عمل به تکلیف؛ بزرگترین درس عاشورا / ضریب تحمل خود را تقویت کنیم
کد خبر: 3990315
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۵

عمل به تکلیف؛ بزرگترین درس عاشورا / ضریب تحمل خود را تقویت کنیم

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) به بشریت تا ابدیت آموخت که عمل به تکلیف کنند، امر به معروف و نهی از منکر و وفای به عهد را از جمله این تکالیف برشمرد.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 22 مردادماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود، یکی از درس‌های مهم نهضت حسینی را از خودگذشتگی و وارستگی برشمرد و گفت: در جلسات حسینی حضور می‌یابیم و توسل می‌جوییم تا روحیه گذشتمان بالا برود و ضریب تحمل خود را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه از آنچه خداوند به ما عنایت کرده در مسیر خدا هزینه کردنش را دریغ نکنیم، افزود: این درس عاشورا و محرم است.

حدائق به انواع گذشت کردن نیز اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه 92 سوره آل عمران می‌فرماید «...تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ...؛ ... از آنچه دوست داريد انفاق كنيد...». فراتر از این‌ها هم گذشتن از آبرو و هزینه کردن آن برای خداست. آبرو هزینه کردن هم یعنی انجام فرایض امر به معروف و نهی از منکر. بنا نیست که همه به هر قیمتی دوستمان باشند. پس سعی کنیم با خدا با تمام امکاناتمان رفیق باشیم.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) به بشریت تا ابدیت آموخت که عمل به تکلیف کنند، امر به معروف و نهی از منکر، اقامه نماز اول وقت، وفای به عهد و غیره را از جمله این تکالیف برشمرد و گفت: تمام پیام‌های امام حسین(ع) در نهضت عاشورا همین عمل به تکلیف است.

وی برخی از احوالات امام حسین(ع) قبل از حرکت به سمت کربلا یادآور شد و گفت: باید این مسئله را از امام حسین(ع) یاد بگیریم که وقتی مضطر و درمانده می‌شویم به ارواح پاک اولیا متمسک شویم. امام حسین(ع) نیز به رسول خدا(ص) متوسل شد تا از ایشان راهنمایی بگیرد زیرا عده‌ای مخالف حرکت ایشان بودند.

حدائق با یادآوری وقایع عاشورا گفت: اینکه امام حسین(ع) با آگاهی کامل هم از جان خویش گذشت و هم فرزندان و اهل و عیال خود را همراه آورد تا اراده خدا محقق شود، یعنی همه چیز برای خداست. امام می‌داند بر زینب(س)، رقیه(س)، سکینه(س)، علی‌اکبر(ع) و... چه می‌گذرد اما همه را به صحنه می‌آورد و این عالی‌ترین جلوه‌ انفاق است یعنی انفاق از جان و آبرو و اموال و فرزندان.

عالی‌ترین جلوه انفاق در سیره امام حسین(ع)

عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه باید از آبرویی که خداوند به ما عطا کرده برای خدا هزینه کنیم، گفت: برخی‌ها در گفتن حرف حق ملاحظه می‌کنند و برخی از مسائل را نمی‌گویند در صورتی که امام حسین(ع) برای خدا ملاحظه هیچ‌کسی را نکرد و به صحنه آمد و تا لحظه آخر هم ایستاد. از همه چیز گذشت اما از رضایت الهی نگذشت و این عالی‌ترین جلوه انفاق در سیره امام حسین(ع) است.

وی با تصریح اینکه زمانی که امام حسین(ع) از مدینه به مکه و از مکه به سمت عراق حرکت کردند، خطبه‌های زیادی فرمودند، گفت: امام قبل از حرکت به سمت عراق در جمع زائرها، حجاج، اصحاب، ارادتمندان، خطبه‌ای خواندند و فرمودند هر کسی که حاضر است در راه ما خونش را بدهد. امام از همان آغاز هم روشنگری کردند که کسی نگوید من نمی‌دانستم  که کشته می‌شویم.

حدائق ادامه داد: تمام افرادی که با امام حسین(ع) آمدند، جزو اصحاب‌الحسین شدند و در زیارت عاشورا به روح پاک آن‌ها سلام می‌فرستیم، زیرا همه‌ آن‌ها عالمانه و آگاهانه آمدند. امام حسین(ع) در مکه فرمود هر کسی می‌خواهد خونش را در راه هدف ما تقدیم کند که هدف رضایت الهی، تحکیم اسلام و افکار بلند پیامبر(ص) بود، در راه ما از خون خود بگذرد و در مسیر خدا  استقامت داشته باشد و در لقای الهی با ما کوچ کند و بیاید. آن‌هایی که می‌دانند و می‌توانند، بیایند و با ما حرکت کنند. لذا شب عاشورا امام فرمودند «انِّی لا اعلم اصحابا اوفی و أبَر من اصحابی» من باوفاتر و نیکوکارتر از شما کسی را نمی‌شناسم. اسوه بر اصحاب الحسین بودند.

ویژگی‌های ابرار در کلام پیامبر(ص)

وی در ادامه با یادآوری حدیثی از پیامبر(ص) گفت: پیامبر(ص) 10 ویژگی را برای انسان‌های بِر نام می‌برند. اگر این‌ها در کسی نیست، آن را به دست آورد لذا باید بر روی خودمان کار کرده و نفس را تربیت کنیم تا فرصتمان تمام نشود.

حدائق با بیان اینکه تمام این 10 ویژگی در تمام اصحاب امام حسین(ع) تجلی یافت هبود، گفت: یک وجه اشتراکی که همه اصحاب امام حسین(ع) دارند، این است که همه ابرار و اسوه‌ برّ هستند. رسول‌الله(ص) فرمود می‌خواهید به مقام ابرار برسید این ویژگی‌ها را باید در خودتان ایجاد کنید. می‌خواهید به روحیه‌ی فداکاری برسید، باید اینگونه باشید، این صفات در شما ایجاد شود.  

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اضافه کرد: پیامبر(ص) فرمود امَّا علامة البار فعشرةٌ؛ علامت‌های انسان برّ 10 ویژگی است. یحب فی الله؛ آدم‌های بر برای خدا دوست می‌دارند. دوستی‌شان برای خداست، اگر با کسی رفیق می‌شوند برای خدا رفیق می‌شوند، برای پول و مقام نیست، برخی از اراد‌ت‌ها به خاطر پول و برخی هم به خاطر مقام است و برخی هم برای آن است که کاری از انسان بر می‌آید.

وی یادآور شد: امام صادق(ع) فرمود رفیق خوب، رفیقی است که ثروت و قدرت او را عوض نکند. بعضی‌ها با ثروت و قدرت عوض می‌شوند در حالی که نه ثروت و نه قدرت یاران امام حسین(ع) را تغییر نداد، ماندند چون اسوه‌ برّ بودند.لذا طبق حدیث پیامبر(ص) نیکوکاران واقعی اگر اظهار ارادت می‌کنند برای خداست. دوستی‌هایش رنگ الهی به خودش می‌گیرد.

حدائق با تأکید بر اینکه تلاش کنیم تا دوستی‌هایمان رنگ خدا بگیرد، گفت: با کسی امرار معاش کنیم که خدا ترس باشند و نباید پای هر کسی را در خانه‌های خود باز کنیم و در خانه هر کسی قدم بزنیم و پای هر سفره‌ای بنشینیم. درست است که اسلام می‌گوید با همه با احترام برخورد کنید ولی بنا نیست با همه دوست باشیم؛ حب و دوستی باید رنگ الهی بگیرد. بله احترام وظیفه اخلاقی ماست. ما به همان کافرش هم که در جامعه‌مان زندگی می‌کند با احترام برخورد می‌کنیم اما دوستی باید رنگ الهی داشته باشد.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز گفت: پیامبر(ص) دومین نشانه ابرار را دشمنی این افراد برای خدا فرموده‌اند. اگر با کسی زاویه پیدا می‌کند رنگ الهی می‌گیرد. امام حسین(ع) با یزید خصومت قبیله‌ای نداشت بلکه با فکر و منش او مخالف بود. اگر جای یزید هم هر کس دیگری بود با همین اهداف، امام حسین(ع) در مقابلش می‌ایستاد، پس سعی کنید دشمنی‌هایتان هم رنگ خدایی به خودش بگیرد. اگر از کسی فاصله می‌گیرید برای خدا باشد.

وی بیان کرد: همچنین رسول‌الله(ص) می‌فرمایند سومین نشانه ابرار این است که با کسانی رفیقند که خدا می‌پسندد. دوستی‌ها رنگ الهی به خودش می‌گیرد. مشترکاتمان باید با مردم به اعتبار رضایت خدا باشد. چهارمین نشانه ابرار در کلام پیامبر(ص) هم این است که از کسی هم اگر فاصله می‌گیرند برای خدا فاصله می‌گیرند، ارتباط‌ها وقتی قطع می‌شود برای خدا قطع می‌شود و پنجم هم آن است که غضب و ناراحتی این افراد برای خداست. زمانی به خشم بیایید که خدا ناراضی است. نگرانی‌ها و ناراحتی‌هایتان و رضایتمندی‌تان برای خدا باشد. زمانی راضی شوید که خدا راضی است و به گونه‌ای زندگی کنیم که هر کسی کار ما را ببیند بگوید برای خدا دارد کار می‌کند و برای خدا طلب می‌کند، تمام تلاش و فعالیتش رنگ الهی می‌گیرد.

حدائق تصریح کرد: ویژگی نهم که پیامبر(ص) در خصوص ابرار فرمودند آن است که از خدا می‌ترسند، خشوع و ترس از خدا دارند، ترس از خدا یعنی ترس از عدالت خدا. می‌ترسد اگر نافرمانی کرد، در پیشگاه خدا محاکمه شود و شرمنده و آن هم ترس خائفا، خشوعش هم خوف درش است، هم طهارت و اخلاص باطنی در اوست، هم حیا و مراقبت دارد. انسانی خاشع، انسانی خائف، پاک، مخلص، با حیا و مراقب است.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بیان کرد: پیامبر(ص) دهمین ویژگی ابرار را نیکویی کردن برای خدا برشمردند که همه این ویژگی در اصحاب‌الحسین(ع) وجود داشت.

انتهای پیام
captcha