دوستان نادان آگاهانه یا ناآگاهانه به اختلافات مذهبی دامن می‌زنند
کد خبر: 4012322
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
نماینده المصطفی در آسیای میانه:

دوستان نادان آگاهانه یا ناآگاهانه به اختلافات مذهبی دامن می‌زنند

حجت‌الاسلام والمسلمین طهماسب حاتمی با تأکید بر وحدت میان مسلمانان، گفت: امروزه فضای مجازی و شبکه‌هایی اجتماعی حرف اول را می‌زنند و ما توان مقابله با آن‌ها را نداریم؛ چون پول و رسانه‌های قوی‌ در اختیار دارند و برخی دوستان نادان نیز آگاهانه یا ناآگاهانه به اختلافات دامن می‌زنند.

حجت‌الاسلام طهماسب  حاتمی، نماینده المصطفی در آسیای میانه

حجت‌الاسلام والمسلمین طهماسب حاتمی، نماینده جامعةالمصطفی العالمیه در آسیای میانه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به ضرورت وحدت میان مسلمانان و پرهیز از اختلاف، اظهار کرد: در کشور‌های آسیای مرکزی شیعه و سنی با هم مشکلی ندارند و در دیدار با مسئولانشان می‌بینیم که اختلافی وجود ندارد و علیه یکدیگر حرف نمی‌زنند، البته شاید موارد نادری وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل اختلاف، وهابیت است، گفت: وهابیت با پول عربستان توسعه پیدا کرده و یک عارضه است. مسلمانان با هم خوب هستند، اما برخی با شیطنت‌های بیرونی درصدد ایجاد اختلاف هستند. یکی دیگر از عوامل نیز شیعه انگلیسی است که می‌خواهند از این طریق بین مسلمانان اختلاف ایجاد کنند. وهابیت تهمت‌هایی می‌زند و ما به عنوان شیعیان و اهل سنت باید موضع خود را بیان کنیم، چرا که در مبانی اشتراک زیادی داریم و وهابیت را از اهل سنت نمی‌دانیم. با این نگاه قطعاً وحدت افزایش می‌یابد و دشمن نمی‌تواند وارد کار شود. نکته مهم دیگر این است که امت اسلامی و کسانی‌که به وحدت میان مذاهب اسلامی معتقد هستند فرقی ندارد از شیعه یا اهل‌سنت باید رسانه‌ای دیداری و شنیداری در اختیار داشته باشند تا علاوه بر پاسخگویی به شبهات دشمن و وهابیت، نقشه‌های تفرقه‌انگیز دشمن را دفع کنند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه افزود: در دهه‌های اخیر دشمنان اسلام و وحدت میان مسلمین، شمشیر را از رو بسته و در سیاست‌هایشان تفرقه‌افکنی میان شیعه و سنی را دنبال می‌کنند، به‌طوری‌که به واسطه برخی تفاوت‌های مذهبی، با استفاده از هر ظرفیتی، در پی  تقویت اختلافات میان مذاهب اسلامی و برپا کردن آتش دشمنی‌ و تفرقه هستند. در این میان غرب با در دست گرفتن رسانه‌ها توانسته است نقشه‌های خود را پیاده‌ کند و از طریق رسانه بر طبل تفرقه بکوبد، لذا ما وظیفه داریم با زبان‌ قوم و بهره‌گیری از رسانه‌ها، نقشه‌های دشمن را خنثی کنیم.

حجت‌الاسلام حاتمی با اشاره به شاخص‌های وحدت بین مسلمانان گفت: بهترین شاخص و اقدام، شناخت کافی از یکدیگر است. وقتی بزرگان و علمای شیعه و سنی از مبانی همدیگر شناخت کافی داشته باشند، قطعاً رسیدن به وحدت عینی‌تر می‌شود. البته گاهی اختلافات جزئی وجود دارد. اگر اهل ‌سنت و شیعه از هم شناخت داشته باشند، اختلافی ایجاد نمی‌شود. راهکار این است که علما و بزرگان اهل‌سنت را برای حضور در برنامه‌های مختلف فرهنگی، مناسبتی و حتی حضور در کرسی و نشست‌های علمی به ایران دعوت کنیم و این ویژه‌برنامه‌ها فقط برای هفته وحدت نباشد.

نماینده جامعةالمصطفی العالمیه در آسیای میانه در ادامه گفت: امروزه فضای مجازی و شبکه‌هایی اجتماعی حرف اول را می‌زنند و ما توان مقابله با آن‌ها را نداریم؛ چون پول و رسانه‌های قوی‌ در اختیار دارند. برخی دوستان نادان نیز آگاهانه یا ناآگاهانه به اختلافات دامن می‌زنند و متأسفانه گاهی بزرگان دین حرف‌هایی می‌زنند که به نفع اسلام نیست.

وی به تبیین نقش رسانه‌ها در عرصه وحدت مذاهب اسلامی پرداخت و گفت: رسانه‌ها نقش مهمی دارند، اما باید بتوانند با راهبرد مشخص درباره روحیات فرق اسلامی گام بردارند و تولید محتوا کنند.

حجت‌الاسلام حاتمی اظهار کرد: برای تحقق وحدت میان امت اسلام، ابتدا باید لوازم و مسائلی را فراهم سازیم و در گام بعدی به این اتفاق مهم اهتمام داشته باشیم. یکی از گام‌هایی که باید برداشت، آشنایی علما و بزرگان با فضای مجازی و حضور فعال در آن است. اندیشمندی که با فضای مجازی آشنا باشد می‌تواند در کمترین زمان ممکن مسائل، دغدغه‌ها و افکارش را به اشتراک بگذارد و پاسخگوی سؤالات دیگران باشد، چرا که بسیاری از چهره‌های معتدل اهل‌سنت حب اهل‌بیت(ع) را در دل دارند با حضور پرنگ در فضای مجازی، رویه تقریبی را در دستور کار قرار داده‌اند و با این نوع فعالیت‌ها در برابر نگاه‌های افراطی وهابیت ایستادگی کرده‌اند.

استاد جامعةالمصطفی ادامه داد: وقتی با علمای سنی صحبت می‌کنیم، متوجه می‌شوند با شیعه چه اشتراکاتی دارند و وقتی با علمای خودمان صحبت می‌کنیم، متوجه می‌شوند که دلیل اختلافات این است که یکدیگر را نمی‌شناسیم. باید بدبینی را کنار بگذاریم. وهابی‌ها و شیعیان انگلیسی توهین می‌کنند. شیعیان انگلیسی علیه عایشه حرف می‌زنند، در حالی که به مقدساتشان حساس هستند و متأسفانه این مسائل را به شیعیان تسرّی می‌دهند. اگر از یکدیگر شناخت پیدا کنیم،، بدون تردید مشکلی پیش نمی‌آید و تقریب بین مذاهب قوت می‌گیرد.

گفت‌وگو از اکبرپوست‌چیان

 

انتهای پیام
captcha