و نمیتوانیم واقعیات را هم نادیده بگیریم زیرا امروز به خاطر حاکمیت حکومت و دولت اسلامی با بازخوردها و تهدیدات جدی در این عرصه مواجه هستیم.
عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران اضافه کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی در مورد دروس علوم انسانی و معارف گذرانده شده است و اصل و محتوا و موضوع این دروس هم در نهاد رهبری در دانشگاهها طراحی و انجام میشود ولی فرصتها و تهدیدات علاوه بر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای دیگر متوجه ما مدرسان این دروس هم هست.
میر اظهار کرد: بخشی از این فرصتها و تهدیدات هم گاهی به صورت مستقیم و گاهی غیرمستقیم متوجه مخاطبان این دروس است؛ وقتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی آشنایی با منابع اسلامی به عنوان یک درس مصوب میشود از دید ما فرصت است ولی همین فرصت در 10 تا 15 سال اخیر تهدید شده است زیرا این درس، اکنون تبدیل به تفسیر موضوعی قرآن و نهجالبلاغه شده است و خود این مسئله جای ساعتها فرصت کارشناسی و بحث دارد؟ معتقدم جایگزینی تفسیر به جای آشنایی با منابع اسلامی تهدید است.
وی افزود: آیا آشنایی با منابع اسلامی صرفا آشنایی با قرآن و نهجالبلاغه است؟ و آیا قرآن صرفا همان تفسیر است؟ معتقدم یکی از روشها برای جذب دانشجو مشارکت دادن او در درس است؛ در همین درس ساده متون و معارف یک و دو دعوت دانشجو به مشارکت سخت نیست زیرا یک شبهه را وسط بیندازیم به راحتی وارد درس و بحث می شوند و در درس انقلاب اسلامی به مراتب آسانتر است.
وی تصریح کرد: بارها با دانشجویانی روبرو شدهایم که روخوانی قرآن نمیدانند و جالب اینکه ما با اینکه با چنین دانشجویانی روبرو هستیم درس معارف اسلامی را به تفسیر موضوعی قرآن و نهجالبلاغه تبدیل کردهایم و همین درس را هم اساتید با توجه به سلیقه خود، میزان آشنایی با بخشهای از آیات و متون تدریس و بر بخشی از آن متمرکز میشوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: اکنون دانشجوی تشنه به معارف اسلامی را به دانشجویی تبدیل کردهایم که فقط باید تفسیر گوش کند و آن هم هر کسی براساس میل و سلیقه خود یک مواردی و آیاتی را بیشتر مورد بحث قرار میدهد در حالی که شبهات زیادی در مورد خود قرآن در شبکههای مجازی وجود دارد و باید طوری دانشجو را با قرآن آشنا کنیم که به آن ببالند و شبهات و ایراداتی را که در این زمینه دارد درک و پاسخ آن را بفهمد.
وی افزود: همین درس دو ساعته در صورت وجود متن قابل استفاده یک فرصت بسیار عالی برای دانشجوست ولی ما طوری خودمان را عادت دادهایم و عامدانه و یا سهوا که به تهدید تبدیل شده است؛ ما با دانشجویانی مواجه هستیم که در آزمون براساس جزوهای امتحان میدهند که به زور به 20 صفحه میرسد و آن هم 20 تا 30 سؤال طراحی شده و به دانشجو داده شده است که همان را برای آزمون بخواند؛ آیا تهدید از این بزرگتر؟
میر تأکید کرد: برنامهریزان و مدرسان با صلاحیت باید این دروس را تدریس کنند مدرسانی که واقعا مصاحبه خوبی داده و با سواد هستند تا بتوانند موانع جذب دانشجو به این دروس را حداکثر در دو سه جلسه اول از بین ببرند؛ فرصتها و تهدیدات درباره دروس و سرفصل، دانشگاه و دانشجو و مدرس و نهادهای برنامهریز وجود دارد و بخشی از این فرصتها و تهدیدات هم به حوزه آموزش و خصوصیات دروس باز میگردد و ممکن است آسیبها غلبه هم داشته باشد.
وی در پایان تصریح کرد: مخاطبان من و شما گاهی از ما جلوتر هستند و ممکن است به علت ضعف در تدریس و ضعف در استفاده از ابزار و نحوه ارتباط و تعامل با دانشجو تهدیداتی ایجاد کنیم که این دروس را به حاشیه ببرد و بدتر از آن به جای مفید بودن تهدید علیه ما شوند.
انتهای پیام