درسی که حسین(ع) به بشریت آموخت
کد خبر: 3991703
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳

درسی که حسین(ع) به بشریت آموخت

امام حسین(ع) ضعیفی که باید برای او گریست، نبود؛ او آموزگار تمام دوران‌هاست. تا به همه آن‌ها که جهاد را تنها در توانستن مى‌‏فهمند و به همه آن‌ها که پیروزى بر خصم را تنها در غلبه بیاموزد که شهادت نه یک باختن، که یک انتخاب است.

روز موعود فرا رسید. روزی که قصه به سر رسید و سرهای مردان خدا به بالای نیزه‌ها رفت تا راه و رسم دین‌داری باقی بماند. حسین(ع) و یارانش زیباترین تفسیر از عشق و بندگی را با شیوه شهادتشان به بشریت ارائه دادند.

امام حسین(ع) ضعیفی که باید برای او گریست، نبود؛ او آموزگار تمام دوران‌هاست. تا به همه آن‌ها که جهاد را تنها در توانستن مى‌‏فهمند و به همه آن‌ها که پیروزى بر خصم را تنها در غلبه بیاموزد که شهادت نه یک باختن، که یک انتخاب است، انتخابى که در آن، مجاهد با قربانى کردن خویش در آستانه معبد آزادى و محراب عشق پیروز مى‌‏شود و حسین(ع)، وارث آدم که به بنى ‏آدم زیستن داد و وارث پیامبران بزرگ که به انسان چگونه باید زیستن را آموخت.

خون امام حسین(ع) همچون خورشیدی قرن‌ها است که هر روز می‌درخشد تا در بیراهه‌های پرپیچ و خم گمراهی گم نشویم. او حماسی‌ترین شاهنامه جهان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عابدی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های علمی ـ کاربردی منطقه ۷ کشور امروز، 28 مردادماه در مراسم سوگواری حسینی جهاددانشگاهی فارس به بیان برخی از شبهات مطرح شده در خصوص واقعه عاشورا پرداخت و گفت: برخی سئوال می‌پرسند که چرا امام حسین(ع) وقتی بدعهدی کوفیان را دید یا اینکه از مکه چرا به مدینه بازنگشت.

وی افزود: پاسخ این است که حتی اگر امام حسین(ع) به مدینه هم بازمی‌گشت باز ایشان را به شهادت می‌رساندند زیرا یزید به حاکم مدینه دستور داده بود که سر امام حسین(ع) را برایشان بیاورد.

تلاش امام حسین(ع) برای جدا کردن ناخالصی‌ها

عابدی ادامه داد: در روایت‌ها آمده است که دختر امام حسین(ع) به پدرش می‌گوید نمی‌شود به مدینه بازگردیم و ایشان فرمودند ما هیچ جا آرامش نداریم و این‌ها کمر به قتل من بسته‌اند. اما در عین حال امام حسین(ع) در طول حرکت خویش به سمت کربلا بارها بیعت را از دوش یاران خود گرفت و به آنان می‌فرمود که اینان با من کار دارند و هرکس که می‌خواهد می‌تواند برود یعنی امام می‌خواست ناخالصی‌ها را بگیرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های علمی ـ کاربردی منطقه ۷ کشور تأکید کرد: امام حسین(ع) می‌خواست حکومت یزیدیان را از بین ببرد و با ظلم آنان مبارزه کند، زیرا آنان می‌خواستند اسلام را از بین ببرند پس هدف آن حضرت مقدس بود.

وی بیان کرد: امام حسین(ع) با آگاهی به سمت کربلا رفت، در اینجا سئوال می‌شود که آیا این خودکشی نیست. در پاسخ باید بدانیم که شهادت با مردن تفاوت دارد. خون شهید حرف می‌زند و پیام دارد و هدف مقدس است. چنانچه این قضیه را برای شهید قاسم سلیمانی مشاهده کردیم که چه ولوله‌ای به پا شد و میلیون‌ها نفر در نقاط مختلف دنیا در مراسم تشییع ایشان شرکت کردند و حتی افرادی بودند که بعد از شهادت ایشان متحول شدند.

عابدی با بیان اینکه امام حسین(ع) می‌دانست که شهید می‌شود اما به سمت کربلا رفتند چون می‌خواستند اسلام حفظ شود، گفت: خون امام حسین(ع) این پیام را به همه ملت‌ها و دنیا رساند تا همگان بدانند اسلام چگونه حفظ می‌شود و باید با چه کسانی مبارزه کرد. در تاریخ هم می‌خوانیم که یزید بعد از شهادت امام حسین(ع) به حالت معاویه بازگشت.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های علمی ـ کاربردی منطقه ۷ کشور با طرح این سئوال که چرا اینقدر به صورت ریز جزئیات عاشورا بیان شده است و مگر راویان عاشورا چه کسانی بوده‌اند، گفت: هم در لشکر عبدالله هم در لشکر امام حسین(ع) افرادی بودند که واقعه عاشورا را روایت کرده‌اند. ضمن اینکه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و حضرت سکینه(س) هم وقایع عاشورا را گزارش دادند و مختار ثقفی هم زمانی که می‌خواست انتقام بگیرد ابتدا از قاتلان امام حسین(ع) اعتراف می‌گرفت و عده‌ای اعتراف‌های آنان را می‌نوشتند لذا کسانی که در واقعه کربلا حضور داشتند به این شکل وقایع را نقل کردند.

چگونه امام حسین(ع) تبدیل به الگویی برای جهانیان شد

وی اظهار کرد: سئوال و شبهه دیگری که در خصوص عاشورا مطرح می‌شود این است که مگر امام حسین(ع)، جزو ائمه معصومین نیست و ولایت از سوی خدا ندارد پس چرا در عاشورا از ملائکه و جنیان کمک نگرفت. در پاسخ باید گفت اگر امام حسین(ع) چنین کاری را انجام می‌دادند آیا ما امروز ایشان را به عنوان الگو قبول داشتیم؟ مسلماً خیر و دیگر بحث جنگ و جهاد در راه خدا کنار می‌رفت و مردم می‌گفتند ما که به ملائکه و جنیان دسترسی نداریم که بخواهیم از آنان کمک بگیریم لذا امام حسین(ع) به ظاهر علم خودش عمل می‌کند نه باطن.

عابدی با تأکید بر اینکه عاشورا برای عبرت گرفتن انسان‌ها اتفاق افتاد و باید بدانیم که باز هم قابل تکرار است پس باید مراقبت کنیم، گفت: چرا عاشورا اتفاق افتاد و چه شد که عده‌ای چنین کاری انجام دادند و پسر رسول خدا(ص) را به شهادت رساندند و خانواده ایشان را به اسارت گرفتند. در پاسخ به این سئوالات خوب است که مروری به حدیث امام حسین(ع) داشته باشیم که فرمودند مردم بنده دنیا هستند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های علمی ـ کاربردی منطقه ۷ کشور با بیان اینکه دنیا دو معنی دنو و دنی دارد، گفت: دنو یعنی یک چیز دم دستی که باعث می‌شود انسان سرگرم شود و امام فرمودند که ما سرگرم این دنیا هستیم. دنیا ما را به خودش مشغول کرده است و مردم بنده و غلام دنیا هستند.

وی اضافه کرد: چرا کربلا اتفاق افتاد و عده‌ای امام حسین(ع) و یارانش را به شهادت رساندند با وجودی که به ظاهر دین‌دار بودند. عمربن سعد روز عاشورا امام جماعت لشکرش بود و شمر هم قرآن می‌خواند اما اینان امام حسین(ع) را به شهادت رساندند. چه کسانی مقابل امام زمان خویش ایستادند، اینها برای ما درس عبرت است و مبادا ما هم مقابل امام زمان خویش بایستیم.

عابدی با بیان اینکه آنان دین و امام زمان خویش را می‌شناختند اما او را شهید کردند زیرا همگی بنده دنیا بودند، گفت: معنی دیگر دنیا، دنی است یعنی یک چیز پست یعنی مردم دنیا به زباله مشغول می‌شوند لذا از اصل قضیه غافل می‌شوند و به دنیایی دل می‌بندند که اصلاً ارزش ندارد. متأسفانه مردم بنده دنیا هستند و دین سر زبانشان است و در جایی که به دردشان بخورد از آن استفاده می‌کنند.

انتهای پیام
captcha