کیوان کثیریان، کارشناس فرهنگی در گفتوگو با ایکنا پیرامون جایگاه حامی مالی در سینمای کشورمان اظهار کرد: سینمای ما دولتی است بنابراین برای برگزاری برنامهها ابتدا باید دولت بودجه و سرمایهای در اختیار افراد یا نهادها قرار دهد تا آنها در ادامه، کارهای مدنظرشان را برگزار کنند، اما در چند سال اخیر شاهد حضور اسپانسرها در اتفاقات هنری به ویژه سینما هستیم ولی به واسطه سالها برگزاری دولتی اتفاقات هنری، نتوانستهایم از حضور اسپانسرها به شکلی صحیح بهره بریم.
این کارشناس سینما افزود: حضور اسپانسرها در برنامههای فرهنگی ممکن است چندان بازده مالی برایشان نداشته باشد، برای همین وقتی اسپانسر پیرامون یک اتفاق هنری سرمایهگذاری میکند عملاً قید بازگشت پولش را میزند و تنها به وجه تبلیغاتی سرمایهگذاری اکتفا میکند. البته استثناهایی بوده که اسپانسر توانسته سرمایه خود را برگرداند اما به طور کلی سرمایهگذاری در حوزه فرهنگ بازگشتی ندارد. در چنین شرایطی هنرمندان نیز عادت کردهاند برای کاری که انجام میدهند تعهد بازگشت سرمایه نداشته باشند.
رئیس سابق شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران درباره حضور اسپانسر در جشنوارههای سینمایی نیز چنین توضیح داد: طبق عملکرد دو دولت اخیر این نکته روشن شده که دولت قادر نیست بودجه جشنواره هایی که خود بانی برگزاری آن است را فراهم کند. برای همین اکثر جشنوارههای اصلی به انحای مختلف دست به دامن اسپانسرهای غیردولتی شدهاند. در این میان گاهی مسائلی پیش میآید که آخرین نمونه آن را در جشنواره فیلم کوتاه تهران شاهد بودیم. در اختتامیه این جشنواره رئیس سازمان سینمایی به طور علنی از نحوه حضور اسپانسر در جشنواره انتقاد کرد.
این کارگردان تاکید کرد: انتقاد انجام شده در شرایطی است که دولت خود توان حمایت مالی از جشنواره را ندارد، اما متوقع است اسپانسر بدون اینکه تبلیغی انجام دهد در اتفاقات هنری سرمایهگذاری کند! این چه تصوری است که ما داریم؟ آیا میشود موسسه یا نهادی هزینه برگزاری جشنوارهای را بدهد اما از آن انتظاری نداشته باشد؟ در همین راستا توصیه میکنم مدیران دولتی عادت همیشگی را از سرشان بیرون کنند که اسپانسر بدون اینکه تبلیغ کند در حوزه فرهنگ و هنر سرمایهگذاری انجام دهد.
این مستندساز در پاسخ به این سؤال که آیا تامین مالی دلیل بر این است که جشنواره تمام قد مبلغی مرکز یا بخشی خاص شود؟ بیان کرد: اینجاست که وظیفه دبیر جشنواره مشخص میشود. دبیر جشنواره به عنوان مسئول برگزاری جشنواره مشخص میکند سرمایهگذار کیفیت حضورش چگونه باشد. تا جایی که حامی مالی ماهیت جشنواره را تغییر ندهد میتوان به او امتیاز داد، البته در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور نداشتم تا پیرامون اتفاقی که رخ داد قضاوت کنم.
کثیریان در پایان ابراز کرد: توصیه میکنم دبیران جشنوارههای هنری، قبل از برگزاری جشنواره، تفاهمنامهای با حامی مالی خود امضا کنند تا مرز حضور اسپانسر در رویداد هنری مشخص شود. در چنین وضعیتی دیگر حاشیههایی که برای جشنواره فیلم کوتاه تهران رخ داد به وجود نمیآید.
انتهای پیام