یوسفی: «سرگشته» به مناسبت سالگرد تولد مولانا منتشر می‌شود + صوت
کد خبر: 4012618
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
گزارش ایکنا از «ایل بانگ»/ ۲۱ آبان ۱۴۰۰

یوسفی: «سرگشته» به مناسبت سالگرد تولد مولانا منتشر می‌شود + صوت

ذکریا یوسفی مطرح کرد: «سرگشته» در مایه اصفهان و به زبان کردی است که به مناسبت سالگرد تولد مولانا منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که ساعات پایانی جمعه 21 آبان از رادیو فرهنگ پخش شد، به مرور کارنامه هنری ذکریا یوسفی پرداخته شد.

در این برنامه صادق چراغی کارشناس موسیقی و مجری برنامه گفت‌وگویی با هنرمند اهل کردستان ذکریا یوسفی کارشناس موسیقی از دانشگاه سوره، خواننده، نوازنده سازهای کوبه‌ای و نی و آهنگساز انجام داد.

وی در گروه‌های مختلف از جمله شهنازی، کامکارها، مولوی و... همکاری و حضور داشته است.

ذکریا یوسفی در رابطه با قطعه «سرگشته» بیان کرد: این کار در مایه اصفهان و از ساخته‌های خودم است. در این ایام کرونا توانستم بر تعدادی از کارهای که ساخته خودم متمرکز شوم و به زبان کُردی بخوانم.

وی اظهار کرد: کارهایی که این اواخر در حال تولید آن هستیم با توجه به اینکه تک ترک است در پلتفرم‌های معتبر اسپاتیفای بیپ‌تونز ارائه شده است.

یوسفی در رابطه با آخرین فعالیت‌های خود بیان کرد: جدیدترین کاری انجام دادم کاری است آکاپلا که از شعر استفاده نشده و تنها از واژه «حی» به معنای زنده استفاده شده است. این واژه را بیشتر مورد استفاده مولانا و اهل عرفان و طریقت است. این اثر را ترکیبی از سازهای کوبه‌ای و الکترونیک همراهی می‌کنند و به مناسبت سالگرد تولد مولانا تقدیم کرده‌ام که به زودی منتشر خواهد شد.

کد

وی افزود: همچنین به زودی یک اثر ارکسترال به اسم «آگرین» منتشر می‌شود که کاری کُردی با شعر مولوی است.

یوسفی در رابطه با آثار خود بیان کرد: من همیشه سعی کردم در تجارب موسیقی سازی و آوازی خود یک پیامی برای مخاطب داشته باشم و موسیقی بر اساس رعایت کردن مؤلفه‌های موسیقی ایرانی و مطالبی که طی سال‌ها کسب کردم آثار هم تکنیکال باشد و هم دانشی پشت آن باشد و فکر شده باشد تا پیامی چه به صورت شعری و چه موسیقایی همراه داشته باشد. سازبندی و نوع تنظیم آن هم به گونه‌ای باشد تا سلایق و سنین مختلف بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. تلاش کردم با توجه به اینکه کُردی می‌خوانم مخاطبین من فقط کُرد زبان نباشند و طیف‌های مختلفی را در بربگیرد.

وی درپایان گفت: درخواستی که دارم این است که برای ارائه این آثار تلاش‌های بسیاری صورت می‌گیرد تا کیفیت مطلوبی داشته باشد و همانگونه که یک فیلم را سعی می‌کنیم به صورت قانونی دانلود کنیم، برای اثر موسیقی و فایل صوتی هم برای آن کلی زحمات کشیده می‌شود و وقت گذاشته و هزینه شده است. امیدوارم بتوانیم به صورت قانونی از طریق پلتفرم‌ها تهیه کنیم تا حق و حقوق معنوی و مادی هنرمند نیز محفوظ باشد و این کار انگیزه‌ای برای ارائه کارهای بیشتر و بهتر است.

گزارش از سجاد محمدیان
انتهای پیام
captcha