توصیه سیاستمداران جهان به حفظ وحدت و انسجام ملی مردم تونس
کد خبر: 3986732
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷

توصیه سیاستمداران جهان به حفظ وحدت و انسجام ملی مردم تونس

تعدادی از سیاستمداران جهان از مردم و بازیگران سیاسی تونس خواستند با احترام به قانون اساسی این کشور، انسجام ملی را حفظ و از توسل به خشونت پرهیز کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از العالم عربی، تصمیمات رئیس‌جمهور تونس جامعه این کشور را به دو گروه طرفداران و مخالفان تقسیم کرده است. 

در واکنش به اعتراضات مردم تونس، برخی از سیاستمداران جهان اعلام کردند که طرف‌های دخیل در عرصه سیاست تونس برای غلبه بر بحران باید مسیر گفت‌وگو را دنبال کنند. چندین نهاد در جهان از عواقب اقدامات ناگهانی ریاست‌جمهوری تونس ابراز نگرانی کردند.

اتحادیه اروپا از بازیگران سیاسی این کشور خواست که به قانون اساسی و حاکمیت قانون احترام بگذارند و برای حفظ ثبات کشور آرامش خود را حفظ و از توسل به خشونت پرهیز کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در بیانیه کوتاهی گفت که کشورش نظاره‌گر تحولات در تونس است و ابراز امیدواری کرد که هیچ چیز ثبات و امنیت مردم تونس را تهدید نکند.

وزارت امور خارجه آلمان نیز از اوضاع تونس ابراز نگرانی و اعلام امیدواری کرد که تونس در اسرع وقت به قانون اساسی بازگردد. وزارت خارجه آلمان همچنین اعلام کرد در دیدار با سفیر تونس در این کشور، درباره اوضاع تونس گفت‌وگو خواهد کرد و آماده است در گفت‌وگوها شرکت کند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه ترکیه خواستار احیای دموکراسی در تونس شد و اعلام کرد که حفظ دستاوردهای دموکراتیک این کشور برای منطقه و همچنین مردم تونس از اهمیت زیادی برخوردار است.

وزارت امور خارجه قطر هم از طرف‌های بحران تونس خواست از تشدید خشونت اجتناب کنند و ابراز امیدواری کرد طرف‌های تونس مسیر گفت‌وگو را برای عبور از بحران دنبال کنند.

در یمن، محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی این کشور، در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور تونس گفت: کار بر روی انسجام داخلی و حفظ وطن ملاک واقعی هرگونه راه حل است.

ناظران برای بحران تونس سناریوهای احتمالی را مطرح کرده‌اند که یکی از آنها ادامه خشونت در خیابان‌هاست. در حالی که در سناریوی دیگر احتمال وجود دارد که رئیس‌جمهور این کشور، نخست‌وزیر جدیدی تعیین کند یا بر عکس، تسلط خود بر ارکان کشور را تحکیم کند. همچنین احتمال گفت‌وگو و یک توافق سیاسی جدید هم وجود دارد.

بحران سیاسی در تونس با اقدام یکشنبه شب قیس سعید، رئیس جمهور این کشور در تعلیق فعالیت پارلمان و برکناری نخست‌وزیر شدت گرفت.

برخی شهرهای تونس و از جمله پایتخت این کشور شاهد تظاهرات علیه دولت هشام المشیشی دولت مورد حمایت جنبش اسلام‌گرای النهضه بود.

این اعتراضات به دعوت فعالان در شبکه‌های اجتماعی و نه هیچ کدام از احزاب تونسی برپا شده بود اما رئیس جمهور تونس که طی ماه‌های اخیر اختلافاتی را با دولت این کشور بر سر مدیریت مسائل معیشتی و کرونا پیدا کرده بود، از این فرصت استفاده کرده و با برکناری نخست‌وزیر، خود را مسئول اداره امور کشور معرفی کرد.

انتهای پیام
captcha