افزایش 5 درصدی آمار ازدواج پس از 17 سال / تعداد دختران کاهش یافته است
کد خبر: 3983063
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
تندگویان خبر داد؛

افزایش 5 درصدی آمار ازدواج پس از 17 سال / تعداد دختران کاهش یافته است

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از افزایش پنج درصدی آمار ازدواج پس از 17 سال در کشور خبر داد و گفت: در ازای هر 122 مرد متقاضی ازدواج فقط 100 خانم آماده ازدواج داریم.

افزایش 5 درصدی آمار ازدواج پس از 17 سال/ هشدار نسبت به کاهش تعداد دخترانبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری رئیس و دبیر ستاد ملی هفته ازدواج امروز شنبه 19 تیرماه در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این نشست، دو مسئله اقتصاد و فرهنگ را دو بخش پررنگ در مسئله ازدواج دانست و گفت: از مجموع عملکرد سه سال اخیر دولت و بانک‌ مرکزی باید تقدیر کرد. قبل از این، هم مدل پرداخت و هم میزان پرداخت وام ازدواج به روز نبود ولی در چند سال اخیر این وام 10 برابر شده و پرداخت‌ها نیز به روز صورت می‌گیرد و دیگر صف‌های انتظار طولانی مدت وام ازدواج نداریم.

وی اعلام کرد: سال گذشته بعد از 17 سال که شیب ازدواج نزولی بود در مجموع کشوری پنج درصد رشد آمار ازدواج داشتیم که نشان می‌دهد همفکری نهادهای مسئول در این خصوص به نتیجه رسیده است.

تندگویان با اشاره به اینکه همه استان‌ها مجمع خیران ازدواج دارند و دو سال است که مجمع ملی خیرین ازدواج شکل گرفته است، گفت: با شیوع کرونا مشکلات اقتصادی در کشور بیشتر شد اما اینک رشد پنج درصدی ازدواج‌ را داریم که نشان می‌دهد دستگاه‌های مربوطه توانسته‌اند در این خصوص تأثیرگذار باشند.

کاهش تعداد دختران در برابر پسران آماده ازدواج

وی از کاهش هزینه‌های ازدواج به دلیل شیوع کرونا و تأثیر این مسئله در افزایش ازدواج نیز سخن گفت اما در خصوص بحث جنسیت در کشور هشدار داد و گفت: یکی از مشکلات کنونی کشور بحث جنسیت است. در آمار جنسیتی دچار مشکل شده‌ایم؛ در ازای هر 122 مرد متقاضی ازدواج فقط 100 خانم آماده ازدواج داریم. این آمار تأثیر بدی در حوزه ازدواج می‌گذارد.

تندگویان یکی دیگر از دغدغه‌های موجود را بحث مهاجرت ارزیابی کرد و گفت: اگر آمار دختران مهاجرت کرده افزایش یابد، در حوزه ازدواج تأثیر بدی خواهد گذاشت.

در ادامه تندگویان در خصوص تعداد سمن‌‌های فعال در حوزه جوانان، گفت: سه هزار و 700 سمن جوانان فعال است که در بحث رفع آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌های ترویجی، مشاوره‌ها و ... در حال فعالیت هستند. این سمن‌‌ها 800 برنامه تولید کرده‌اند که در هفته ازدواج منتشر خواهد شد. 120 هزار سرباز نیز مهارت‌های زندگی را دریافت کرده‌اند که پس از دریافت این آموزش‌ها 35 درصد آنها اعلام کرده‌‌اند نظرشان در مورد ازدواج تغییر کرده و تصمیم به ازدواج گرفته‌اند.

وی در خصوص آمار طلاق گفت: در سال 99 نسبت به سال پیش از آن، 4.42 درصد افزایش آمار ازدواج را داشتیم؛ آمار طلاق نیز 3.61 درصد افزایش داشته است. یعنی آمار ازدواج به سمت مثبت شدن رفته اما شیب افزایشی طلاق همچنان ادامه دارد. همچنان طلاق‌ها در یک، دو و پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد که این امر به دلیل عدم شناخت است.

در ادامه این نشست، دانشمندی، نماینده بانک مرکزی به ارائه آمار تسهیلات ازدواج پرداخت و گفت: از سال 88 سامانه ازدواج راه‌اندازی شده و همه جوانان می‌توانند در سراسر کشور در این سامانه ثبت‌نام کنند. از سال 88 تاکنون 12 میلیون و 635 هزار نفر به رقم 144 هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج دریافت کرده‌اند. امسال نیز 242 هزار نفر به مبلغ 207 هزار و 453 میلیارد ریال وام دریافت کرده‌اند و 351 هزار نفر نیز در نوبت دریافت وام هستند.

حداکثر 4 ماه انتظار برای دریافت وام ازدواج

وی از پیش‌بینی تقاضای یک میلیون نفر برای دریافت وام ازدواج در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته فقط 80 هزار نفر پشت نوبت ماندند که آن هم به دلیل عدم تکمیل اطلاعاتشان بود. انتظار برای وام ازدواج را به حداقل رسانده‌ایم و افراد حداکثر تا چهار ماه برای دریافت وام منتظر می‌مانند.

دانشمندی در پاسخ به سؤالی در مورد تعویق بازپرداخت وام ازدواج به دلیل شیوع کرونا، گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه  سه ماه ابتدای سال 99 به تعویق افتاد و پس از آن تعویقی نداشتیم. اگر برای فردی به غیر از این مسئله رخ داده می‌تواند به سامانه شکایات بانک مرکزی مراجعه کند. اگر فردی هم کمتر از میزان وام دریافت کرده باید با مستندات به سایت شکایات بانک مرکزی مراجعه کند.

سپس اعظم کریمی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان، عناوین روزهای هفته ازدواج را اعلام کرد و گفت: دوشنبه 21 تیرماه همزمان با سالروز ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) به عنوان روز «ازدواج به هنگام، آگاهانه، ترویج زندگی ساده، مقابله با رسومات نوظهور و تشریفات دست و پاگیر» نام‌گذاری شده است. سه‌شنبه 22 تیر با عنوان «نقش مشاوره تخصصی پیش از ازدواج در تشکیل زندگی پایدار» و چهارشنبه 23 تیر با عنوان «ترویج و تسهیل ازدواج با مشارکت خیرین، سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان امر ازدواج» نام‌ گرفته و امسال همزمان با هفته ازدواج شاهد اجرای سومین پویش ازدواج جوانان با همراهی خیران خواهیم بود.

کریمی افزود: پنج‌شنبه 24 تیر «توانمندسازی جوانان، تقویت مهارت‌های مدیریت خانواده در زوج‌های جوان، جامعه سالم و با نشاط» نام‌‌گذاری شده است که این امر به دلیل فعالیت‌هایی است که در حوزه مهارت‌آموزی در حوزه جوانان در پیش داریم؛ به ویژه کارگاه‌های آموزشی که در قالب مهارت‌های زندگی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری کارگا‌‌های آموزشی در هفته ازدواج در بستر فضای مجازی، گفت: جمعه 25 تیر به عنوان روز «ازدواج، ترویج فرزندآوری، تقویت مهارت‌های فرزندپروری، جامعه جوان پویا و بالنده»، شنبه 26 تیر به عنوان روز «عفاف و حجاب، ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و تعالی خانواده» و روز یکشنبه به عنوان روز «سواد رسانه‌ای، آگاهی‌بخشی به جوانان به بهره‌گیری از تولیدات آموزشی و فرهنگی در فضای مجازی» در نظر گرفته شده است. در سال گذشته حوزه جوانان با بهره‌گیری از توان و ایده‌های هنرمندان جوان و سازمان‌های مردم نهاد اقدام به تولیدات فرهنگی قابل توجهی ویژه انتشار در فضای مجازی کردند.

کریمی یکی از برنامه‌‌های هفته ازدواج سال جاری را راه‌اندازی کمپین مشاوره رایگان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 430 مرکز تخصصی ازدواج و خانواده داریم که در این هفته مشاوره رایگان ارائه خواهند کرد. همچنین با حضور وزیر ورزش و جوانان، آئین روز ملی ازدواج برگزار می‌شود.

آغاز زندگی مشترک بدون برگزاری مراسم در دوران کرونا

وی از برگزاری کمپین‌های مختلف در این هفته نیز خبر داد و گفت: با بررسی نیازها و مشکلات جوانان کمپین ساده زیر یک سقف برگزار می‌شود که به معرفی جوانانی می‌پردازد که بدون صرف هزینه‌های غیرضروری برای رسوم نوظهور زندگی خود را آغاز کرد‌ه‌اند. همچنین کمپین «آغاز زندگی مشترک بدون برگزاری مراسم در دوران کرونا»، کمپین «حذف مراسم‌ بازدید از جهیزیه نوعروس»، پویش «با افتخار ایرانی می‌خرم» با هدف فرهنگسازی خرید جهیزیه از کالاهای تولید داخل، پویش «مهریه‌های ساده و آسان» و پویش «لذت مادری، شوق پدری» برای ترغیب زوج‌های جوان به فرزندآوری با بهره‌گیری از توان سازمان‌های مردم نهاد برگزار می‌شود. آخرین پویش «ریحانه» است که با هدف فرهنگ‌سازی برای مقابله با مدهای خارج از عرف و ترویج عفاف برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: از شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه درخواست شده است که مسئله ازدواج آسان را در این آئین عبادی سیاسی مطرح کنند. در بستر فضای مجازی نیز با حضور جامعه‌شناسان، جمعیت‌شناسان، روانشناسان و جوانان نشست‌های مجازی در خصوص ازدواج و مسائل روز جوانان برگزار می‌شود.

وی از افتتاح مراکز تخصصی تازه تأسیس به صورت همزمان در سراسر کشور در 21 تیر خبر داد و گفت: از زوجین جوانانی که جزو کادر پزشکی در دوران کرونا بودند و به مردم خدمات ارائه کرده‌اند تقدیر به عمل می‌آید. از زوج‌های جوانی که تازه ازدواج کرده‌اند و به عنوان یک فعال اجتماعی ازدواج به هنگام را انتخاب کرده‌اند نیز تقدیر خواهد شد.

کریمی از دریافت 800 اثر در قالب فیلم کوتاه، انیمیشن، موشن‌گرافی و ... با موضوع فرهنگ‌سازی ازدواج آگاهانه و پایدار و کاهش آسیب‌های اجتماعی و نقش مشاوره در شکل‌گیری ازدواج به هنگام نیز خبر داد و گفت: منتخب این آثار در هفته ازدواج منتشر خواهد شد.

در پایان نیز کریمی از توسعه مراکز مشاوره با اولویت مناطق محروم خبر داد و گفت: در استان سیستان و بلوچستان فقط یک مرکز مشاوره بود که اکنون به هفت مرکز افزایش یافته است. در بوشهر نیز فقط یک مرکز وجود داشت که اکنون پنج مرکز وجود دارد.  

انتهای پیام
captcha