مصداق جهادی انقلابی بود/ هرگز برای خودش چیزی نخواست
کد خبر: 3988091
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
گزارش ایکنا از یادبود محمدسرور رجایی؛

مصداق جهادی انقلابی بود/ هرگز برای خودش چیزی نخواست

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: مرحوم محمدسرور رجایی خودجوش به فعالیت‌های فرهنگی می‌پرداخت؛ از این رو وی را می‌توان مصداق یک جهادی انقلابی دانست.

مختارپور: محمدسرور رجایی مصداق جهادی انقلابی بود/ قزوه: در حق فرهنگیان افغانستان ظلم کردیمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم «در هجر مهاجر» با گرامیداشت مرحوم محمدسرور رجایی، شاعر و نویسنده افغانستان شب گذشته، ۱۱ مرداد با حضور جمعی از شاعران داخلی و خارجی در محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت مجازی برگزار شد.
 
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره محمدسرور رجایی گفت: وی علاقه و اشتیاق بسیاری به فعالیت‌های ادبی و فرهنگی داشت و این فعالیت‌ها نیز به صورت خودجوش و جهادی انجام می‌شد. از این رو می‌توان وی را مصداق یک جهادی و انقلابی اصیل دانست. وجود او سراسر لطف و مهربانی بود که دیدنش یاد خدا را در دل زنده می‌کرد.
 
وی افزود: محمدسرور رجایی همواره به دنبال عدالت و آزادی بود و وظیفه شعر و ادبیات را تحقق این رسالت و دفاع از عدالت می‌دانست. او با وجود حضور سه دهه در ایران هنوز مشکل هویت داشت و از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبود. این ناداوری برخی از مدیران کشور است که با وجود تأکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری همچنان در این زمینه ضعف‌های زیادی وجود دارد.  
 
مختارپور در ادامه یکی از شعر‌های مرحوم رجایی را خواند.
 
محسن مؤمنی شریف، نویسنده ادبیات داستانی نیز در ادامه این مراسم گفت: از پانزده سال پیش با مرحوم رجایی آشنا شدم. در این سال‌ها تلاش و فداکاری‌های بسیاری از وی دیدم که بی‌ادعا و بی‌توقع تلاش کرد. هرگز برای خودش چیزی نمی‌خواست، اما پیگیر کار‌های مجاهدان و مهاجران افغانی بود.
 
وی افزود: وی مرد کار‌های برزمین مانده بود و هر جا احساس می‌کرد در حوزه افغانستان و انقلاب اسلامی کاری بر زمین مانده، وارد عرصه می‌شد و فقط می‌خواست آن کار انجام شود. به ویژه در رابطه با رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان افغانستانی تلاش‌های بسیاری کرد و وقتی احساس کرد دانش آموزان افغانستان نیاز به محتوا دارند از این رو مجله‌ای را برای آن‌ها منتشر کرد.
 
مؤمنی شریف ادامه داد: وی بسیار زمان‌شناس بود و همانند یک سازمان و نهاد فرهنگی یک‌تنه فعالیت می‌کرد. آخرین کار مرحوم رجایی نوشتن کتاب خاطرات رفیق خودش محمد رئوف رفیعی بود که با خودش بزرگ شده بود و در سوریه به شهادت رسید. مرحوم رجایی این کتاب (مأموریت خدا) را از زبان همسر شهید نقل کرده است.  
 
علیرضا قزوه، شاعر و وابسته فرهنگی ایران در هند در ادامه این مراسم گفت: من چند دهه فعالیت‌های مرحوم رجایی را زیر نظر داشتم و بسیار دلی و بسیجی‌وار در کشورمان تلاش می‌کرد. با کمترین هزینه‌های بیشترین کار‌ها را انجام می‌داد و هیچ وقت برای خودش چیزی نخواست. اما ما در حق فرهنگیان افغانستان کمی ظلم کردیم.  
 
وی افزود: متأسفانه رویکرد مناسبی را در این سال‌ها نسبت به این مهاجران بااستعداد افغانستان نداشتیم و شرایط مناسبی برای زندگی، اسکان و معیشت آن‌ها فراهم نکردیم که امیدواریم در دولت جدید بهبود یابد. کسانی وزیر نباشند که آن‌ها را نشناسیم و برای شناخت آن‌ها بخواهیم در اینترنت جستجویشان کنیم. نباید شرایط برای مهاجران طوری باشد که فردی مانند محمدکاظم کاظمی مجبور باشد برای زندگی در ایران بنویسد من چوپانم. شاعر زبان فارسی از هر کشور که در ایران باشد، باید مورد احترام قرار گیرد.
 
در ادامه کلیپی از فعالیت‌های محمدسرور رجایی در حوزه فرهنگ و بخشی از سخنان وی در حوزه دفاع مقدس پخش شد. در ادامه نیز جمعی از شاعران ایران و افغانستان به شخصیت و فعالیت‌های مرحوم رجایی پرداختند.
 
یادآور می‌شود، محمد سرور رجایی، نویسنده و شاعر افغانستانی ساکن ایران هفتم مرداد در پی ابتلا به کرونا در سن ۵۲ سالگی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.
انتهای پیام
captcha