نصب محراب‌کاشی مزین به آیات قرآن در موزه ژاپن
کد خبر: 4005505
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱

نصب محراب‌کاشی مزین به آیات قرآن در موزه ژاپن

محراب‌کاشی ایرانی مزین به آیات قرآن با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن در موزه «ایناکس» این کشور نصب شد.

به گزارش ایکنا؛ موزه ایناکس ژاپن در استان «آیچی» با نصب دائمی تصویر محراب ایرانی با کاشی‌های براق، بخش «کاشی اسلامی از ایران» را در این موزه ایجاد کرد.

این اقدام با همکاری موزه ملی ایران و اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شد و محراب‌کاشی نصب‌شده «درِ بهشت» نام دارد و مزین به آیات قرآن و صلوات بر ائمه معصومین(ع) است.

حسین دیوسالار، رایزن فرهنگی کشورمان در ژاپن در این زمینه گفت: موزه ملی ایران به درخواست رایزنی فرهنگی و با هماهنگی موزه ایناکس، مجوز بهره برداری از 5 اثر ارزشمند کاشی‌کاری مربوط به دوران اسلامی از موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی را در اختیار گرفت که به عنوان بخش ایران در معرض دید علاقه‌‎مندان و فرهنگ دوستان ژاپنی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اثر محراب کاشی با پهنای 210 و بلندای 330 سانتی متر متعلق به امامزاده «علی بن جعفر» قم در سده هشتم هجری قمری (734-713 ه.ق) و دوره ایلخانی است که با شماره 3270 در تالار ایلخانی موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری می‌شود و موزه ایناکس علاقه‌مند به نمایش این اثر ارزشمند بوده است.

تکمیل بخش ایرانی ـ اسلامی موزه

دیوسالار تصریح کرد: موزه ایناکس دارای بخش‌های متنوع همچون موزه کاشی، موزه سفال معماری، کارگاه کاشی‌کاری، آزمایشگاه سرامیک و ... است که در مجموعه‌ای زیبا طراحی شده‌اند و بنا به علاقه‌مندی، تکمیل بخش ایرانی ـ اسلامی آن مد نظر قرار گرفت و بسیار خرسندیم که با همکاری ارزشمند موزه ملی ایران، این مهم محقق شد.

نصب محراب‌کاشی مزین به آیات قرآن در موزه ژاپن

دیوسالار بیان کرد: این کاشی زرین فام، معروف به «درِ بهشت» است که آیاتی از قرآن مجید و نیز  صلوات بر ائمه معصومین(ع) در آن دیده می‌شود و در قسمت پایین محراب در سمت چپ هم تاریخ ساختن محراب و اسم سازنده آن مشخص شده ضمن آن که در حاشیه پهن محراب هم آیات 44 و 47 سوره اعراف به خط ثلث نوشته شده است.

وی تأکید کرد: پس از تمام شدن آیات در سمت چپ و در قسمت پایین، تاریخ ساخت محراب در رمضان 437 و بالای این نوشته در لبه محراب نام سازنده آن «عمل العبد یوسف بن علی بن محمد بن ابی طاهر کاشی‌کار» آمده و در نواری که بالای دو ستون بزرگ قرار دارد آیه 47 سوره اسراء به خط کوفی نوشته شده که طاق بزرگ محراب را تشکیل می‌دهد. حد فاصل دو ستون بزرگ نیز به خط کوفی و حاوی جمله نورانی «لااله الا الله محمد رسول الله(ص)» است.

نقش‌بستن سوره فاتحه با خط ثلث بر محراب‌کاشی

دیوسالار اضافه کرد: در قسمت حاشیه داخلی هم دو ستون بزرگ سوره «فاتحه» به خط ثلث نوشته شده است و بعد از پایان سوره فاتحه جمله «فی سنة 413» دیده می‌شود که ثابت می‌کند این محراب در چند مرحله ساخته شده است و بعد از تاریخ یاد شده جمله «نصب و مرمت شد در سال 1344» دیده می‌شود.

وی با اشاره به نوار بالای دو ستون کوچک که طاق کوچک‌تر را تشکیل می‌دهد، گفت: در این بخش صلوات بر ائمه معصومین(علیهم السلام) دیده می‌شود و در حاشیه داخلی دو ستون کوچک سوره «نصر» آمده و همچنین در قسمت پایین محراب میان دو ستون کوچک جمله‌ای به خط کوفی «اقبل علی صلاتک و لا تکن من الغافلین» درج شده است.

نصب محراب‌کاشی مزین به آیات قرآن در موزه ژاپن

بنا به اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در قسمت موزه کاشی این مجموعه که به معرفی کاشی‌های تزئینی و تاریخچه توسعه کاشی در سراسر جهان با جذابیت‌های فراوان اختصاص یافته، بیش از 7000 کاشی تزئینی از سراسر جهان و از دوران باستان تا عصر مدرن در معرض دید عموم قرار گرفته است.

بخش اصلی موزه کاشی هم  از سال 1997 افتتاح شده که در آن مجموعه‌های کاشی متنوع از دوره باستانی خاورمیانه تا قرن ۱۹ میلادی و دوره ویکتوریا قرار دارد و در حال حاضر اثر ایرانی ارائه شده نیز در همین بخش به نمایش درآمده است.

انتهای پیام
captcha