سندی که قرار بود تحول ایجاد کند در حد حرف ماند
کد خبر: 4009984
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰

سندی که قرار بود تحول ایجاد کند در حد حرف ماند

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان لرستان با بیان اینکه متأسفانه سرعت اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بسیار ضعیف است و فقط در حد یک حرف و گفتمان باقیمانده است گفت: این ضعف به نبود اعتقاد راسخ به سند تحول بنیادین و عدم تغییر و تحول در برنامه‌های آموزش و پرورش برمی‌گردد.

حجت‌الاسلام محمدحسین وحیدی، مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان لرستانحجت‌الاسلام محمدحسین وحیدی، مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان اینکه یکی از مهمترین ریشه‌های مشکلات لرستان در حوزه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به عدم اصلاح نظام تعلیم و تربیت برمی‎گردد و شایسته نیست با وجود منابع و ظرفیت‌های بالا در لرستان شاهد فقر، بیکاری و محرومیت در این استان باشیم، اظهار کرد: باید پذیرفت که ما در زمینه تربیت نوجوان و جوان در تراز انقلاب اسلامی که در بیانیه «گام دوم انقلاب» نیز بر آن تاکید شده است، هنوز موفق عمل نکرده‌ایم.

وی با تأکید بر لزوم توجه ویژه به حوزه تعلیم و تربیت با رویکرد کادرسازی، افزود: امروزه ثابت شده که پیشرفته‌ترین نرم‌افزارها هم نمی‌توانند جلوی فساد را بگیرند و این نرم‌افزارها نیز قابل حک و دور زدن هستند که می‎طلبد برای اصلاح مشکلات حوزه اقتصاد، سیاست، فرهنگ به نظام تعلیم و تربیت توجه ویژه داشته باشیم.

این کارشناس مذهبی و قرآنی با اشاره به ضعف تعلیم و تربیت در حوزه زیرساخت‌ها و کارهای نرم‌افزاری و تأکید بر اینکه باید تعلیم و تربیت ما بتواند مدیرانی برای استان تربیت کند، اضافه کرد: طی سال‌های متمادی ما شاهد بودیم که اکثر مدیران استان از استان‌های دیگر بودند و این ضعف تعلیم و تربیت در استان را می‌رساند که نتوانسته مدیرانی برای استان تربیت کند.

وحیدی با بیان اینکه متأسفانه سرعت اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بسیار ضعیف است و فقط در حد یک حرف و گفتمان باقیمانده است، گفت: این ضعف به عدم گسترش گفتمان سند تحول بنیادین، عدم اعتقاد راسخ به سند تحول بنیادین و عدم تغییر و تحول در برنامه‌های آموزش و پرورش براساس سند تحول بنیادین برمی‌گردد.

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان لرستان در بخشی از سخنانش با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه گام دوم انقلاب در بین دانش‌آموزان، افزود: در کتب درسی تغییر و تحولی ایجاد نشده و در بحث گام دوم انقلاب نیز معرفی این بیانیه فقط به یک شعار و عکس روی جلد کتاب اکتفا شده است.

وی با بیان اینکه اگر حوزه پرورشی به تشکل‌های دانش‎آموزان مثل اتحادیه، سازمان و بسیج دانش‎آموزی سپرده شود در این بخش می‎توانیم موفق‌تر عمل کنیم، ادامه داد: متاسفانه آموزش و پرورش ما در بحث هوشمندسازی نیز ضعیف است و می‎طلبد با توجه به آسیب‎ها و آفت‌های فضای مجازی بحث هوشمندسازی در نظام تعلیم و تربیت مورد توجه ویژه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام وحیدی با تأکید بر اینکه در محیط‌های تربیتی نیازمند اصلاح و عبور از فضای معلمی به مربی‌گری هستیم، اضافه کرد: در زمینه عمران مدارس نیز ضعیف هستیم و در حال حاضر نوسازی مدارس ما به سبک اسلامی نیست و ضرورت دارد به روزرسانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و مهارت‌های هنری و تمدنی در مدارس مورد توجه ویژه باشد.

وی با اشاره به ضعف آموزش و پرورش در بحث تعلیم و تربیت عمومی، اظهار کرد: در آموزش و پرورش تفاوتی در تربیت دانش‌‏آموزان دختر و دانش‌‏آموزان پسر وجود ندارد در صورتی‌که هر گروه از این قشر نیازمند تربیت‌های خاص و ویژه‌ای نیز هستند که این موضوع باید در نظام تعلیم و تربیت مورد توجه باشد.

انتهای پیام
captcha