کد خبر: 4013191
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷

نشست «شخصیت‌شناسی علامه طباطبایی» برگزار شد

نشست «شخصیت‌شناسی مفسر کبیر معاصر، علامه طباطبایی و تفسیر المیزان در تاریخ» از سوی دانشکده علوم قرآنی آمل، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمود ابوترابی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم برگزار شد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی در این نشست بیان کرد: علامه طباطبایی در خانواده‌ای بسیار متدیّن که در علم و دانش معنوی شُهره بودند، به دنیا آمد. او تحصیلات مقدماتی را در تبریز گذراندند و بعداً به نجف مشرف شد و از اساتید زیادی در علوم مختلف بهره گرفت. یکی از آن بزرگان، که از او بهره‌های علمی_معنوی برد، حاج میرزا علی قاضی است که از بستگان ایشان تلقی می‌شد. 
 
وی ادامه داد: ایشان شاگردان فراوانی را به عنوان‌ یک ثمره وجودی علمی برجای گذاشت که در سطح ملی و در سطح جهانی درخشیدند. چند مورد از برجستگان همانند شهید مطهری، آیت‌الله بهشتی، شهيد آیت‌الله مفتّح، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌اللهحسن‌زاده آملی و آیت‌الله مصباح یزدی از شاگردان ایشان بودند. شخصی به نام هانری کُربَن، از دانشمندان برجسته فلسفی که در جهان غرب به عنوان یک فیلسوف برجسته شُهره بود، از سال ۱۳۳۷ هجری شمسی، توفیق پیدا کرد که در ایران محضر علّامه طباطبایی برسد و متأثر از علّامه، یک تجدید نظری در اندیشه‌ها و افکار معنوی و فلسفی خودش داشته باشد.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی اظهار کرد: خدمات علامه در بعد شخصیت‌شناسی شامل پی‌ریزی شیوه‌ای نو و ابتکاری در تفسیر (قرآن به قرآن)، اشاعه تفکر فلسفی و تعقلی بین فضلا و دانشمندان، کوشش در تفهیم مسائل پیچیده فلسفی، کوشش در نشر آثار اهل بیت از جمله انتشار بحارالأنوار، اشاعه تفکر شیعی، حل بسیاری از اخبار و احادیث دشوار، با زدن حاشیه و پاورقی بر متون روایی، گسترش روش سیر و سلوک در میان افراد دارای استعداد، ترویج قلم و نویسندگی و تربیت نویسندگان که بسیاری از شاگردان ایشان اینک از نویسندگان به‌نام و موفق به شمار می‌آیند، دفاع از حریم اسلام، تشیّع و ولایت و تربیت شاگردان برجسته و اندیشمند در زمینه‌های گوناگون است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم بیان کرد: بحث دیگر درباره اوصاف معنوی و اخلاقی و علمی و عملی حضرت علامه طباطبایی است. ایشان به شدت فکر تهذیب و تکمیل نفس بود و در مجالس و محافل اخلاقی هم پیگیر بود و هم جدی شرکت می‌کرد و هم سعی کرد اساتیدی در این زمینه برای خودش مُلَزَّم داشته باشد. از جمله بعضی از این علمای نجف، قاضی طباطبایی است که یکی از آن افرادی است که اوایل ورود به نجف و محضر امیرالمؤمنین(ع) و درس و بحث‌های حوزه علمیه برجسته نجف از آن استفاده کرد.
 
وی افزود: تفسیر المیزان مفصل‌ترین و مهم‌ترین تألیف علامه طباطبایی است. آیت‌الله مصباح می‌فرمایند: تفسیر المیزان، یک دائرة‌المعارف قرآنی است که امروزه کمتر محقّقی است که در رشته‌ای از مباحث اسلامی بخواهد تحقیق کند و به آن نیاز نداشته باشد. علامه طباطبایی روی موضوعاتی زحمت کشید که گره از کار باز کند.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی یادآور شد: در قرآن کریم آمده است: «لا یَمَسُّهُ اِلّا المُطَهَّرُون». از نظر قرآن، ما باید به اهل بیت‌(ع) مراجعه کنیم، اما مُطَهَّرون چه کسانی هستند؟ خداوند در آیه ۳۳ سوره احزاب می‌فرماید که آنها اهل بیت(ع) هستند. علامه طباطبایی می‌گوید: ما در تفسیر قرآن مستقل هستیم و چون قرآن به ما می‌گوید بایستی به در خانه پیغمبر و اهل البیت‌(ع) به عنوان مُطَهَّرون برید، برای همین هم ما شیعه، معتقد هستیم که اهل بیت‌(ع) قرآن ناطق هستند. لذا قبل از تفسیر المیزان، علامه طباطبایی تفسیر البیان را نوشته است که فقط رویکرد تفسیر روایی دارد. تفسیر قرآن به قرآن در المیزان به عنوان یک روش نظام‌مند، اولین بار از سوی علامه طباطبایی انجام شده است.
انتهای پیام
captcha