کد خبر: 3991198
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
حجت‌الله غلامعلی بیان کرد:

توجه به ابعاد انگیزشی و ترویجی در انتخاب روستای قرآنی / محوریت دهیاری‌ها

معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به تشریح اقدامات وزارت کشور در انتخاب روستاهای قرآنی با همکاری سایر دستگاه‌ها پرداخت.

حجت‌الله غلامعلی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد نقش وزارت کشور در برگزاری نخستین دوره رویداد ملی انتخاب روستای قرآنی کشور گفت:‌ برای برپایی این رویداد دستگاه‌های مختلف جمع شدند، این دستگاه‌ها در حوزه مدیریت روستایی به خصوص در حوزه فرهنگ، نقش اساسی داشتند و از جمله آنها می‌توان به ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، ‌سازمان شهرداری و دهیاری‌ها، معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد که به عنوان دستگاه‌های اصلی مطرح بودند و در این رویداد نقش اساسی داشتند، سایر دستگاه‌ها هم در حد توان خود کمک کردند.

وی با اشاره به اینکه تنها چتر گسترده در حوزه مدیریت توسعه روستایی، دهیاری‌ها هستند، گفت: در حال حاضر روستاها و دهیاری‌ها به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی مطرح هستند که تعداد آن به حدود 37 هزار دهیاری می‌رسد.

غلامعلی با تأکید بر اینکه دهیاری‌ها اختیارات زیادی در حوزه‌های مختلف عمرانی، خدماتی، اجتماعی و فرهنگی دارند، تصریح کرد: برای موضوع انتخاب روستای قرآنی چند ملاحظه اساسی داشتیم. اولین ملاحظه این بود که می‌خواستیم، این گزارش‌ها از منبعی به ما برسد که مورد وثوق باشد و در عین حال قابلیت پیگیری و ضمانت اجرایی نیز داشته باشد وگرنه همه تشکل‌ها محترم هستند و می‌توانستند به صورت مستقل شرکت کنند، اما جمع‌بندی که با دوستان در شورای سیاستگذاری داشتیم، این بود که برنامه‌ها و وضعیتی که از روستاها ارائه می‌شود، دارای ملاحظات حاکمیتی باشد.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان کرد: دهیاران، منتخب شورای روستا هستند و شورای روستا هم منتخب مردم روستا هستند. قاعدتاً پشتوانه مردمی و سرمایه اجتماعی در این موضوع همراهی خوبی با رویداد دارد، ضمن اینکه ظرفیتی که برای راستی‌آزمایی و دریافت گزارش‌های موثق نیاز داشتیم نیز از این طریق فراهم می‌شد. مجموع این برآیندها باعث شد تا دهیاری‌ها را به عنوان محور ارائه این برنامه‌ها و محور مشارکت در این رویداد قرار دهیم.

وی تصریح کرد: اقدامی که وزارت کشور در این زمینه با همکاری سایر دستگاه‌ها انجام داد، شامل چند موضوع بود؛ یکی از این موضوعات تدوین شیوه‌نامه و برنامه اقداماتی بود که برای مشارکت روستاها در این رویداد در نظر گرفته شده بود. بحث دوم تدوین شاخص‌ها و ملاک‌های ارزیابی بود که این را هم با همکاری سایر اعضای شورای سیاستگذاری دنبال کردیم و به تبع آن شاخص‌ها و معیارها انتخاب شد و نهایتاً سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور این شاخص‌ها را به استان‌ها ابلاغ کرد. در ادامه دفاتر امور روستایی استانداری‌ها موضوع مشارکت روستاها را در این رویداد پیگیری کردند.

غلامعلی با اشاره به اینکه در حوزه شهری و روستایی، فعالیت‌هایی با موضوعات مختلف اجرا می‌شود، گفت: شاید فعالیتی به صورت مستقیم فعالیت قرآنی حساب نشود، اما تأثیراتی در حوزه توسعه فرهنگ قرآنی و سبک زندگی قرآنی داشته باشد، لذا برای تجمیع شاخص‌ها تقریباً این سابقه را نداشتیم، هر چند طی سال‌های اخیر در موضوعات مختلف و از جمله خانواده و کتاب‌خوانی و ... بحث برندسازی را آغاز کرده‌ایم و با دوستان خود در وزارت کشور در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وی بیان کرد: از همین جهت، این جشنواره هم در حوزه توسعه فرهنگ قرآنی که یکی از دغدغه‌های برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی نظام است، خیلی مؤثر است و می‌تواند از یک سو بُعد انگیزشی و از سوی دیگر بعد ترویجی برای فعالان فرهنگی روستاها به همراه داشته باشد، یعنی در این فضا فعالیت‌های موفق و منجر به نتایج مطلوب، می‌توانند الگوسازی خوبی انجام دهند.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پایان اظهار کرد: در سال‌های گذشته، با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سندی را برای ساماندهی و ارتقای خدمات فرهنگی در جامعه روستایی به تصویب هیئت وزیران رساندیم، آنجا هم یکی از تأکیداتی که انجام شده بود، برگزاری رویدادهای این‌چنینی در سطح روستا بود تا بتواند ظرفیت‌سازی و بعد تبلیغی و ترویجی خوبی برای انتشار تجربیات موفق در حوزه‌های مختلف داشته باشند.

انتهای پیام
captcha