انتظار فعالان قرآنی از دولت منتخب نظارت بر فعالیت‌های مؤسسات است
کد خبر: 3980686
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶

انتظار فعالان قرآنی از دولت منتخب نظارت بر فعالیت‌های مؤسسات است

مدیر مؤسسه قاریان و حافظان کاشان گفت: انتظار ما از دولت منتخب این است که علاوه بر حمایت مالی از مؤسسات قرآنی، یک سیستم نظارتی فنی و تخصصی برای رصد فعالیت‌های مالی و آموزشی مؤسسات تعریف شود.

انتظار فعالان قرآنی از دولت منتخب نظارت بر فعالیت‌های مؤسسات است

علی‌اکبر توحیدیان، مدیر مؤسسه قرآن و عترت قاریان و حافظان کاشان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: عمده انتظار ما از دولت منتخب این است که از مؤسسات قرآنی به لحاظ مالی حمایت کند. در حوزه‌های مختلف این همه ریخت‌وپاش صورت می‌گیرد، مثلاً در ورزش سالیانه فقط چند میلیارد به‌عنوان جریمه قراردادها به بازیکنان و مربیان فوتبال پرداخت می‌شود، بنابراین انتظار ما این است که بودجه فعالیت‌های فرهنگی و به‌خصوص فعالیت‌های قرآنی به‌درستی جهت‌دهی و ساماندهی شود.

وی افزود: حداقل در کاشان این‌گونه است که مؤسسات قرآنی به‌لحاظ برنامه‌ریزی، کادر نیروی انسانی و مباحث آموزشی و پژوهشی مشکلی ندارند و همه مشکلات در مسائل مالی خلاصه می‌شود. با وضعیت اقتصادی موجود نیز خیرین بیش از این توانایی کمک به مؤسسات را ندارند. در دولت‌های نهم و دهم وضعیت به‌مراتب بهتر بود و به مؤسسات قرآنی کمک می‌شد، ضمن اینکه گرانی و نرخ تورم نیز به اندازه امروز نبود. در حال حاضر، هم با تورم و گرانی مواجه هستیم و هم اینکه هیچ کمکی از جانب دولت به مؤسسات قرآنی صورت نمی‌گیرد.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت قاریان و حافظان کاشان درباره نگاه و رویکرد دولت منتخب به فعالیت‌های قرآنی، گفت: در حال حاضر، هیچ نظارتی بر فعالیت مؤسسات قرآنی صورت نمی‌گیرد تا مشخص شود کیفیت آموزشی آنها به‌لحاظ روش‌های مدرن آموزشی و روانشناسی آموزش چگونه بوده و آمارهایی که ارائه می‌دهند، چقدر مطابق با واقعیت است، شخصاً معتقدم بسیاری از این آمارها با واقعیت فاصله دارد. مؤسسات قرآنی کیفیت آموزشی مطلوبی داشته باشند یا نه و آموزش‌های آنها اثرگذار باشد یا نه، هیچ پیگیری و نظارتی در این خصوص وجود ندارد و این اصلاً خوب نیست.

توحیدیان اضافه کرد: در کاشان که تولیت سازمان تبلیغات اسلامی خودش قاری قرآن است، دورادور بر مؤسسات زیر نظر این سازمان در حد تذکر نظارت دارد، ولی بر مؤسساتی مثل ما که زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنیم، در مباحث تخصصی و مالی هیچ نظارتی اعمال نمی‌شود؛ مثلاً اگر مؤسسه‌ای از خیرین پول دریافت کند، هیچ گونه حسابرسی از مدیر آن مؤسسه صورت نمی‌گیرد که با این پول چه کرده است. این خلأ بزرگی محسوب می‌شود و انتظار داریم دولت جدید این رویکرد را در پیش بگیرد که بر همه فعالیت‌های مؤسسات قرآنی اعم از آموزشی و مالی به‌صورت تخصصی و فنی نظارت شود.

وی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی به حال خود رها شده‌اند، ادامه داد: هیچ بازرسی به مؤسسات قرآنی مراجعه نمی‌کند تا جویای فعالیت‌ها و اوضاع آنها شود، فقط هر سال یک گزارش آماری از مؤسسات می‌گیرند و صرف‌نظر از اینکه این گزارش‌ها چقدر مطابق با واقع است، آنها را منتشر می‌کنند که این هم فایده‌ای ندارد. بر فعالیت مؤسسات باید نظارت شود و این نظارت نیز مداخله‌گرانه باشد، یعنی اگر مؤسسه‌ای آمار نادرست ارائه می‌دهد، با آن برخورد شود، یا اگر فعالیت‌های آموزشی مؤسسه‌ای بازدهی ندارد، مسئولان آن را راهنمایی کنند و نقاط ضعف آن بررسی و رفع شود، نه اینکه صرفاً فقط یک گزارش دریافت کنند و بعد همه چیز تمام شود. در واقع از ابتدای به ثبت رسیدن مؤسسات تاکنون، این مشکل وجود داشته است.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت قاریان و حافظان کاشان بیان کرد: گروه‌های علوم قرآن و حدیث در دانشگاه‌ها، مؤسسات قرآنی و جلسات قرآن سنتی که تعداد آنها در کاشان به حدود 700 مورد می‌رسد، هر کدام در فضای مخصوص خود به سر می‌برند. پیشنهاد من این است که اگر یک برنامه‌ریزی انجام شده و همه این‌ها در فعالیت‌هایی که با یکدیگر هم‌پوشانی دارند، به هم پیوند بخورند و مدیریت واحدی بر آنها اعمال شود، بازدهی بیشتری در فعالیت‌ها خواهند داشت، ولی در حال حاضر میان آنها فاصله وجود دارد.

انتهای پیام
captcha