حکایت‌های جذاب و پیام‌های زندگی‌ساز از الگویی جاویدان
کد خبر: 4006516
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
تصویر پیامبر مهر در یار مهربان/ حکایت‌نامه موضوعی پیامبر اعظم(ص)

حکایت‌های جذاب و پیام‌های زندگی‌ساز از الگویی جاویدان

کتاب «حکایت‌نامه موضوعی پیامبر اعظم(ص)» که به همت غلامرضا حیدری ابهری گردآوری شده است، از حکایت‌های جذاب بهره برده و تصویر جامعی از آن حضرت ارائه کرده است.

حکایت‌های جذاب و پیام‌های زندگی‌ساز از الگویی جاویدانبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «حکایت‌نامه موضوعی پیامبر اعظم(ص)» که شامل بیش از ۸۵۰ حکایت از زندگانی رسول خدا(ص) در ۱۶۲ موضوع است به کوشش حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا حیدری ابهری از میان بیش از ۲۰۰ جلد کتاب حدیثی و تاریخی تدوین و گردآوری شده است.   
 
این اثر با هدف آشنا کردن مشتاقان پیامبر بزرگوار اسلام با سیره اخلاقی و تربیتی ایشان تبیین شده است. در این مجموعه، تصویر نسبتاً جامعی از جنبه‌های گوناگون زندگی آن حضرت ارائه شده و در قالب موضوعاتی متنوع، پیام‌های زندگی‌ساز آن الگوی جاویدان، در دسترس شیفتگان سیره نبوی قرار گرفته است. مخاطب با خواندن حکایات این مجموعه، به روشنی درمی‌یابد که نمی‌باید ـ و البته هرگز نیز نمی‌توان ـ شخصیت پیامبر را در مدینه عصر آغازین اسلام محدود کرد. اثر حاضر توصیف مدینه فاضله مورد نظر اسلام است که درس‌آموزی از آن به هیچ زمان و زمین و نه هیچ عصر و نسلی محدود نیست. 
 
جذابیت حکایت‌های پیامبر(ص)
 
امتیاز حکایت‌نامه‌ها بر دیگر آثار دینی، جذابیت فوق‌العاده آنها برای عموم مردم و حتی مخاطبان از سویی و تأثیرگذاری این آثار در تغییر رفتار خوانندگان از سوی دیگر است. وقتی کسی حکایتی را از معصوم مطالعه می‌کند، به یک اصل اخلاقی توجه می‌کند، شیوه عمل به آن اصل اخلاقی را می‌آموزد، به دلیل رفتار درستی که از الگو و محبوب خود می‌بیند به انجام آن رفتار اخلاقی تشویق می‌شود. همچنین محبتش به آن بزرگواری که آن عمل را انجام داده، فزونی می‌یابد و اینکه به برکت درک عملی آن اصل اخلاقی، بهتر از دیگر دانسته‌ها آن را درمی‌یابد.  
 
مهمترین کتابی که در تألیف این اثر مورد استفاده قرار گرفته، کتاب بحارالانوار است، در حقیقت نیمی از حکایات این مجموعه از این کتاب ارزشمند گردآوری شده است. البته مؤلف مجموعه «موسوعه کلمات الرسول الاعظم» و مجموعه فاخر و خواندنی حکمت‌نامه پیامبر را برای تألیف اثر حاضر به طور کامل مطالعه کرده است. بسیاری از آثار حدیثی و تاریخی اهل سنت نیز در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته و هر کتابی که نام و نشانی از سیره و سنت پیامبر(ص) در آن بوده، در حد توان، از نظر نویسنده گذشته است. نویسنده در این کتاب از نقل حکایاتی که با اصول مسلم قرآن و سیره قطعی پیامبر در تعارض بوده، پرهیز کرده است.  
 
درباره نویسنده
 
غلامرضا حیدری ابهری متولد فروردین ۱۳۴۸ در تهران نویسنده و محقق در حوزه تعلیم و تربیت کودکان است. او تحصیلات دوره ابتدایی و راهنمایی را در تهران گذراند. به خاطر علاقه به علوم دینی، تحصیلات دوره دبیرستان را نیمه‌تمام رها کرد و به شهر قم رفت. در حوزه علمیه قم، تحصیل علوم دینی را آغاز کرد و از اساتید بزرگ حوزه بهره برد. حیدری سه سال در مرکز فرهنگ و معارف قرآن پاسخگوی سؤالات کتبی دانش‌آموزان بود و سه سال نیز با دارالحدیث همکاری کرد. او از سال ۱۳۸۶ نیز در نمایشگاه قرآن حضوری مستمر دارد و پاسخگوی سؤالات مخاطبان به ویژه نوجوانان و جوانان بود. از جمله آثاری مکتوب وی می‌توان به خداشناسی قرآنی کودکان، دایرةالمعارف قرآن، نان و نمک، خدا و قصه‌هایش، زندگی‌نامه نهج البلاغه، فرهنگ‌نامه سوره‌های قرآن، پیامبر و قصه‌هایش، زیارت عاشورا در نگاهی دیگر و ... اشاره کرد و برخی آثار وی به زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو، مادایی و اسپانیولی ترجمه شده‌اند. 
 
برشی از کتاب
 
در یکی از حکایت‌های این کتاب آمده است: کافران مکه، پیامبر را خیلی آزار می‌دادند. گاه او را با سنگ ریزه می‌زدند و گاه حضرت را مسخره می‌کردند و گاه، شکمبه شتر بر سرش می‌ریختند. خدا به فرشته مأمور کوه‌ها فرمان داد تا خدمت پیامبر برسد. او خدمت پیامبر رسید و گفت: «من مأمورم تا از فرمانت اطاعت کنم. اگر فرمان بدهی، کوه‌ها را بر سر این کافران می‌اندازم و آنها را هلاک می‌کنم.» پیامبر در جواب فرمود: «من براساس رحمت برانگیخته شده‌ام.» آنگاه به خدای متعال عرض کرد: «خدایا قوم مرا هدایت کن، زیرا آنان نادانند» اگر به دنبال کتاب حکایت‌نامه موضوعی پیامبر اعظم (ص) هستید. 
انتهای پیام
captcha