قرآن سند راهبردی و روایات اسناد هدایتگرانه است
کد خبر: 3986489
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
حجت‌الاسلام محمدحسنی در اختتامیه دهمین دوره جشنواره حدیث آجا:

قرآن سند راهبردی و روایات اسناد هدایتگرانه است

رئیس سازمان عقیدتی _ سیاسی ارتش با تأکید بر اینکه اگر مستقیماً وارد دنیای قرآن شویم، خیلی از نکات را متوجه نمی‌شویم، گفت: قرآن، سند هدایتگری راهبردی جهان اسلام است، اما روایات، اسناد هدایتگرانه کاربردی هستند، بنابراین روایات در عین کاربردی‌ بودن، درک مفاهیم قرآن را برای ما آسان‌تر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه دهمین دوره جشنواره سراسری حدیث آجا، امروز، چهارم مردادماه با حضور حجت‌الاسلام عباس محمد حسنی، رئیس سازمان عقیدتی _ سیاسی ارتش و امیرسرتیپ علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش برگزار شد.

این آیین با تلاوت مهدی روشندل، قاری ممتاز پدافند هوایی آغاز شد و سپس حجت‌الاسلام محمدباقر روشندل، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی پدافند هوایی سخنانی را ایراد کرد و در ادامه کلیپی از روند برگزاری این دوره به سمع و نظر حاضران رسید.

سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش طی سخنانی با تأکید بر اینکه در راستای عمل به حدیث ثقلین و ترویج معارف اهل بیت(ع) از حدود 10 سال گذشته این جشنواره آغاز شد با اشاره به اینکه مرحله مقدماتی دهمین جشنواره حدیث در دهه نخست اسفندماه 1399 برگزار شد، گفت: این جشنواره براساس کتاب زمزم حکمت سازمان اوقاف و امور خیریه برپا شد که در ابتدا 10 هزار جلد کتاب چاپ و در اختیار نیروهای پنجگانه ارتش قرار گرفت و در کنار آن فایل پی دی اف در پایگاه اینترنتی ارتش و کانال‌های آجا و ادارات پنجگانه به منظور سهولت دسترسی در اختیار، شرکت‌کننده‌ها قرار گرفت.


گزارش تصویری تجلیل از برگزیدگان دهمین جشنواره حدیث آجا


رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش بیان کرد: این جشنواره در هشت گروه کارکنان پایور، وظیفه، دانشجویان به تفکیک بانوان و آقایان، بانوان شاغل، همسران و فرزندان پسر و دختر بالای 15 سال برگزار شد. مرحله مقدماتی براساس حکمت اول تا 42، اسفندماه 99 برگزار شد. مرحله سراسری ادارات براساس حکمت اول تا 80 در دهه اول اردیبهشت‌ماه 1400 برپا شد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره به صورت آنلاین و در صورت فراهم بودن شرایط به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپا شد، افزود: مرحله نهایی جشنواره با راهیابی 176 نفر با سهمیه اختصاصی به میزبانی پدافند هوایی برگزار شد که از این تعداد 43 نفر به عنوان منتخب رشته‌های اول تا پنجم معرفی شدند.

میدانی با اشاره به رشد سه برابری دهمین جشنواره حدیث نسبت به دوره گذشته، اظهار کرد: در جشنواره امسال، شاهد ثبت‌نام 21 هزار نفر بودیم که نسبت به جشنواره دوره گذشته که هفت هزار نفر ثبت‌نامی داشتیم، حکایت از رشد علاقه‌مندان و متقاضیان این عرصه دارد.

قرآن سند راهبردی و روایات، اسناد هدایتگرانه کاربردی است / رتبه برتر نهاجا در نتایج تیمی جشنواره

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش به رتبه‌های تیمی کسب شده در این دوره اشاره کرد و گفت: نیروی هوایی ارتش با 19 منتخب و هزار و 440 امتیاز رتبه نخست تیمی را در این دوره از جشنواره کسب کرد و به ترتیب نیروی پدافند هوایی با 11 منتخب و 840 امتیاز، ستاد آجا با شش منتخب و 520 امتیاز، نیروی دریایی با چهار منتخب و 270 امتیاز و نیروی زمینی با سه منتخب و 210 امتیاز در جایگاه دوم تا پنجم رتبه‌های تیمی ایستادند.

وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار درفش حدیث به حائز رتبه نخست رقابت‌های تیمی یعنی نیروی هوایی ارتش اعطا خواهد شد و در دوره بعدی جشنواره این درفش به حائز رتبه نخست نتایج تیمی، اهدا می‌شود.

در ادامه گروه منتخب تواشیح و همخوانی «نور» و حائز رتبه در مسابقات تواشیح سازمان اوقاف و امور خیریه به اجرای دو برنامه یکی در وصف حضرت علی(ع) و دیگری با عنوان «عیدانه» پرداختند. سخنران بعدی این مراسم حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش بود.

وی ضمن تبریک ولادت دهمین اختر تابناک آسمان ولایت و قدردانی از تلاش‌کنندگان عرصه قرآن، عترت و نماز به منظور تبدیل شدن آن به فرهنگ گفتمانی، اظهار کرد: موضوع حدیث در آموزه‌های اسلامی به چند دلیل پابه پای قرآن مطرح شده است و اهل‌بیت(ع) به مسئله روایت و درایت روایات اهمیت خاص قائل شده‌اند. این اهمیت از چند وجه است.

محمدحسنی به اهمیت این وجه‌ها اشاره کرد و افزود: احادیث مکمل و مفسر قرآن کریم هستند، اگر حدیث نبود، باب بسیاری از معارف قرآن به سمت پیروان قرآن بسته می‌ماند. بنابر این مهم است که به روایات و احادیث به عنوان تبیین‌کننده معارف قرآنی پرداخته شود. قرآن به عنوان قانون اساسی جهان اسلام در بردارنده کلیات و معارف دین است. محور قانون‌های اساسی در همه طول تاریخ، کلیات بوده است که اگر مبین، مفسر و شارح نداشته باشد در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند، بنابر این روایات مبین کلیات قرآن کریم هستند.

ارسالی/ «قرآن» سند هدایتگری راهبردی اسلام و «روایات» اسناد هدایتگرانه کاربردی هستند/ رتبه برتر نهاجا در نتایج تیمی جشنواره

وی ادامه داد: احادیث رقیق‌ شده معارف قرآنی هستند، یعنی روان‌تر و قابل‌ درک‌ هستند، اگر ما مستقیم وارد دنیای قرآن شویم، خیلی از چیزها را متوجه نمی‌شود. قرآن دارای 70 لایه است. یکی از دلایل معجزه بودن قرآن، همین چند لایه بودن آن است. درک این لایه‌ها از عهده افراد عادی خارج است، مگر اینکه از این لایه‌ها پرده‌برداری شود و حال آنکه احادیث درکش راحت‌تر و سهل‌تر است، لذا لازم است تا در کنار آیات چند لایه‌ای، احادیث باشند تا انسان از این رهگذر به دنیای قرآن ورود پیدا کنند.

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش بیان کرد: قرآن سند هدایتگری راهبردی جهان اسلام است، اما روایات اسناد هدایتگرانه کاربردی هستند. ائمه(ع) کاربردی صحبت کردند، چنانکه مقام معظم رهبری نیز فرمودند: «نهج‌البلاغه کتاب تبیینی است». روایات هم خود کاربردی‌اند و هم قرآن را برای ما کاربردی می‌کنند. اینکه پا به پای قرآن، احادیث و روایات مطرح می‌شوند. همان اندازه که به تدبر در قرآن و انس با قرآن تأکید شده است به آموزش روایات و تدبر و تعقل در آنها و توسعه و ترویج آنها، توصیه شده است، چرا که اساساً دنیای قرآن، بدون روایات قابل بهره‌برداری نیست.

وی با تأکید بر اینکه ارتش از دیر زمان این نکته راهبردی را در حوزه قرآن و حدیث، مورد توجه قرار داده است و دستاوردهایی را در این چند سال گذشته نیز داشته است، گفت: کارکنان و خانواده‌های ارتش به همان اندازه که از حوزه قرآن متنعم هستند از سفره روایات نیز متنعم هستند، لذا افرادی که ما را به سرسفره‌های قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌برند، حق بزرگی به گردن ما دارند و اساساً این افراد که از قرآن و فرهنگ و اهل‌ بیت(ع) بهره‌مند شده‌اند، جزو موفق‌ترین افراد هستند و منشأ اختلافات در میان چهره‌های قرآنی و حدیثیون نسبت به سایرین کمتر است یا بعضاً وجود ندارد، زیرا با عمل به آموزه‌های قرآن و روایات، وظیفه‌شناس شده‌اند و می‌دانند چه زمانی و کجا، چه عملی را انجام دهند تا رضای خدا را در پی داشته باشند.

ارسالی/ «قرآن» سند هدایتگری راهبردی اسلام و «روایات» اسناد هدایتگرانه کاربردی هستند/ رتبه برتر نهاجا در نتایج تیمی جشنواره

محمدحسنی به روایتی از امام رضا(ع) درباره درک زیبایی‌های سخنان معصومین(ع) اشاره کرد و افزود: ایشان فرموده‌اند «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ كَيْفَ يُحْيِی أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا؛ رحمت خدا بر فردی باد که دین و ولایت ما را زنده می‌کند. به حضرت گفته شد: چگونه امر شما را احیا و زنده می‌کند؟ حضرت فرمودند: علوم ما را یاد گیرد و به مردم بیاموزد؛ زیرا مردم اگر حُسن و حقایق کلام ما را بدانند، قطعا از ما پیروی خواهند کرد». پس یکی از وظایف، توسعه و ترویج احادیث پابه پای قرآن و تجلیل و تکریم از چهره‌های حدیثی و منزلت آفرینان این عرصه است.

وی تأکید کرد: هر فردی که رابطه‌اش با کلام‌های نورانی برقرار مانده‌ است، راه خود را پیدا کرده و فردی که رابطه‌اش را قطع کرده باشد، در جهل باقی مانده است. مظلومیت درک نشدن حضرت علی(ع) در جوامع بشری بیشتر از مظلومیت ایشان در ضربت خوردنشان در محراب بود. بنابر این افرادی که در بازار قرآن و روایات وارد شده‌اند، عاقبت‌بخیری نصیبشان شده است.

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش در پایان به احکام نقل و تشریح حدیث اشاره کرد و گفت: باید در نقل احادیث از سند معتبر آنها مطمئن باشیم اگر این اطمینان را نداریم، آن را به امام، منسوب نکنیم، بلکه بگوییم رُوی یا قیل یعنی از قول امام معصوم(ع) نقل شده و روایت شده است. بنابر این از طرفی باید احادیث را ترویج کنیم و نقل کنیم و از سوی دیگر سعی تا نسبت غیر صحیح به معصوم ندهیم.

وی به مشارکت سه برابری کارکنان و خانواده‌های ارتش در دهمین جشنواره حدیث اشاره کرد و بیان کرد: البته انتظارمان بیش از این است، چرا که تربیت حافظان حدیث نیز به مانند تربیت حافظان قرآن دارای اهمیت و ضرورت است. این راه نورانی را تا جایی ادامه دهیم که خورشید قرآن و روایات علاوه بر خانه‌های ظاهری و باطنی، در دل‌ها نیز بتابد.

حسن ختام این مراسم اعطای درفش حدیث به امیرسرتیپ دوم خلبان مهدی هادیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دلیل کسب رتبه نخست تیمی دهمین جشنواره حدیث آجا بود. در ادامه نیز به ادارات عقیدتی ـ سیاسی‌های برتر در سطح ارتش، پدافند هوایی به عنوان میزبانی این دوره از جشنواره و همچنین منتخبان استان تهران در این دوره از جشنواره با لوح تقدیر و اهدای جوایز تجلیل به عمل آمد.

ارسالی/ «قرآن» سند هدایتگری راهبردی اسلام و «روایات» اسناد هدایتگرانه کاربردی هستند/ رتبه برتر نهاجا در نتایج تیمی جشنواره

سایر منتخبان یگان‌ها و ادارات تابع نیروهای دریایی، زمینی، هوایی، پدافند هوایی و ستاد آجا در سراسر کشور به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در این مراسم حضور نداشتند که جوایز آنها به صورت نقدی واریز می‌شود.

انتهای پیام
captcha