همایش «مسلمانان شرق اروپا و چالش‌ها» در آتن/ فضای مجازی به اسلام‌هراسی دامن می‌زند
کد خبر: 3985102
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
با حضور ایران برگزار شد؛

همایش «مسلمانان شرق اروپا و چالش‌ها» در آتن/ فضای مجازی به اسلام‌هراسی دامن می‌زند

همایش «مسلمانان شرق اروپا و چالش‌های پیش رو» به همت انجمن مسلمانان اروپا در آتن، پایتخت یونان برگزار شد.

به گزارش ایکنا، این همایش به ریاست عبدالوحید نیازف، رئیس انجمن مسلمانان اروپا و با مشارکت انجمن مسلمانان یونان در سالن همایش هتل کاراول در آتن برگزار شد.

در این همایش که مهدی نیکخواه قمی، رایزن فرهنگی کشورمان در یونان حضور داشت؛ عبدالوحید نیازف، رئیس انجمن مسلمانان اروپا ضمن اشاره به فعالیت‌های این انجمن گفت: تاکنون هفت سمینار در کشورهای حوزه بالکان برگزار شده و برنامه بعدی در کشور رومانی خواهد بود.

وی تأخیر یک و نیم ساله در برگزاری این دست از همایش‌های دینی را ناشی از شیوع ویروس کرونا اعلام کرد.

1996؛ سال اوج‌گیری اسلام‌‎هراسی در یونان

بنا به اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، الکساندروس ساکلاریو به عنوان سخنران اول درباره «اسلام‌هراسی در یونان» سخن گفت و اظهار کرد: مسئله اسلام‌هراسی در یونان از ابتدای قرن جاری شروع شد و در سال ۱۹۹۶ به اوج خود رسید.

ساکلاریو افزود: در یونان آمار مشخصی از شیوه‌ها و شاخص‌های اسلام‌هراسی وجود ندارد. اما به طور کلی و به صورت عملی شاهد آن هستیم. سیاسیون، کلیسای ارتودکس، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی معمولاً دارای تمایلات اسلام‌هراسانه هستند و البته باید این موضوع را که اسلام‌هراسی از چه طریقی مطرح و هدایت می‌شود، مورد بررسی بیشتر قرار داد.

وی تأکید کرد: دولت و کلیسا می‌توانند برای جلوگیری از ترویج اسلام‌هراسی اقداماتی انجام دهند؛ اما متأسفانه شاهد اقدامی از هر دو طرف نیستیم. ما علاوه بر آنکه نباید به اسلام‌هراسی دامن بزنیم باید راه‌های مقابله با آن و مقابله با تبعیض نژادی را ترویج دهیم.

ساکلاریو همچنین، بیان کرد: چالش‌ها و مسائلی که در خصوص مهاجران مطرح می‌شود، نمی‌توان در قالب اسلام‌هراسی قلمداد کرد. اما هنگامی که به مساجد و نمازخانه‌ها حمله می‌شود شکی بر وجود اسلام‌هراسی نخواهیم داشت.

اطلاع‌رسانی درست اسلام‌هراسی را کاهش می‌دهد

استاد دانشگاه پانتئون در خصوص شیوه مقابله با اسلام‌هراسی اظهار کرد: واقعیت این است که مردم اطلاعاتی از اسلام ندارند، لذا باید اطلاعات درست به آنها داده شود. نقش آموزش در مدارس به ویژه مدارس ابتدایی در این خصوص بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: این عدم آگاهی باعث می‌شود خشونت علیه مسلمانان گسترش یابد، لذا به نظرم دولت باید برنامه ویژه‌ای برای آشنایی جوانان با اسلام در مدارس برنامه‌ریزی کند تا این مسئله مرتفع شود.

علی حسین اوغلو به عنوان سخنران دوم به وضعیت و حقوق مسلمانان یونان در منطقه تراکیه پرداخت و گفت: مسلمانان در منطقه تراکیه به رسمیت شناخته می‌شوند، اما من برای تحلیل وضعیت و شناخت درست محیط، سه مسئله مفتی، اداره اوقاف، مسجد و قبرستان را مورد بررسی قرار خواهم داد.

فضای مجازی و دامن‌زدن به اسلام‌هراسی

در ادامه این همایش، عارف الوبید مباحث خود را در خصوص اسلام‌هراسی و نقش رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در دامن‌زدن به این مسئله بیان کرد و با اشاره به مصادیقی به نقش مسلمانان در جامعه یونان و همزیستی مسالمت آمیز آنان در این جامعه پرداخت.

سخنران پایانی این رویداد عبدالوحید نیازف بود که با اشاره به فعالیت‌های انجمن مسلمانان اروپا تأکید کرد: علی‌رغم اینکه این انجمن نوپا است، اما مطالعات خوبی در مورد وضعیت مسلمانان در اروپا انجام داده‌ است. اگر به تاریخ اسلام و تاریخ اروپا نگاه کنیم، می‌بینیم که یونان دارای جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در این خصوص است.

وی ادامه داد: اگرچه تعداد مسلمانان نسبت به سایر قسمت‌های اروپا کمتر است اما برای ما یک مسلمان هم یک مسلمان است. از زمان خلیفه گری و دوران امویان و بعد امپراطوری عثمانی مسلمانان در یونان ساکن بودند و به همین دلیل شناخت وضعیت یونان اهمیت دارد.

عبدالوحید نیازف تأکید کرد: با توجه به اینکه یونان عضو اتحادیه اروپاست و در چارچوب قوانین اتحادیه باید حقوق اقلیت‌ها را رعایت کند، این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: موضوع دیگر در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا، حفظ آثار تاریخی است و مسئله مسجد واقع در میدان مناستیراکی که برای مسلمانان باز نمی‌شود، هم از دیگر موارد است. ما موظف هستیم که در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا برای رفع این مشکلات اقدام کنیم.

انتهای پیام
captcha