حجتالاسلام مهدی اژهای، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه شعائر الهی باید باعظمت شمرده شود، اظهار کرد: در سراسر دنیا، هر ملتی شعائر خود را گرامی میدارد، چنانکه بازیهای المپیک نیز ریشه در یونان باستان دارد و همه کشورها برای قهرمانی در این مسابقات هزینه میکنند و حتی مشعل المپیک در کشورهای مختلف گردانده میشود تا در نهایت به محل برگزاری مسابقات برسد. بنابراین، تعظیم شعائر اصلی جهانی است و هیچ ملتی نیست که این کار را انجام ندهد. در ایران نیز از گذشتهها تاکنون آداب و رسومی وجود داشته و دارد که مردم آنها را انجام میدهند و به قبل از اسلام برمیگردد.
بیشتر بخوانید:
وی افزود: وقتی شعائری ریشه الهی و اعتقادی داشته باشد، مغرضان آن را مورد هجمه قرار میدهند و با آن مخالفت میکنند، مثلاً اگر کسی برای ولادت فرزندش گوسفندی قربانی کند، عدهای به صحنه آمده و این عمل را محکوم میکنند و نه تنها خودشان هیچ هزینهای برای این کارها نمیپردازند، بلکه تلاش میکنند مانع دیگران نیز بشوند. از طرف دیگر، شعائری که موجب حرکت جامعه علیه ظلم، تبعیض، فساد و تعدی شود و جلوی غارتگریها را بگیرد، مورد بغض مستکبران عالم قرار میگیرد و آن را تخطئه میکنند.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: واقعه عاشورا نهضتی الهی و آسمانی است که در قله حرکت انبیا و ائمه(ع) قرار دارد و شور خداخواهی و خداپرستی و مبارزه با ظلم و فساد و تعدی و تباهی را در جامعه احیا میکند. بنابراین، تعظیم شعائری مثل عاشورا امروز بیشتر از دیروز ضرورت دارد، چون دشمن خودش به صحنه آمده و علناً با شیعه مبارزه میکند، لذا از نهضت عاشورا ضرر میبیند. انقلاب اسلامی نیز ریشه در نهضت عاشورا دارد و شهدای 15 خرداد 42 همه از عزاداران امام حسین(ع) بودند. در عاشورای سال 57 نیز شهید بهشتی حکم پایان سلطنت و عزم شاه را در میدان آزادی قرائت کرد.
حجتالاسلام اژهای تصریح کرد: برگزاری مراسم عزاداری هیچگونه آفتی نباید داشته باشد، ولی چون حفظ شعائر جزو مستحبات مؤکد و در مواردی، نزدیک به واجب محسوب میشود، اصل این مراسم باید برگزار شود که میتواند بهصورت خانوادگی باشد، یا همانطور که آیتالله سیستانی فتوا دادند، در حسینیههای روباز با جمعیت محدود و مداح و سخنران برگزار شود، یا در خانهها با همان جمع محدود خانوادگی. همچنین در سطح شهرها و سردر خانهها و مراکز مختلف باید پرچمهای عزا برافراشته شود و در مکانهایی که شرایط لازم وجود دارد، با جمعیتی محدود و کنترلشده برگزار شود.
وی ادامه داد: وقتی دو دسته یعنی صاحبنظران عقیدتی و مذهبی مثل علمای بزرگ و مراجع تقلید و مراکز طبی و پزشکی راجع به موضوعی واحد اظهار نظر کنند، در اینجا نظر مراکز پزشکی اولویت دارد، چون فقیه فقط موضوع را بیان میکند که جایز است یا جایز نیست و مصداق آن را خود مقلد باید تشخیص دهد. بنابراین، ستاد ملی مقابله با کرونا هر دستوری صادر کند، به نظر من رساله عملیه و فتوا خواهد بود و هر کس در مراسم عزاداری با این دستورات مخالفت کند، نه تنها عملش عبادت نیست، بلکه قطعاً فعل حرامی مرتکب شده است و چنین اعمالی نه تنها مورد رضایت نیست، بلکه موجب ناراحتی امام زمان(عج) میشود و طبق روایتی، ایشان از دست شیعیان احمق ناراحتاند و حماقت یعنی همین که انسان در خصوص موضوعات مختلف به نظر متخصصان آن حوزهها توجه نکند.
این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص دیدگاههایی که معتقدند مجالس عزاداری باید با شکوه هر چه تمامتر برگزار شوند و نیازی هم به رعایت دستورالعملهای بهداشتی نیست، گفت: منشأ این دیدگاهها به فرقه شیرازی برمیگردد که مروج خرافات بوده و جریانی منحط و وابسته به انگلستان است و عدهای در ایران خود را با این جریان هماهنگ میکنند. این جریان قصد دارد شیعه را بیتوجه به علم و دانش و سلامت انسانها و معتقد به خرافات معرفی کند. از طرف دیگر، گروهی در داخل کشور هستند که ارتباطی با خارج ندارند و افراد معتقد و دلسوزی هستند، ولی فاقد بصیرتاند، یعنی متوجه پیامد دیدگاههای خود نیستند و در نتیجه، به خرافات دامن میزنند.
وی اضافه کرد: اگر زندگی انبیا و از جمله پیامبر اکرم(ص) را مرور کنیم، میبینیم که آنها نیز مثلاً اگر غذای ناسالمی میخوردند، مریض میشدند و 10 نفر از ائمه(ع) با زهر مسموم شده و به شهادت رسیدند. بنابراین، وقتی انبیا و معصومین(ع) در اثر عواملی بیمار میشدند، نشان میدهد این دیدگاه که در مجلس عزاداری عوامل بیماریزا اثر نمیکند، برداشتی جاهلانه از مسائل و نوعی فریب است. هیچکس نمیتواند بهدلیل عشق و علاقهای که به معصومین(ع) دارد، عمداً خود را به خطر بیندازد و چنین کاری با مبانی عقلی، علمی، فقهی و نیز سیره و سنت پیامبر(ص) و معصومین(ع) سازگاری ندارد.
انتهای پیام