مبلغان سیره نبوی در طب را تبیین کنند
کد خبر: 4008284
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۸
شیخ عبدالواحد خواجوی:

مبلغان سیره نبوی در طب را تبیین کنند

امام‌جمعه اهل سنت شیراز با یادآوری احادیث و آیات قرآن درباره سلامت انسان گفت: طب جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی دارد و یکی از وظایف مبلغان دینی آن است که سیره نبوی و اهل بیت(ع) را درباره طب بیان کنند.

شیخ عبدالواحد خواجوی، امام‌ جمعه اهل سنت شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، شیخ عبدالواحد خواجوی، امام‌جمعه اهل سنت شیراز، شامگاه سه‌شنبه، 4 آبان‌ماه در مراسم افتتاحیه پنجمین همایش بین‌المللی «سیره نبوی در طب» که در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، گفت: خداوند متعال در آیه 21 سوره احزاب می‌فرماید «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ...؛ قطعاً براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نيكوست...».

وی بیان کرد: در حقیقت طب جایگاه بسیار مهم و ارزشمند و ویژه‌ای در میان جامعه پیدا کرده است و افراد سعی می‌کنند با استفاده از آموزه‌های دینی خود را درمان کنند که یکی از وظایف مبلغان دینی تبیین این آموزه‌هاست، لذا لازم است که این موضوع بیشتر مورد توجه علمای دینی و همچنین متخصصان و اندیشمندان و فرهیختگان علم طب با استناد و استنباط از آیات قرآن کریم و احادیث رسول‌الله(ص) و روایات اهل بیت(ع) قرار گیرد و برای مردم بیان شود.

خواجوی ادامه داد: خداوند در آیه 31 سوره اعراف می‌فرماید «... كُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا...؛ ... بخوريد و بياشاميد و[لى] زياده‏‌روى مكنيد...» یعنی خوردن و آشامیدن در حد اعتدال و با رعایت بهداشت بر سلامتی انسان می‌افزاید و تنها وقتی که کار به پرخوری بکشد موجب ضرر و زیان و بیماری خواهد شد.

امام‌جمعه اهل سنت شیراز با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: آن امام همام فرمودند من حرارت و گرمی بدن به سردی و سردی جسم را به گرمی، رطوبت و تری بدن به دواهای خشک طبیعت و خشکی بدن به دواهای مرطوب مداوا و معالجه می‌کنم در عین حال شفا یافتن را به خداوند عزوجل وامی‌گذارم و به آنچه که رسول‌الله(ص) فرموده‌اند عمل می‌کنم. ایشان فرمودند بدان که معده انسان محل همه گونه درد است و پرهیز کردن دوای آن است و بدن را به چیزهایی که بدان عادت کرده است، باقی می‌گذارند.

وی با بیان اینکه در این روایت لازم است که به چند نکته دقت کرد و اندیشید، گفت: نکته نخست بحث مزاج انسان است که آن حضرت به واسطه دارویی که موجب تعدیل مزاجش شود، گرمی را با سردی و سردی را با گرمی، تری با خشکی و خشکی را با تری مداوا می‌کردند. نکته دوم توکل به خداوند و واگذاری امر شفا به خداوند است که در حقیقت این مهم‌ترین مرحله طبابت است.

خواجوی یادآور شد: حضرت رسول(ص) فرمودند ای بندگان خدا، شما مانند مریض هستید و خداوندی که پروردگار عالمیان است مانند طبیب است، پس صلاح مریض در آن چیزی است که طبیب می‌داند و در آن مریض می‌اندیشد. همچنین حضرت علی(ع) فرمودند در قران کریم یک آیه وجود دارد که تمام طب در آن جمع شده است آنجایی که خداوند فرموده‌اند بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید.

امام‌جمعه اهل سنت شیراز در پایان ابراز امیدواری کرد: خداوند توفیقات پیروی از قرآن و فرمایشات رسول‌الله(ص) و اهل بیت شریفشان به ما مرحمت فرماید.

انتهای پیام
captcha