طوبی کرمانی عمر خود را در دفاع از اسلام و انقلاب صرف کرد
کد خبر: 3997605
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۹
در وبینار بزرگداشت پرفسور طوبی کرمانی مطرح شد؛

طوبی کرمانی عمر خود را در دفاع از اسلام و انقلاب صرف کرد

پژوهشگر اسلامی از تونس در مراسم بزرگداشت پرفسور طوبی کرمانی ابتدا اشاره‌ای به جایگاه زن در ایران و تأثیر انقلاب اسلامی و به‌ویژه امام خمینی در رشد زنان در ایران و فتح قله‌های علم و پژوهش از سوی آن‌ها تصریح کرد: کرمانی حاصل این مکتب بود و عمر خود را صرف دفاع از انقلاب کرد.

به گزارش ایکنا، مریم مقداد، پژوهشگر اجتماعی اهل تونس تصریح کرد که تأکید امام خمینی بر جایگاه زن و این سخن که از دامن زن است که مرد به معراج می‌رود، بدان معناست که زن ایرانی نقشی اساسی در نهضت نورانی اسلامی در ایران داشته است.

وی این سخنان امام خمینی را متحول کننده نگاه سنتی دینی به زن دانست و تأکید کرد که در اثر این نگاه بود که زن ایرانی توانست دستاوردهای مهمی را محقق کند و جمهوری اسلامی تا امروز از ثمرات این تحول بهره برده و یکی از عوامل ماندگاری و استقامت در برابر تحریم‌ها این تحول بوده است.

وی طوبی کرمانی را فرزند ایران و انقلاب اسلامی دانست که با پیروی از مکتب خمینی به کمال علمی و اخلاقی دست یافت.
طوبی کرمانی عمر خود را در دفاع از اسلام و انقلاب صرف کرد
بانوی اندیشمند اهل تونس تصریح کرد: این فیلسوف گران‌قدر به سهم خود در دفاع از این انقلاب کوشید و تمام عمر خود را در راه دفاع از اسلام و وحدت اسلام ناب محمدی صرف کرد.
مقداد سپس برای ادای احترام به روح آن بزرگوار به بیان یکی از نظرات فلسفی او درباره جایگاه ولی و اهمیت شناخت ولی و ایمان به ولایت او و حق وی پرداخت.
وی توضیح داد: بر مبنای این نظر انسان در این جهان نمی‌تواند بدون ولی باشد و برای هر فرد ولی او یا اولیاءالله و انبیا هستند و یا ولی او شیطان است. فرد اگر تحت ولایت خداوند نباشد، در ولایت شیطان است و به جای عزتی که از ولی خداوند برمی‌گیرد، ذلت شیطان را خواهد گرفت و اراده انسانی او نابود شد.
در ادامه انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سخنانی اظهار کرد: دکتر کرمانی از مصادیق بارز آیه «الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا» است که نشان داد که می‌توان به عنوان یک زن مسلمان در همه زمینه‌ها ایستاد و در عرصه‌های مختلف نشان داد که زن طراز انقلاب اسلامی‌ و زن طراز مسلمان و شیعی چگونه می‌توان عمل کرد.
زهیر جعید، هماهنگ کننده جبهه عمل اسلامی‌لبنان و عضو شورای مرکزی علمای مسلمان نیز با بیان اینکه دکتر طوبی کرمانی نماینده نسل اسلام برتر و سفیری از زن مسلمان در عرصه بین الملل است، گفت: دیدگاه‌ها و اندیشه‌های آن بانو برگرفته از اندیشه‌های امام خمینی (ره) بود و نماینده سیاست‌های جمهوری اسلامی‌ایران که به رهبری امام خامنه‌ای اجرا می‌شود بود.
اونگلوس ونتیس، استاد کرسی اسلام شناسی و ایران شناسی دانشگاه یونان، دیگر سخنران این وبینار بود که طی سخنانی اظهار داشت: دکتر طوبی کرمانی خدمات بزرگی برای جهان اسلام و روابط یونان و ایران و توسعه فرهنگ اسلامی‌انجام داد.
در بخش دیگری از وبینار، محمود واعظی، رئیس مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی‌درباره ویژگی‌های منحصر به فرد مرحومه طوبی کرمانی اظهار کرد: بهترین ویژگی دکتر کرمانی در جمله ای نهفته است که از رسول اکرم(ص) نقل شده و اگر قرار باشد همه اسلام را در یک جمله خلاصه کنیم، این جمله است که حضرت رسول (ص) فرمودند: «الاسلام حُسنُ الخُلق». لذا حسن خلق مرحومه کرمانی برجسته ترین ویژگی ایشان بود.
محمد حسن شجاعی فرد، عضو هیئت علمی‌بعثه مقام معظم رهبری و استاد دانشگاه علم و صنعت نیز در سخنانی اظهار کرد: ما چهره‌های فرهنگی در کشور زیاد داریم اما چهره فرهنگی چند بعدی بسیار کم داریم. دکتر کرمانی چهره فرهنگی چند بعدی بود و در هر بعدی از فرهنگ مطالعه و نقطه نظر داشت.
در ادامه، علی خیاط، معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری و رئیس دانشگاه علوم اسلامی‌رضوی در سخنانی درباره شخصیت دکتر کرمانی گفت: بیش از ۲ دهه در بخش بین‌الملل بعثه و دانشگاه رضوی با دکتر کرمانی همکار بودیم. نکاتی در شخصیت ایشان برجسته بود که یکی از برجسته ترین ابعاد شخصیتی ایشان نگاه مثبت او بود. ایشان شخصیتی بسیار مثبت اندیش بود و همواره تلاش می‌کرد در مشکلات جزئی از راه حل باشد نه اینکه خودش هم بخشی از مشکل باشد.
پیام شرقی، فرزند مرحومه طوبی کرمانی نیز در سخنانی با شاهد آوردن آیاتی از قرآن کریم و احادیثی از معصومین (علیهم السلام) به بیان دل نوشته‌های شاگردان و دانشجویان مرحومه کرمانی که پس از رحلت ایشان نوشته شده، پرداخت و سپس افزود: مرحومه کرمانی همیشه به تربیت خوب پدر و مادر اذعان و اعتراف داشت و تربیت خانواده را مهمترین اساس و شالوده زندگی فرد می‌دانست.
همچنین محمد مهدی ایمانی پور، معاون همکاری‌های علمی‌و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اظهار کرد: دکتر کرمانی در خارج از کشور شناخته شده تر از داخل کشور بود و این شاید به دلیل مسئولیت‌ها و موقعیت‌های مختلف ایشان بود. حضور در اتحادیه جهانی زنان مسلمان و کنفرانس‌های متعدد از ایشان یک شخصیت فرهنگی بین المللی ساخته بود. تسلط او به فرهنگ و زبان کشورهای خارجی باعث شده بود که سخنان او به مثابه یک رسانه تأثیر گذار باشد.
نعیم القندور، رئیس جامعه مسلمانان یونان دیگر سخنران این وبینار بود که با اشاره به آشنایی ۲۰ ساله خود با مرحومه کرمانی گفت: ایشان از شخصیت‌های مخلص و وفادار به وطن و دین خود بود، زنی شجاع بود و از سخن هیچ ملامت کننده‌ای هراس نداشت.
وی ادامه داد: او یک فیلسوف و حکیم واقعی بود و در هرجا که مسئولیتی برعهده گرفته بود نقش تاثیرگذاری برجای گذاشت. روحیه ولایت مداری او از ویژگی‌های برجسته اش بود و مادری و معلمی‌برای ایشان افتخار بود.
در پایان وبینار نیز عفاف الحکیم، عضو شورای مرکزی حزب‌الله و مسئول هیئت زنان این حزب، گفت: در کشور ما همچون دیگر کشورها زنان شایسته‌ای وجود دارند که نقش تاثیرگذاری در امور اجتماعی، فرهنگی و دیگر امور ایفا کرده‌اند. در قرآن کریم نیز با معرفی نمونه‌های والایی از زنان والامقام همچون حضرت آسیه (س) و حضرت مریم (س) ایشان را در موارد مختلف معرفی کرده است.
 وی تأکید کرد: دکتر کرمانی با تلاش و کوشش بی وقفه خود نمونه‌ای از یک بانوی پایبند و ملتزم به نقش زندگی اثرگذار را به نمایش گذاشت. ایشان می‌دانست چگونه توان و نیروی خود را برای خدمت به جامعه مصروف دارد تا بیشترین خیر و برکت را داشته باشد.
وبینار بین‌المللی بزرگداشت مرحومه پروفسور طوبی کرمانی با عنوان «بانویی بر سپهر اندیشه و فرهنگ» با حضور مقامات، اساتید و شخصیت‌های برجسته علمی از کشورهای ایران، انگلیس، تونس، لبنان و یونان به همت اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران و نیز مشارکت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و با همکاری رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای یونان و لبنان عصر سه‌شنبه، ۲۳ شهریور برگزار شد.
انتهای پیام
captcha