شماتت پیمان‌شکنی اهل کوفه در آیه 56 سوره هود + فیلم
کد خبر: 3992563
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
چراغ هدایت / 16

شماتت پیمان‌شکنی اهل کوفه در آیه 56 سوره هود + فیلم

دومین خطبه امام حسین(ع) با آیه 56 سوره هود امضا شده است، آیه‌ای که پیمان‌شکنی اهل کوفه را شماتت کرد و پیامش برای ما این است که چنان در جبهه حق قرار داشته باشیم که اگر کسی آن طرف ایستاد از بیخ برکنده شود.

شماتت پیمان‌شکنی اهل کوفه با آیه 56 سوره هود + فیلمبسته تصویری «چراغ هدایت» از ابتدای محرم‌الحرام ۱۴۴۳ هجری به مدت ۱۷ شب به مخاطبان خبرگزاری ایکنا ارائه می‌شود. این بسته شامل قرائت آیه‌ای از قرآن با صدای محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی، است و در ادامه حمید مروجی‌طبسی، مؤلف کتاب «آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی»، به بیان نکات تاریخی این آیه و زمان بهره‌برداری آن از سوی حسین بن علی(ع) در مسیر کربلا می‌پردازد و کاظم رجبعلی، پژوهشگر قرآن، نیز چند نکته کلیدی نهفته و کاربردی این آیه را بیان می‌کند.

متن این بسته تصویری 9 دقیقه‌ای به‌ منظور بهره‌برداری بیشتر مخاطبان، منتشر شده است.

نگاه تاریخی

در شانزدهمین قسمت چراغ هدایت، به آیه 56 سوره هود پرداخته می‌شود: «إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَرَبِّكُمْ مَا مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ؛ در حقيقت من بر خدا پروردگار خودم و پروردگار شما توكل كردم، هيچ جنبنده‌اى نيست مگر اينكه او مهار هستى‏‌اش را در دست دارد، به راستى پروردگار من بر راه راست است»، مولایمان حسین(ع) در چه منزلگاهی به این آیات شریفه اشاره کرد؟ حمید مروجی‌طبسی، مؤلف کتاب آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی، به آن پاسخ می‌دهد. با ما همراه شوید.

امام حسین(ع) در بخش مهمی از دومین خطبه در روز عاشورا، مردم کوفه را مورد ملامت قرار داد، پیمان‌شکنی آن‌ها را یادآوری کرد که چگونه یک روز در اثر جنایت‌های بنی‌امیه پروانه‌وار به سوی آن حضرت هجوم بردند و ناگهان کاملاً تغییر موضع دادند و او را رها ساختند و شمشیری را که از خاندان پیامبر(ص) در دست داشتند، علیه فرزند پیامبر(ص) به کار بردند و آتشی را که دشمن بر علیه فرزند پیامبر برافروخته بود، آنان مشتعل و شعله‌ور ساختند. آنگاه فرمودند: «آگاه باشید! به خدا سوگند، پس از این جنگ به شما مهلت داده نمی‌شود که سوار بر مركب مراد خویش گردید، مگر همان اندازه که سوارکار بر اسب خویش سوار است تا اینکه آسیاب حوادث شما را بچرخاند و مانند محور و مدار سنگ آسیاب مضطربتان گرداند و این، عهد و پیمانی است که پدرم علی(ع) از جدم رسول خدا(ص) بازگو نموده است. پس با همفکران خود دست به هم بدهید و تصمیم باطل خود را پس از آنکه امر بر شما روشن گردید، درباره من اجرا کنید و مهلتم ندهید، حضرت این بخش از خطبه خود را با تلاوت آیه 56 سوره هود به پایان بردند:

«إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَرَبِّكُمْ مَا مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ».

نگاه تدبری

کاظم رجبعلی، استاد تدبر در قرآن کریم، درباره آیه فوق به نکاتی اشاره کرده است که در ادامه می‌آید:

  • مضمون خطبه دوم این است که شما عهدی را شکستید، هیچ وقت روی خوش نخواهید دید و در مقابله شما با من برد وجود ندارد. امام این خطبه را با آیه 56 سوره هود امضا کرد.
  • سوره هود سوره تقابل در احتجاج‌ها و میدان جنگ است.
  • آیه‌ای که استفاده می‌شود کلام حضرت هود در برابر قوم جبارش است.
  • چنان در جبهه حق قرار داشته باشیم که اگر کسی آن طرف ایستاد از بیخ برکنده شود.

چراغ هدایت به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در استودیو مبین تولید و منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha