لزوم همکاری روحانیون برای ایجاد موقوفات جدید
کد خبر: 4005044
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵

لزوم همکاری روحانیون برای ایجاد موقوفات جدید

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کرمان در همایش روحانیون شهر کرمان بیان کرد: استان کرمان منابع غنی معنوی دارد و باید متناسب با نیازهای جامعه مانند مسکن، اشتغال، فناوری و دانش‌بنیان موقوفات جدید صورت بگیرد که این امر نیاز به همکاری روحانیون و طلاب دارد.

به گزارش ایکنا از کرمان، همایش روحانیون(ائمه جماعات) شهر کرمان در راستای ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف با حضور امام جمعه کرمان، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، استاندار کرمان و جمعی از روحانیون شامگاه روز گذشته 22 مهرماه در محل مصلی شهر کرمان برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی جلالی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه کرمان در این مراسم با تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) و گرامیداشت یاد شهدا بیان کرد: یکی از تأکیدات رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه توجه به مدارس و حوزه‌های علمیه است. در این راستا یک کار جهادی در سراسر کشور برای شناسایی موقوفات در ارتباط با حوزه‌های علمیه شکل گرفت و در ۸ استان از جمله کرمان موقوفاتی شناسایی شد.

وی با بیان اینکه در ابتدای این کار در کرمان حدود ۷۰ موقوفه در ارتباط با روحانیون و حوزه‌های علمیه شناسایی شد، بیان کرد: بنابراین در سال 1398 اولین هیئت امناء موقوفات حوزوی در کشور شکل گرفت و در همین راستا دفتر موقوفات حوزوی در شهر کرمان نیز در محل اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کرمان راه‌اندازی شد که اقدامات خوبی در استان کرمان انجام داد.

جلالی با بیان اینکه اولین کار شناسایی موقوفات بود که۸۶ موقوفه به تعداد قبلی اضافه شد و جمعاً تعداد 156 موقوفه در کرمان شناسایی شد، افزود: تعدادی از این موقوفات متصرفی بودند. بنابراین کار بعدی رفع تصرف از موقوفات بود که این اقدامات سختی‌ها و زحمات بسیاری داشت. البته تمام توجه و رویکرد ما در این امر تعاملی بود اما در مواردی که تعامل صورت نگرفت از طریق قضایی پیگیری شد.

وی ایجاد منابع پایدار به نام موقوفات حوزوی را از دیگر اقدامات انجام شده در استان کرمان دانست و گفت: تأسیس شرکتی با نام شرکت افق ماندگار، تأسیس یک دامداری، توجه و رسیدگی به باغات موقوفه، ایجاد زنجیره تولید در استان برای تأمین علوفه‌های دامداری، ایجاد استخرهای پرورش ماهی و نصب پنل‌های خورشیدی از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام گرفته است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کرمان در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های پیش‌رو موقوفات حوزوی در استان کرمان پرداخت و گفت: در استان کرمان مساجدی وجود دارد که در زمین‌های وقفی قرار دارند که با بررسی وضعیت‌ آن‌ها، تعیین تکلیف خواهند شد.

وی افزود: کمک به ساخت مسکن مهر برای طلاب و روحانیون، پیگیری برای ساخت مجتمع فرهنگی و آموزشی، توجه و توصیه به بیانیه گام دوم انقلاب در بحث معنویت و اخلاق، کمک به اشتغال خانگی طلاب و سرمایه گذاری در موقوفات از جمله دیگر برنامه‌هایی است که برای موقوفات حوزوی در استان کرمان در دستور کار قرار دارد.

حجت‌الاسلام جلالی تصریح کرد: استان کرمان منابع غنی معنوی دارد و باید متناسب با نیازهای جامعه مثل مسکن، اشتغال، فناوری و دانش‌بنیان موقوفات جدید صورت بگیرد و این نیاز به همکاری روحانیون و طلاب دارد.

انتهای پیام
captcha