رد درخواست مسلمانان برای افتتاح مسجد در تسالونیکی یونان
کد خبر: 3955665
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶

رد درخواست مسلمانان برای افتتاح مسجد در تسالونیکی یونان

یونان درخواست رسمی جامعه مسلمانان شهر تسالونیکی، دومین شهر بزرگ این کشور برای افتتاح مسجد را رد کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از دیلی صباح، بنیاد فرهنگی آموزشی اسلامی مقدونیه- تراکیه که در تسالونیکی دومین شهر بزرگ یونان واقع شده است، پس از انجام اقدامات مقدماتی لازم مطابق با مقررات قانونی، درخواست رسمی افتتاح یک عبادتگاه را ارائه داد.

مجوزهای لازم از مقامات محلی برای درخواست رسمی گرفته شده بود که این فرایند دو سال به طول انجامید. پس از آن، وزارت آموزش و دین یونان این درخواست را به دلیل نقص اسناد و عدم ذکر جزئیات فنی رد کرد.

اعضای بنیاد با انتقاد از این تصمیم اعلام کردند که دولت یونان می‌خواهد بگوید که مسلمانان در تسالونیکی و مناطق اطراف آن اگر خواستار عبادت جمعی هستند، باید در خیابان نماز بخوانند.

آنها گفتند یونان اجازه باز شدن مساجد موجود را نمی‌دهد، همچنین مکان دیگری را برای عبادت مسلمانان پیشنهاد نمی‌دهد. همچنین درخواست‌های ما برای انجام عبادت در سازمان ما با بهانه‌هایی خارج از مقررات قانونی رد شده است.

موضع نامناسب این کشور نسبت به جمعیت مسلمان آن پدیده جدیدی نیست. به عنوان مثال، تا همین اواخر آتن به عنوان تنها پایتخت بدون مسجد اروپا شناخته می‌شد، با آنکه تخمین زده می‌شود که 300 هزار مسلمان در آتن و حومه زندگی می‌کنند. در نوامبر سال 2020، برای اولین بار از قرن نوزدهم، آتن شاهد افتتاح یک مسجد رسمی بود و تلاش جامعه مسلمانان پس از سال‌ها نتیجه داد.

همچنین انتخاب مفتی‌ها، یا روحانیون مسلمان در یونان به یکی دیگر از موارد مناقشه تبدیل شده است. در سال 1991 یونان بر خلاف قوانین بین‌المللی، انتصاب مفتی‌ها را تنها از سوی دولت این کشور مجاز اعلام کرد. مفتی‌های منصوب شده از سوی دولت یونان از آن پس مرجع رسمی مسلمانان محلی در مسائلی از جمله امور خانواده و ارث به شمار می‌روند. 
انتهای پیام
captcha