ویژگی بارز حضرت معصومه(س) ولایت‌ پذیری بود
کد خبر: 4013634
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
مدرس حوزه و دانشگاه:

ویژگی بارز حضرت معصومه(س) ولایت‌ پذیری بود

مدرس حوزه و دانشگاه، بیان کرد: حضرت معصومه(س) ویژگی‌هایی داشتند که باید از آنها الگوبرداری کرد یکی از آنها ولایت‌پذیری ایشان است؛ ولایت از اساسی‌ترین ارکان دین بوده که اگر آغاز خلقت با رسالت باشد، پایان آن با امامت امکان‌پذیر است لذا پذیرش ولایت، به معنای پذیرش معصومیت معصومین بعد از پیامبر(ص) است.

حجت الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه سردرودحجتالاسلام جلیل جلیلی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، بیان کرد: یکی از مسائلی که در زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) باید مورد توجه قرار گیرد، علت سفر ایشان به ایران است؛ طبق برخی گزارشات ایشان جهت دیدار با برادر خود در خراسان و علاقه، محبت و وابستگی خاص خود به ایشان و بهره‌مندی از محضر علمی امام رضا(ع) به ایران سفر کردند البته ایشان بعد نامه‌ای که از برادر خود دریافت کردند، برای حضور در رکاب امام زمان(عج) که آن زمان امام رضا(ع) بود نیز به ایران سفر کردند.

وی ادامه داد: برخلاف امام رضا(ع) که مأمون ایشان را از مدینه به خراسان، از مسیرهایی برد که تعداد شیعیان کم بود، اما حضرت معصومه(س)، به مکانی رفتند که محل اجتماع مخالفان دولت عباسی در آن زمان بود. حضرت معصومه(س) در دیدار با امام رضا(ع) به دنبال انتخاب مسیری بود که بتوان امامت را تبلیغ و تشیع را ترویج کرد لذا در نهایت ایشان در راه کمک‌رسانی به برادر خود و تبلیغ اسلام، جان خود را از دست دادند.

جلیلی، با بیان اینکه دلیل اینکه ایشان به مقام و جایگاه ویژه‌ای رسیدند و مرجع بزرگانی هستند که در مزار ایشان حاضر می‌شوند، آیا صرف امام‌زاده بودن ایشان است یا اقداماتشان هم مؤثر بود، یادآور شد: حضرت معصومه(س) ویژگی‌هایی داشتند که باید از آنها الگوبرداری کرد که نمونه‌ای از آن، ولایت‌پذیری ایشان است؛ ولایت از اساسی‌ترین ارکان دین بوده که اگر آغاز خلقت با رسالت باشد، پایان آن با امامت امکان‌پذیر است لذا پذیرش ولایت، به معنای پذیرش معصومیت معصومین بعد از پیامبر(ص) است.

امام جمعه سردرود اظهار کرد: نکته دوم، بحث هجرت ایشان است و هجرت انواع مختلفی دارد؛ هجرت اعتقادی که از بی‌دینی به سمت اعتقاد داشتن پیش می‌رود، هجرت اخلاقی که از گناهان به سمت تقوا می‌رود، هجرت جغرافیایی که حضرت معصومه(س) آن را انجام دادند.

وی بیان کرد: عبودیت و حجاب حضرت معصومه(س) نیز زبانزد همه بود؛ در تاریخ نقل شده است که ایشان وارد قم شدند ولی هیچ کس چهره‌ ایشان را ندیده است و فقط گفته‌اند در داخل کجاوه بود. همه ما نیازمند شفاعت ایشان هستیم و از چندین امام، در مورد ثواب زیارت حضرت، نکاتی نقل شده است؛ امام رضا(ع) فرموده‌اند که هرکس خواهرم را در قم زیارت کند، به منزله‌ زیارت من در مشهد است و آیت الله مرعشی نجفی در طول ۶۰ سال اولین زائری بودند که هر روز صبح به زیارت حضرت می‌رفتند و امام راحل(ره) نیز زمانی که در قم می‌زیستند، این مورد را همواره در نظر داشتند.

جلیلی گفت: وجود حضرت معصومه(س) در قم مرجع برکات بسیاری بود که موجب ترویج آموزه‌های وحیانی و اسلام ناب محمدی(ص) شد؛ قم، ام‌القرا جهان تشیع و اسلام است که آموزه‌های نابی از این شهر به دنیا منتقل می‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه، افزود: ایشان ۲۸ ساله بودند که از دنیا رفتند؛ طبق وصیت امام موسی(ع)، دختران ایشان باید با مشورت برادران خود ازدواج می‌کردند، اما آنچه مانع ازدواج ایشان شد، فضای خفقانی بود که هارون الرشید علیه امویان و حضرات معصومین(س) ایجاد کرده بود لذا هیچ کس جرئت نمی‌کرد تا با خانواده امام موسی‌کاظم(ع) که سال‌ها زندگی خود را در زندان گذرانده‌اند، ازدواج کرده و خود را در معرض خطراتی قرار دهد.

انتهای پیام
captcha