دمیده شدن روزنه‌های امید در مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی
کد خبر: 3996767
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۹
یادداشت /

دمیده شدن روزنه‌های امید در مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی

مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف مرکزی جمعه، 19 شهریور با 155 راه‌یافته به مرحله استانی در امامزاده محمد عابد(ع) اراک برگزار شد و حاشیه‌نگاری مسابقات در قالب یادداشت تقدیم مخاطبان می‌شود.

دمیده شدن روزنه‌های امید در مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی / و بازهم جای خالی مسئولان پُر نشد

مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف مرکزی جمعه، 19 شهریور با 155 راه‌یافته به مرحله استانی در امامزاده محمد عابد(ع) اراک برگزار شد. برنامه‌ریزی‌ها جلسات متعدد برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مسابقات از ماه قبل یکی دغدغه‌های اداره امور قرآنی این مجموعه بود که با استفاده از نظرات اساتید، داوران و جوانان اشکالات سال قبل تاحد زیادی برطرف شد.

صبح روز جمعه رأس ساعت 8:40 مراسم افتتاحیه با تلاوت مجید جیریایی، قاری ملی از سوره مبارکه «انعام» آغاز شد و پس از ادای احترام حاضران به سرود مقدس جمهوری اسلامی و سخنرانی حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف استان در خصوص نحوه برگزاری، مسابقات آغاز شد. شاید انتظارها به جا بود که حجت‌الاسلام واحدی، مدیرکل این مجموعه برای مراسم افتتاحیه حضور داشته و ساعاتی را با متسابقان گذرانده و با آنان تبادل نظر داشته باشد، اما این دیدار تنها به دقایقی قبل از مراسم اختتامیه محدود شد.


بیشتر بخوانید:


طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته وسیله ایاب و ذهاب برای شهرستانی‌ها از طریق اداره اوقاف همان شهرستان در نظر گرفته شده بود و برای متسابقان اراک نیز دو سرویس در دو نوبت صبح و عصر تدارک دیده شده بود. اینکه مسابقات قرآن در مکانی همچون امامزاده واجب‌التعظیم همچون امامزاده محمد عابد(ع) برگزار شود، خوب است، اما بهتر است برای برگزاری این مسابقات مکانی در مرکز شهر در نظر گرفته شود. آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان ارشد استان، شهرداری، شورای شهر و دستگاه‌های متولی امر قرآن اقدام به احداث ساختمانی برای انجام فعالیت‌های قرآنی کنند؟ همگان استان مرکزی را مهد مفاخر علمی و دینی می‌دانند، اما جای خالی چنین مکانی در اراک احساس می‌شود.

پس از اتمام مراسم افتتاحیه متسابقان رشته‌های حفظ، اذان و دعاخوانی بانوان در نوبت صبح در سالن‌های «یاسین» ویژه آقایان، سالن «ریحانه» ویژه بانوان و سالن «معراج» ویژه رشته دعاخوانی مستقر شدند. داوران بخش بانوان خانم‌ها اعظم تشیعی‌فرد، عائده محبی، فاطمه کرمی، محدثه مؤمنی و میرغیاثی بودند و مسابقات بخش آقایان توسط آقایان مرتضی مختاری، مسعود اکبری، مجید جیریایی، حمید رضایی، احمد صابرنژاد داوری شد.

جای خالی خبرگزاری‌ها در مسابقات قرآن اوقاف

با وجود اینکه مرحله شهرستانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف اراک بدون حضور صدا و سیما برگزار شد، اما در مرحله استانی تیم خوبی از این رسانه برای پوشش مسابقات اعزام شده بود، اما همچنان جای سایر خبرگزاری‌های عمومی و سایر مطبوعات در مسابقات با وجود اعلام برنامه‌ها از سوی اوقاف خالی بود. مسابقات قرآن اوقاف در سال یکبار برگزار می‌شود و یکی از مهم‌ترین رویدادهای مهم قرآنی کشور شناخته می‌شود، اما متأسفانه رسانه‌ها به این مسابقات بی‌توجه هستند و اطلاع‌رسانی را فقط به خبر ارسالی روابط عمومی این مجموعه خلاصه کردند. کاش ما رسانه‌ها به رویدادهای قرآنی همان‌قدر توجه داشته باشیم که به آمدن وزیر و سفرهای استاندار توجه داریم. وقتی بخشی از رسالت کاریمان فعالیت‌های فرهنگی است و به این مهم بی‌تفاوت هستیم چگونه از عموم مردم انتظار حضور داشته باشیم؟

در نظر گرفتن جایگاهی برای خبرگزاری ایکنا نشان از اهمیت این رسانه و تأثیرگذار بودن آن دارد و خوشبختانه دستگاه‌های متولی امر قرآن و سایر دستگاه‌ها به اهمیت این رسانه پی بردند. خبرگزاری ایکنا با استقرار در محل برگزاری مسابقات توانست در مکانی شایسته با داوران، متسابقان و حاضران مسابقات به بحث و گفت‌و‌گو بپردازد که نظرات آنان را در زمان مقتضی انتشار پیدا می‌کند. در کنار تمامی مهمانان، ایکنا مهمانان ویژه‌ای همچون سیده صدیقه سجادی، مادر استاد مجتبی سعیدی، مهدی و محمدحسین رضایی حافظ سندروم داون، محمدطه برزگر کودک 4 ساله که با اشتیاق در جایگاه قرار گرفت و سوره مبارکه «کوثر» را برایمان تلاوت کرد نیز داشت. اینکه زائران به محل استقرار ایکنا آمده و از ما در مورد خبرگزاری سؤال کرده و تقاضای عکس با این دکور را داشتند برایمان لذت‌بخش بود.

دمیده شدن روزنه‌های امید در مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی / و بازهم جای خالی مسئولان پُر نشد

وجود هادی حفظ  از دیگر نقاط قوت این مسابقات بود. برای بخش بانوان فهیمه جفرسته حافظ کل قرآن و در بخش آقایان ابوذر کرمی، حافظ کل قرآن این وظیفه را برعهده داشت. حفاظ پس از ارائه محفوظات و شرکت در مسابقه از نقطه نظرات استاد راهنما استفاده کرده و نقاط ضعفشان به آنان گوشزد می‌شد. رضایت متسابقان از اجرای این طرح قابل توجه بود، هرچند سال‌های گذشته نیز این اقدام صورت گرفته بود که به دست فراموشی سپرده شده بود و امسال بار دیگر انجام شد. امید است نقاط ضعف متسابقان در رشته‌های مختلف مورد بررسی و رفع شود تا در مسابقات مرحله کشوری نمایندگان شایسته‌تری داشته باشیم. استقرار اورژانس، آتش‌نشانی و هلال‌احمر از جمله مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

رویش چهره‌های جدید در مسابقات قرآن

اکثر قریب به اتفاق مهمانان ایکنا نوید رویش چهره‌های جدید در مسابقات را دادند که این امر روزنه امیدی برای برگزاری مسابقات بهتر در سال‌های آینده است و لازم است متولیان امر قرآن با اتحاد و یکدلی دلسوزانه قدم در میدان گذارده و زمینه قوت بخشیدن به متسابقان را فراهم آورند. تقویت انگیزه مهم‌ترین عاملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. ازاین رو ضروری است تا اولویت‌های انگیزشی شناسایی و اعمال شود.

جای خالی غرفه کودکان، سال‌ها مشهود بود و امسال با تدبیر رئیس اداره امور قرآنی و روابط عمومی این مجموعه این غرفه برپاشد و شور و نشاط این کودکان به حدی بود که انسان را سروجد می‌آورد، از چند کودکی که در مورد بازی در این فضا پرسیدم بسیار راضی بودند و تمام هدف این است که بازی در فضای قرآنی باعث ایجاد رغبت شود تا در آینده بتوانیم از دل همین کودکان قاریان و حافظان شایسته و عامل به مفاهیم قرآنی تربیت کنیم. جای خالی حاضران و مستمعان همچنان مشهود است و نمی‌توان این امر را به بعد مسافت مرتبط دانست. چراکه خانواده‌هایی برای زیارت آمده بودند، اما بی‌تفاوت از کنار مسابقات گذر کردند و شاید بخشی از سهم بی‌رغبتی مردم متوجه رسانه‌هاست که اهمیت قرآن و اثر مثبت آن را در زندگی بازگو نمی‌کنند.

دمیده شدن روزنه‌های امید در مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی / و بازهم جای خالی مسئولان پُر نشد

هرچند انتظارها برای حضور پیشکسوتان قرآنی از جمله اعضای مجمع قرآنیان اراک برای استماع تلاوت متسابقان بیشتر بود، اما بازهم این اتفاق نیفتاد و فقط تعدادی از اعضای مجمع و حضور چند حافظ برجسته کشوری و حتی بین‌المللی همچون محمد شریفی و حمید احمدی بارقه‌های امید را بیشتر کرد تا برای سال‌های آینده شاهد حضور افراد بیشتری به عنوان مستمع باشیم. البته که از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اراک نیز انتظار حضور می‌رفت که جایشان همچون بقیه مسئولان خالی بود.

مسئولان دست از بروکراسی اداری بردارند

گلایه از مسئولان زیاد است. چراکه خود را اسیر بروکراسی اداری و نامه‌نگاری کردند تا نامه رسمی برای دعوت نرود، نمی‌آیند. حتی شاید نامه‌نگاری هم صورت بگیرد، اما آقایان و بانوان مسئول کارهای مهم‌تری دارند و حتی حاضر نیستند در سال، ساعتی را  در مسابقات شرکت داشته و روند برگزاری را از نزدیک ببینند. مگر دعوت رسمی‌تر و مهم‌تر از خود قرآن داریم که این مصحف شریف همه را به اتحاد و یکپارچگی دعوت کرده است، پس دیگر نیازی به نامه‌نگاری نیست و دعوت‌کننده خود خداست.

پس از کش و قوس‌های یک روزه مسابقات در ساعت 18 عصر پایان یافت و مراسم اختتامیه با حضور آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، با تلاوت محمدرضا عسگری و ادای احترام حاضران به سرود مقدس جمهوری اسلامی آغاز شد. در ابتدای امر محمدحسین رضایی، حافظ سندروم داون در جایگاه قرار گرفت و به سؤالات حاضران پاسخ داد و با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان از او و خانواده‌اش تجلیل شد. پس از سخنرانی حجت‌الاسلام واحدی، مدیرکل اوقاف مرکزی، آیت‌الله دری نجف‌آبادی سخنانی در خصوص اهمیت قرآن و نقش خانواده در تربیت کودکانی قرآنی بیان کرد. در پایان نیز از نفرات برتر رشته‌های مختلف تجلیل به عمل آمد.

امسال نیز مرحله استانی مسابقات قرآنی اوقاف به پایان رسید. درست است تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم، اما اقدامات صورت گرفته گواهی بر بهتر شدن مسابقات و نحوه برگزاری دارد، امید است برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن مسابقات همه بسیج شوند و به مسابقات قرآنی اوقاف به چشم وابسته به سازمانی خاص نگاه نکنند. چراکه موفقیت آن در مسابقات کشوری افتخاری برای استان محسوب می‌شود.  

یادداشت از مریم روشن، سردبیر ایکنا مرکزی

انتهای پیام
captcha