استحباب عزاداری منوط به فراهم بودن شرایط است
کد خبر: 3989742
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
فضل‌الله صلواتی:

استحباب عزاداری منوط به فراهم بودن شرایط است

استاد سابق دانشگاه اصفهان گفت: برپایی مجالس عزا زمانی مستحب مؤکد است که شرایط فراهم بوده و مشکلی وجود نداشته باشد و بهترین شیوه برای گرامیداشت یاد امام حسین(ع) و واقعه عاشورا، معرفت‌افزایی نسبت به ایشان است.

استحباب عزاداری منوط به فراهم بودن شرایط است

فضل‌الله صلواتی، استاد سابق دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: حفظ جان از هر چیزی واجب‌تر بوده و اگر مردم در خانه‌های خود بمانند و عزاداری کنند، بهتر از شرکت در اجتماعات است، همان‌طور که آیت‌الله سیستانی بر این امر تأکید کردند و با توجه به رسانه‌های مختلفی که وجود دارد، مثل تلویزیون، رادیو و شبکه‌های اجتماعی، بهترین کار این است که از برنامه‌های عزاداری موجود در این رسانه‌ها استفاده شود.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: تا زمان آل بویه اصلاً دسته‌جات عزاداری وجود نداشت و زمانی که این حکومت روی کار آمد، دسته‌های عزاداری را در بغداد به راه انداخت و تا قبل از آن چنانکه ائمه(ع) می‌فرمودند: «در حزن آل محمد(ص) محزون باشید»، عمل می‌شد. اگر جان در خطر باشد، حتی فعل واجب مثل زیارت خانه خدا و روزه گرفتن نیز انجام نمی‌شود. عزاداری از نماز و روزه واجب‌تر نیست و مستحب مؤکد است، وقتی که شرایط فراهم بوده و مشکلی وجود نداشته باشد.

استاد سابق دانشگاه اصفهان تصریح کرد: بهترین کار برای گرامیداشت واقعه عاشورا این است که کتاب‌های مربوط به این موضوع خریداری و به افراد و کتابخانه‌ها اهدا شود، یا در مکان‌هایی مثل مساجد در دسترس افراد قرار گیرد. در واقع، بهترین تبلیغ این است که در خصوص معرفت نسبت به امام حسین(ع) کار شود، وگرنه صرف عزاداری، انسان را به این معرفت نمی‌رساند.

وی ادامه داد: عدم برگزاری مجالس عزاداری ذکر و یاد امام حسین(ع) و واقعه عاشورا را کمرنگ نمی‌کند. در دوره‌ای حج تعطیل شد و اکنون نیز تعطیل است، فردا روزی که این ممنوعیت برداشته شود، آیا مردم برای زیارت خانه خدا اشتیاق نشان نمی‌دهند؟ قطعاً اگر محدودیت‌ها نباشد و کرونا ریشه‌کن شود، زائران خانه خدا ده‌ها برابر قبل خواهند بود، عشق و علاقه مردم را نمی‌توان از بین برد. موقتاً ممکن است راهپیمایی اربعین برگزار نشود و زیارت بارگاه ائمه(ع) ممنوع شود، ولی وقتی مشکلات و محدودیت‌ها وجود نداشته باشد، مردم همان علاقه و اشتیاق را شدیدتر از قبل خواهند داشت.

انتهای پیام
captcha