عزاداری بدون رعایت حق‌الناس خیانت به آرمان‌های حسینی است
کد خبر: 3990234
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
یک پژوهشگر قرآن در گفت‌وگو با ایکنا:

عزاداری بدون رعایت حق‌الناس خیانت به آرمان‌های حسینی است

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: کسانی که به برپایی مجالس عزاداری بدون رعایت موازین بهداشتی اصرار دارند، به امام حسین(ع) و آرمان‌های ایشان خیانت می‌کنند و به دنبال تحقق خواسته‌های خودشان هستند، نه اطاعت از خدا و پیروی از اهل بیت(ع).

عزاداری بدون رعایت موازین بهداشتی خیانت به آرمان‌های امام حسین(ع) است

حجت‌الاسلام محمد سلطانی، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در گفت‌‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: هر عمل عبادی، چه واجب و چه مستحب، اولین شرط پذیرش آن، نیت قرب الی الله است و واجب‌ترین واجبات مثل نماز، روزه و حج اگر به نیتی غیر از نیت الهی انجام شود، بی‌شک هیچ ارزشی نخواهد داشت.

وی افزود: در یکی از نبردهایی که دشمنان به پیامبر(ص) و مسلمانان حمله کرده بودند، پیروزی نصیب سپاه اسلام شد، ولی چند تن از رزمندگان به شهادت رسیدند. طبق شریعت اسلامی، شهید بدون نیاز به غسل و کفن دفن می‌شود، ولی پیامبر(ص) پیکر یکی از رزمندگان را از سایرین جدا کرد و فرمود او شهید نیست و باید غسل و کفن شود. دوستان و وابستگان آن رزمنده علت را جویا شدند، پیامبر(ص) ابتدا از دادن پاسخ خودداری کرد و وقتی با اصرار آنها مواجه شد، فرمود از دوست و هم‌رزمش علت را جویا شوید. وقتی سراغ این فرد رفتند، گفت آن رزمنده به قصد دفاع از اسلام و مقابله با مشرکان و کافران به میدان جنگ آمد، ولی وقتی در صف مبارزه قرار گرفت، ناگهان متوجه شد که یکی از کفار سوار بر چهارپای زیبا و گران‌قیمتی شده است، پس تصمیم گرفت آن کافر را بکشد و چهارپایش را به‌عنوان غنیمت تصاحب کند، ولی به جای پیروزی، کشته شد.

عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان تصریح کرد: وقتی جهاد در رکاب پیامبر(ص) و حتی کشته شدن در میدان دفاع از اسلام با نیتی غیرالهی انجام شود، هیچ بهره و فایده‌ای ندارد و کشته شدن عادی محسوب می‌شود، بلکه کشته شدنی کم ارزش است که انسان برای تصاحب وسیله‌ای یا کسب سودی جان خود را به خطر بیندازد. ائمه اطهار(ع) نیز هشدار داده‌اند که: «هر کس ما اهل بیت(ع) را مایه درآمدزایی خودش قرار دهد، هلاک می‌شود.» من ابتدا این سؤال را از خودم و سپس از همه کسانی می‌پرسم که دم از امام حسین(ع) می‌زنند، اعم از روحانیون، مداحان و عزاداران و آن اینکه به چه نیتی در عزاداری‌ها شرکت می‌کنیم؟ آیا نیت ما الهی است؟ اگر خدا را در نظر داشته باشیم، خداوند فرموده است: «با دست خودتان خود را به هلاکت نیندازید»، یا «هر کس انسانی را مایه حیات ببخشد، گویی همه انسان‌ها را حیات بخشیده است و هر کس موجبات مرگ یک نفر را فراهم کند، گویی همه انسان‌ها را به قتل رسانده است».

حجت‌الاسلام سلطانی ادامه داد: اگر به عشق و ارادت به امام حسین(ع) در جلسات عزاداری شرکت می‌کنیم، پس باید به این نکته توجه داشته باشیم که امام در شب عاشورا از یاران خود خواست اگر حق‌الناس به عهده دارند، آن را ادا کنند. به همین دلیل، زهیر بن قین که تاجر بود و اموالی به امانت در اختیار داشت، همسرش را طلاق داد تا او را به اسارت نگیرند و آن اموال را به صاحبانش برگرداند. اگر ما ارادتمند امام حسین(ع) هستیم، باید توجه داشته باشیم که ایشان ادای حق‌الناس را بر یاری خودش مقدم داشت، آن وقت چطور می‌توان جان انسان‌ها را در خطر قرار داد، به بهانه برگزاری جلساتی در مکان‌های سرپوشیده، با تعداد زیاد جمعیت؟ در حالی که می‌دانیم خطر ابتلا زیاد است و روزانه هزاران نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. به‌عنوان یک مسلمان شیعه و ارادتمند امام حسین(ع) می‌گویم، برگزاری جلساتی که احتمال خطر انتقال ویروس در آنها وجود دارد، خیانت به دین و پیامبر(ص) و قرآن و امام حسین(ع) است.

وی اضافه کرد: چند شب پیش در جلسه‌ای سخنران بودم و بعد از من، مداحی آمد و خطاب به مردم گفت: نزدیک‌تر بیایید، این ماسک‌ها چیست که به صورت زده‌اید، ویروس غلط می‌کند به مجلس امام حسین(ع) بیاید. متأسفانه برخی افراد حرف او را پذیرفتند و من هر چه با مسئولان آن هیئت صحبت کردم که این حرف باطل و نادرست است، ولی همواره سخن مداح بر سخن روحانی و سخنران چیره می‌شود. باید از افرادی که چنین مطالب دروغ و نادرستی بر زبان می‌آورند، پرسید پس چگونه خود ائمه اطهار(ع) بیمار می‌شدند؟ امام سجاد(ع) قبل و بعد از عاشورا به شدت بیمار بود. حالت بیماری بر پیامبران و ائمه(ع) عارض می‌شده و به پزشک زمان خودشان مراجعه و از داروهای متعارف آن زمان استفاده می‌کردند، این چه حرفی است که می‌گویید بیماری و میکروب به مجلس متعلق به ائمه(ع) نمی‌آید؟ بیماری در بدن خود ائمه(ع) ظاهر می‌شد، یا زهر در بدن آنها اثر می‌کرد و برخی از ائمه(ع) به واسطه سم به شهادت رسیدند.


بیشتر بخوانید:


عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: این‌ها مطالب نادرستی است که باعث می‌شود جان عزاداران حسینی در معرض خطر قرار گیرد و افرادی که این سخنان را بر زبان می‌آورند، اگر سخن آنها باعث ابتلای فردی شود، حق‌الناس بر گردن آنهاست و اگر به فوت کسی منجر شود، شرکت در قتل عمد محسوب می‌شود. به علاوه، این نوع سخنان موجب وهن دین و دراز شدن زبان طعنه‌زنندگان به دین و جلسات عزاداری است و مورد رضایت خداوند نیست، قطعاً نیت قربت در چنین جلساتی نخواهد بود و نزد خدا هیچ ارزشی نخواهد داشت.

وی افزود: آیا عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) صرفاً پوسته‌ای است که افراد دور هم جمع شوند، اشعاری بخوانند و بر سر و سینه خود بزنند، یا اینکه دارای مغز هم هست و آن، اطاعت از خدا و پیروی از اهل بیت(ع) است؟ اگر این مغز وجود دارد، چه کسی می‌گوید که نمی‌توان عزاداری را تعطیل کرد؟ وقتی در شرایطی قرار داشته باشیم که روزه ماه رمضان برای جسم‌مان ضرر داشته باشد، گرفتن روزه واجب نیست و در شرایطی که روزه باعث قطع عضو یا زیان فوق‌العاده‌ای به بدن شود، حرام می‌شود. یا اگر در حال خواندن نماز باشیم و مثلاً کودکی در معرض خطر مرگ باشد، واجب است نماز را قطع کنیم و او را نجات دهیم. همین‌طور چند سالی است که حج با حداقل نفرات برگزار می‌شود و واقعاً جای تأسف دارد وقتی می‌بینیم مسلمانان فرق دیگر به این شعور و خردمندی رسیده‌اند که حفظ جان واجب‌تر از حج است و برخی در کشور ما با وجود اینکه قربانیان کرونا نزدیک به هزار نفر در روز است، هنوز بر این موضوع اصرار دارند که اگر عزاداری تعطیل شود، گویی برای همیشه تعطیل شده است. به هیچ وجه این‌گونه نیست و بارها پیش آمده که عزاداری امام حسین(ع) به دلیل اتفاقاتی تعطیل یا نیمه تعطیل شده و بعد از چند سال دوباره از سر گرفته شده است. حج سال‌ها به‌دلیل حملات برخی گروه‌ها مثل شعوبیه تعطیل شده بود و بعد از چند سال دوباره در سطحی بالاتر برگزار شد.

حجت‌الاسلام سلطانی بیان کرد: می‌توانیم یکی دو سال عزاداری‌ها را به شکل دیگری برگزار کنیم، به‌صورت مجازی در رسانه‌ها، یا اینکه هر کسی در خانه خودش برگزار کند. در حال حاضر، در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی سخنرانی و مداحی انجام و جلسات مجازی عزاداری برگزار می‌شود. اصرار بر برگزاری این جلسات به‌گونه‌ای که زمینه انتقال بیماری فراهم شود و عزاداران مبتلا شوند، نامشروع و نامعقول و ناشی از خبث طینت و نقشه‌ای از پیش تعیین شده است که عده‌ای از یک طرف می‌خواهند جلسات عزاداری را لکه‌دار کنند و از طرف دیگر، بیماری را در جامعه گسترش دهند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر، عزاداری تعطیل نشده، بلکه مسئله این است که مجالس عزاداری با رعایت موازین بهداشتی و در فضای باز برگزار شود. در واقع، برپایی مجالس با رعایت این شرایط امکان‌پذیر است. من سال گذشته در مسجدی سخنران بودم که حیاط آن را فرش کرده بودند و همه با رعایت فاصله‌گذاری و موازین بهداشتی شرکت می‌کردند و مجلس در تمام شب‌ها به خوبی برگزار شد. از قدیم نیز مرسوم بود که در تابستان‌ها، مجالس روی پشت بام مساجد برگزار می‌شد تا عزاداران بتوانند از هوای خنک استفاده کنند، چه اشکالی دارد که امسال نیز به همین ترتیب عمل شود؟

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: حتی اگر در شرایطی امر دایر شود بر حفظ جان یا تعطیلی عزاداری، قطعاً حفظ جان انسان‌ها اولویت دارد. این‌گونه نیست که جان انسان‌ها را به خطر بیندازیم، برای اینکه شاید تعطیلی مجالس مشکلی ایجاد کند. اینجا بحث احتمال مطرح است، آن هم احتمالی که اصلاً قابل توجه نیست. تعطیل شدن مراسم دینی اعم از حج و عزاداری، نه تنها از رونق و رواج‌شان نمی‌کاهد و شعله آنها را خاموش نمی‌کند، بلکه موجب می‌شود بعداً با شور و اشتیاق بیشتری شعله بگیرد. سال‌های سال راه زیارت امام حسین(ع) به‌دلیل حکومت جنایت‌کار صدام و هشت سال جنگ بسته بود، آیا بسته شدن این راه باعث شد مردم زیارت امام حسین(ع) را فراموش کنند و این موضوع کمرنگ شود؟ بالعکس، اشتیاق مردم به زیارت ایشان بیشتر شد و زمانی که مشکل از بین رفت، با اشتیاق بسیار زیادی به زیارت رفتند. بنابراین، این حرف که با تعطیلی عزاداری این مسئله کلاً فراموش می‌شود، از اساس باطل است و بهانه درستی برای به خطر انداختن جان انسان‌ها نیست که در مجلسی نفس به نفس بنشینند و بیماری انتقال داده شود.

وی ادامه داد: افرادی که این سخنان را بر زبان می‌آورند، آیا یک قدم برای درمان بیماران مبتلا به کرونا برداشته‌اند؟ آیا تا به حال شده لباس جهاد بپوشند، در بیمارستان‌ها خدمت کنند و از نزدیک ببینند که بیماران در چه وضعیتی هستند؟ افرادی که اصرار به برپایی مجالس دارند و متأسفانه گاه در لباس روحانی و گاه در تریبون مداحی این سخنان را بیان می‌کنند، آیا یک روز در بیمارستان‌ها خدمت کرده‌اند؟ اگر امام حسین(ع) و اصحاب ایشان امروز در جامعه ما بودند، چه می‌کردند؟ آیا جهاد امروز غیر از این است که به کادر درمان که دیگر توان خود را از دست داده‌اند، رسیدگی کنیم؟ کسانی که بر برپایی مجالس عزاداری بدون رعایت موازین بهداشتی اصرار دارند، به امام حسین(ع) و آرمان‌های ایشان خیانت می‌کنند، زمینه ابتلا و انتقال بیماری میان مسلمانان را فراهم می‌آورند و خودخواه هستند، نه اینکه هواخواه امام حسین(ع) باشند. در واقع می‌خواهند خواسته خودشان و نه خواسته امام حسین(ع) و فرمان الهی را محقق کنند.

 

انتهای پیام
captcha