قوای سه‎گانه امروز ید واحده هستند / تشریح امتیازات رئیس جمهور در پایان صد روزگی دولت
کد خبر: 4012524
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
خطیب جمعه تهران:

قوای سه‎گانه امروز ید واحده هستند / تشریح امتیازات رئیس جمهور در پایان صد روزگی دولت

حجت‎الاسلام صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با اشاره به انسجام بی‎سابقه میان قوای سه‎گانه گفت: هر سه قوه امروز واقعاً ید واحده هستند و اختلاف در مسیر و هدف ندارند و با همدیگر مشکلات را در ابعاد مختلف بررسی می‎کنند و برای حل آنها به میدان آمده‎اند.

حجت الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران

به گزارش ایکنا حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران پس از دعوت همگان به رعایت قوای الهی با اشاره به حضور رئیس جمهور در نماز جمعه گفت: امروز می خواهم نکاتی را در خصوص دولت عرض کنم که ای کاش رئیس جمهور در مراسم حضور نداشتند. خدا می‎داند سخنان من برای خداست و من هیچگاه در این تریبون «وعاظ السلاطین» نبودم.

وی با اشاره به گذشت صد روز از دولت سیزدهم گفت: اولین امتیاز دولت سیزدهم و رئیس جمهور عزیز و مؤمن و متدین و فقیه ما، عشق به خدا، عشق به مکتب، عشق به ائمه اطهار(ع) عشق به ولی امر و ولی فقیه است و لذا تا این مدت درصدد تأمین منویات نایب امام زمان(عج) و تحصیل رضایت رهبر نورانی شان بود.

صدیقی، عدالتخواهی و مبارزه با فساد را دومین امتیاز دولت سیزدهم بیان کرد و گفت: رئیس جمهور از ابتدا این شعار را سر دادند و در این مدت هم حتی برخی سنگرنشینان خوب و شناخته شده قوه قضاییه را به قوه مجریه منتقل کردند تا هم نظارت‎ها دقیق‎تر شود و هم مبارزه با فساد عملی و اجرایی شود و در این راستا قوه مجریه و قوه قضاییه در کنار هم مصمم و همراه هستند و رئیس قوه قضاییه امتحان خود را در منظر مردم پس داده است. این موجب امید مردم و افزایش سرمایه اجتماعی است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: جوان‎گرایی امتیاز سوم دولت است. امروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش از خطبه‎ها سخنرانی کردند هم خودش جوان است و هم نیروهای جوان مصمم، کارآزموده و پرحرارت را برای احیای برخی مسائل کم رمق شده به کار گرفته‎اند.

وی با اشاره به تلاش و کار متراکم و خستگی‎ناپذیر به عنوان چهارمین امتیاز رئیس جمهور گفت: اگر امداد خدا نباشد کسی نمی‎تواند شبانه روز بدود. از برخی نزدیکان ایشان نشیدم که گاهی وقتها خانواده هم ایشان را نمی‎بینند. روزهای پنجشنبه و جمعه مرتب در سفرها هستند و با این همه مجاهدت و حرکت عاشقانه کار می‎کنند و عشق به خدا و مردم نمی‌گذارد انسان خسته شود. در این سنین هیچ جوانی اینقدر نمی‎تواند کار کند که رئیس جمهور و کابینه شب و روز ندارند.

صدیقی تعامل با خبرگان را امتیاز پنجم دولت سیزدهم و رئیس جمهور خواند و گفت: در همه سفرهای رئیس جمهور یکی از برنامه‎های استانی دیدار با نخبگان و گرفتن نظرات آنهاست. ششمین امتیاز، انسجام بین قوای سه گانه است که از اول انقلاب تا به امروز این وحدت و همدلی و هم افزایی و جلسات مستمر هفتگی رؤسا قوا کمتر دیده شده است و هر سه قوه امروز واقعا ید واحده هستند و اختلاف در مسیر و هدف ندارند و با همدیگر مشکلات را در ابعاد مختلف بررسی می کنند و برای حل آنها به میدان آمده‎اند.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: همچنین در حل بحران‎ها کنار نمی‎ایستند و نمی‎گویند اطلاع نداشتند. نفر اولی است که در زلزله جنوب حتی قبل از بعضی از مسئولان استان حضور پیدا کردند. در جریان بنزین اولین کسی بود که در وزارت نفت و برخی جایگاه‌های سوخت حضور پیدا کرد و مشکل را با حضور فیزیکی خودش بررسی می‌کند و در رفع آن قاطعیت نشان می‌دهد و این امتیاز بی‌سابقه‌ای است.

وی با اشاره به اقدام دولت در تأمین به موقع حقوق کارکنان دولت با توجه به شرایط سخت پیش آمده و بدون قرض گرفتن از بانک مرکزی گفت: این نتیجه امداد الهی، همت بلند و خودباوری و توکل و مستند به توسلات است.

صدیقی درباره دیپلماسی دولت سیزدهم و حسن ارتباط با همسایگان و تقویت ظرفیت‌های داخلی با ارتباطات خارجی گفت: در مسئله واکسیناسیون کرونا دیدیم که جزو معضلات کشور بود و می‌گفتند که به ما واکسن نمی‌دهند اما تا ایشان آمدند واکسن به مانند سیل وارد کشور شد. علت عمده این بود که به ظرفیت داخلی تأکید شد و گفتند اقتصاد و رفع مشکلات را به بیگانگان و اراده آنها مشروط نمی‌کنیم و چون ظرفیت تولید داخلی واکسن را جدی گرفتند و دیپلماسی توحیدی را اتخاذ کردند حل مشکل سلامتی، مهار کرونا و کاهش مرگ و میر را همه ما در این صد روز دیدیم.

وی افزود: این دولت تازه نفس در این صد روز توانست با این همه مشکلات هم بحران دشمن شادکن بنزین را با حضور به موقع رئیس جمهور حل کند و هم اعتماد مردم را بالا ببرد و مردم در نهایت کرامت اخلاقی و نجابت صبر کردند و مشکل حل شد و هم در مسئله واکسناسیون کشور هیچ مشکلی ندارد.

خطیب جمعه تهران در ادامه خطاب به رئیس جمهور به بیان مشکلات کشور پرداخت و گفت: امام می‌فرمود مردم ایران در تاریخ بی‌سابقه هستند. این مردم جنگ را اداره کردند و خون فرزندانشان را پای انقلاب نثار کردند و در فراز و نشیب‌ها هیچ‌گاه از انقلاب فاصله نگرفتند و به رهبرشان به عنوان نایب امام زمان (عج) عشق می‌ورزند و حرکتشان سیاسی نیست. مردم ما معتقد به نظام و ولایت و امروز معتقد به قوای سه گانه هستند که اینها براساس رضای خدا در حال انجام تکلیف شرعی هستند و مشکلات اقتصادی و جنگ اقتصادی هم بدون حضور مردم و بدون نظرخواهی از نخبگان مردم و بدون همراهی مردم در مصرف، اظهارنظر و صبر و استقامت امکان ندارد و این جنگ اقتصادی به دوش مردم باید حل شود.

وی ادامه داد: من درد مردم را احساس می‌کنم که یکی از آنها بی‌ثباتی قیمت‌هاست که باید به هر کیفیتی حل کرد. قطعاً دست‎هایی در کار است که شبکه‌ای کار می‌کند تا مسئله گرانی حل نشود و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و هم خود مردم باید منشأ گره را بینند و دولت محترم هم اهل توسل و توکل و مردم‌دار هستند و به هر نحوی شده باید این مسئله را حل کنند. پول ملی ما امروز ارزش خود را از دست داده و هر قدر هم یارانه‌ها بالا برود وقتی قیمت‌ها مهار نشود بالا بردن یارانه مشکل مردم را حل نمی‌کند و باید ارزش پول ملی را تقویت کرد و مردم در این جهت خیالشان راحت باشد که با همین درآمد بتوانند زندگی خود را اداره کنند.

صدیقی تأکید کرد: مجاری و دستگاه‌های دولتی باید مشکلات را برای مردم تبیین کنند و به مردم بگویند در چه مرحله‌ای هستیم و مشکلات تا چه زمانی و چگونه حل می‌شود. این تبیین هم نشان می‌دهد مردم محرم دولت هستند و دولت به مردم تکیه دارد و هم در این گفت‌وگوهای ملی و عمومی افرادی پیدا می‌شوند و راه حلی ارائه می‌دهند و گره باز می‌شود.

وی درباره عدالت‌ورزی گفت: این به معنی توزیع عادلانه و مهار فاصله طبقاتی است که برای نظام اسلامی زیبا نیست. امام علی(ع) در فلسفه قبول ولایت و خلافت عمومی که در مرحله چهار فشار مردم بود و ایشان قبول کردند علت قبول همین بود و فرمودند؛ می‌بینم عده‌ای از گرسنگی نمی‌توانند حرکت کنند و عده‌ای هم از پرخوری نمی‌توانند حرکت کنند و خدا بر دانایان و عالمان تعهد گرفته که تماشگر نباشند.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: مسکین را به این دلیل مسکین می‎گویند که اصلاً زمینه تلاش ندارد و فقر او را زمین‌گیر کرده و فقیر را به همین دلیل فقیر می‌گویند که گویا ستون فقراتش شکسته و قدرت حرکت و قیام ندارند. فقر ستون فقرات جامعه را می‌شکند و مسکنت جامعه را زمین‌گیر می‌کند. فقر دردی است که باید درمان شود و دردی است که دین و ایمان را از بین می‌برد و لذا امیدواریم در این جهت خدا کمک کند و تدابیر درست این مجموعه به سامان برسد.

صدیقی سپس به مسئله رفع تحریم‎ها پرداخت و گفت: این مسئله در دستور کار است و تمام قد ایستاده اند که این تحریم ظالمانه را بشکنند اما مهم‎تر از رفع تحریم، خنثی‎سازی اثر تحریم است که تکیه کردن به ظرفیت‎های داخلی و اعتماد و کمک گرفتن از مردم است.

خطیب جمعه تهران درباره تحولات عراق گفت: مسئله عراق برای جهان اسلام و شیعیان خیلی مهم است. عشق ما و پدر ما امام علی(ع) در نجف اشرف است. ما امام حسین(ع) را در کربلا داریم. ما کاظمین و عسکریین داریم. عراق برای ما خیلی مهم است و دنیا برای به هم ریختن جهان اسلام و به خصوص جهان شیعه کمر بسته است، لذا جواب این تظاهرات آرام را با گوله دادن محکوم کنیم و باید عوامل تیراندازی از سوی دولت عراق تعقیب شوند و این خواسته جدی ماست. همچنین حمله پهپادی به منطقه سبز و خانه نخست وزیر عراق واقعاً امر مشکوکی است و باور نمی‌کنیم مؤمنین عراق چنین کاری را کرده باشند و لذا این مسئله و عوامل اصلی آن هم باید پیگیری شوند. انتخابات عراق مسئله‎ای است که اگر حل نشود اعتماد عمومی عراق تثبیت نمی‎شود و باید در مسیر قانون بنشنینند و مشکل را به صورت اساسی حل کنند.

صدیقی با اشاره به مسئله افغانستان و مشکلات این کشور گفت: آمریکا از افغانستان فرار کرد اما توطئه‌اش فرار نکرد و آنجا داعش حضور دارد و ایجاد اختلاف را در رأس برنامه‌ها قرار داده است. آرزوی دولت و ملت ایران در خصوص افغانستان این است که یک افغانستان مستقل، مقتدر و در خط مبارزه با صهیونیسم و آمریکا شکل بگیرد. ثانیاً امنیت مرزی ایران از طریق افغانستان مخدوش نشود، ثالثاً حقوق شیعیان محفوظ بماند و رابعاً که از همه مهمتر است یک دولت فراگیر با شرکت همه اقوام و گروه‌ها شکل بگیرد.

بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه با دعوت عموم مردم به تقوا و انجام وظایف بندگی و ترک گناهان گفت: خداوند ما را به تقوا دعوت کرده و تقوا را موجب نزول تضمینی برکات آسمان و زمین فرموده است.

وی افزود: اگر همه مردم جهان این دو بال ایمان و تقوا را داشتند به کم آبی و مشکلات معیشتی مبتلا نمی‌شدند و این صریح آیه قرآن است.

صدیقی با شگرگزاری نسبت به باز شدن نماز جمعه به منزله باب رحمت گفت: نماز جمعه تمرین انتظار است؛ هم عبادت، هم سیاست، هم آموزش و هم اقتدار جامعه اسلامی است.

وی در ادامه سلسله مباحث خود در خطبه‌های اول پیشین درباره تفسیر سوره حمد گفت: امام صادق(ع) خطلب به ابوحنیفه گفت کدام سوره است که ابتدای آن سپاس خداست، وسط آن اخلاص و آخر آن دعاست. ابوحنیفه نمی دانست و امام پاسخ داد که آن سوره حمد است.

صدیقی اظهار کرد: ما از خدا باید به طور دائم گدایی اخلاص کنیم و اخلاص است که برای دنیا و اخرت کارساز است و هر مقدار از فکر و کار و نیت ما برای خدا باشد همان سرمایه و ذخیره آخرت ماست و هر مقدار از کارهای خوب ما که در آن اخلاص نباسد در واقع از دست ما رفته است و از خدا باید به طور جدی بخواهیم؛ «ایاک نعبد و ایاک نستعین». فقط بنده او هستیم و فقط باید از او کمک بخواهیم.

وی درباره بخش دعای سوره حمد گفت: این بخش همان «اهدنا الصراط المستقیم» است. خدا هیچ مخلوقی را سرگران نگذاشته است و اگر هدایت نباشد دو چیز نیست؛ راه و هدف. اگر هدف و مقصودی هست باید راه ان هم مشخص باشد که آن راه، صراط مستقیم است.

خطیب جمعه تهران گفت: صراط در لغت به معنای بلعیدن است. در راه که انسان می‌رود هر قدمی که برمی‌دارد در واقع یک قدم به هدف نزدیک شده‌ایم. راه رسیدن به خدا شریعت انور، اعتقادات توحیدی و اخلاق الهی است. این عقاید حقه که به صورت علم از آن بهره می‌بریم غذای سر ماست. اخلاق غذای روح ماست و عمل به واجبات برای هاضمه نفس انسانی ما خوراک است و قدرت و انرژی ما را بیشتر و ما را به خدا نزدیک‌تر می‌کند.

انتهای پیام
captcha