مسجد «الصغیر» حیفا؛ نماد مقاومت در برابر زیاده‌خواهی اسرائیل + عکس
کد خبر: 3997242
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱

مسجد «الصغیر» حیفا؛ نماد مقاومت در برابر زیاده‌خواهی اسرائیل + عکس

مسجد الصغیر در شهر حیفا که از زمان اشغال این شهر در سال 1948 نماد مقاومت هویت عربی و اسلامی در برابر اشغالگران صهیونیست بوده است، این روزها در معرض نقشه جدید اشغالگران برای تخریب کامل قرار دارد.

مسجد «الصغیر» حیفا؛ نماد مقاومت در برابر زیاده‌خواهی اسرائیل + عکسبه گزارش ایکنا، پایگاه خبری الجزیره در گزارشی با عنوان «مسجد الصغیر در حیفا مبارزه برای حفظ آنچه از موقوفات اسلامی باقی مانده است» درباره تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای محو نمادها و اماکن اسلامی در سرزمین‌های اشغالی 1948 میلادی هشدار داد.

بر اساس این گزارش، مسجد الصغیر از سوی «الظاهر عمر»، رهبر فلسطینی در سال 1761 ساخته شد و یکی از قدیمی‌ترین موقوفات اسلامی در حیفا محسوب می‌شود. این مسجد در معرض تخریب‌هایی قرار گرفته و ده‌ها هکتار از اراضی آن مصادره شده و مقامات رژیم صهیونیستی از زمان یوم النکبه در سال 1948 تاکنون آنجا را تعطیل کرده‌اند.

مسجد الصغیر که برخی آن را مسجد «الابیض» می‌نامند، درورودی شهر حیفا نماد مقاومت و ثبات در برابر نقشه‌های رژیم صهیونیستی است که از سال 1948 مقدسات اسلامی و عربی را در این شهر اشغالی هدف گرفتند.

این مسجد در معرض برنامه‌های جدید رژیم صهیونیستی برای مصادره و از بین‌بردن موجودیت عربی و جایگزینی آن با موجودیت و هویت یهودیان است.

الجزیره نوشت: مسجد الصغیر در کنار آنچه از مساجد و آثار تاریخی وابسته به اوقاف اسلامی در حیفا باقی مانده است، ریشه‌های عربی و فلسطینی این شهر را تشکیل می‌دهد که از زمان یوم النکبه (اشغال فلسطین) تاکنون در معرض طمع‌ورزی رژیم صهیونیستی قرار دارد، به گونه‌ای که فلسطینی‌ها و نهادهای ذیربط با امور اوقاف اجازه صیانت و ترمیم آن را ندارند.

این بناها مشمول مصادره به وسیله رژیم صهیونیستی هستند تا به جای آن پروژه‌های تجاری و اقتصادی این رژیم اجرا شود. مسجد صغیر هم که در دهه هفتاد قرن گذشته به موجب قانون املاک مصادره شده است در معرض تخریب کامل قرار دارد.

پروژه تجاری در اراضی مسجد

شهرداری حیفا طرحی را برای ساخت برج‌های تجاری و مسکونی به ارتفاع 27 طبقه و 4 طبقه زیرزمین پیرامون مسجد صغیر و در اراضی وقفی که در اصل متعلق به همین مسجد است، ارائه داده است.

مسجد الصغیر در قلب بخش قدیمی حیفا واقع است، جایی که بازار تجاری و تاریخی برای این شهر ساحلی است که قبل از یوم النکبه از طریق بندر و همچنین خطوط راه آهن از سوریه، لبنان، عراق، ترکیه و مصر کالا وارد می‌کرد.

از این بندر کالاها و محصولات به میدان الحناطیر که اسرائیل به آن میدان پاریس می‌گوید منتقل و از آنجا به شهرها و روستاهای دیگر فلسطین اشغالی منتقل می‌شود.

با توجه به اینکه مقدسات، موقوفات و بناهای تاریخی فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی در معرض تخریب بوده است، «کمیته متولی وقف استقلال» در حیفا نقش مهمی در افشای نقشه تازه علیه مسجد الصغیر و املاک آن و آخرین قسمت‌های باقی‌مانده از آن داشته است، کمیته‌ای که پیگیر سرنوشت املاک اوقاف اسلامی است و تعدادی از وکلا و مدافعان مساجد و اراضی موقوفه تهدید‌شده به مصادره در حیفا در آن عضویت دارند.

عروه سویطات، عضو این کمیته به الجزیره گفت طرحی که به طور موقت و به لطف تلاش کمیته مسئول وقف استقلال به حال تعلیق درآمده است شامل ساخت هتل، دفاتر تجاری و 258 واحد مسکونی است و زمینی که این طرح در آنجا اجرا خواهد شد از موقوفات اسلامی مصادره شده است.

وی افزود: حفاری‌های اطراف مسجد برای مسجد و شالوده آن هم خطرناک است به خصوص که این طرح هر گونه ارتباط و امتداد جرافیایی مقدسات اسلامی و عربی و املاک فلسطینیان در شهرک التحتا در حیفا را قطع خواهد کرد.

مصادره و محاصره

مسجد الصغیر از سوی الظاهر عمر در سال 1761 بنا شده و از قدیمی‌ترین اوقاف اسلامی در حیفا شمرده می‌شود. این مسجد توسط رژیم صهیونیستی در معرض تخریب قرار گرفته و ده‌ها هکتار از اراضی آن مصادره شده است و پس از یوم النکبه به وسیله مقامات اسرائیل تعطیل شده است.

شيخ فؤاد أبو قمير، مسئول اوقاف در حیفا اعلام کرد پس از اینکه مسجد الجرینه در حیفا از چنگ معامله‌ای بیرون آورده شد که قرار است این مسجد را به یک شرکت تجاری صهیونیست در سال 2008 بفروشند، حالا مسجد الصغیر هدف اسرائیل قرار گرفته است.

ابوقمیر گفت: رژیم صهیونیستی مسجد حاج عبدالله ابویونس در محله الحلّيصة و مقام خضر را که به یک کنیسه تبدیل شده و مقام شیخ عیسی را مصادره کرده است.

ممانعت از اقامه نماز در مسجد

ابوقمیر مسجد الصغیر را حلقه وصل میان مقدسات و موقوفات اسلامی در بخش قدیمی حیفا توصیف کرد و گفت: مقامات اسرائیل با تلاش برای به انزواکشاندن مسجد می‌خواهند مردم شهر را از اقامه نماز در آنجا محروم کنند و کمیته متولی وقف از سال 2012 اجازه ترمیم و صیانت آنجارا پیدا نکرده است به گونه‌ای که ساختمان‌ها و برج‌های رژیم اشغالگر و مجتمع دادگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ بیمه و سرمایه‌گذاری املاک یهودیان آنجا را احاطه کرده است.

این در حالی است که با وجود نقشه‌های رژیم صهیونیستی کمیته متولی وقف استقلال حیفا در سال‌های اخیر موفق شده است تعدادی از معاملات جعلی مقامات رژیم اشغالگر با دلالان برای تصرف املاک اوقاف اسلامی و فروش آن به شرکت‌های یهودی را ابطال کند.

انتهای پیام
captcha