آموزش و بينش درست زندگى كردن از تعالیم قرآن است + عکس
کد خبر: 4014450
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
استاد حوزه و دانشگاه:

آموزش و بينش درست زندگى كردن از تعالیم قرآن است + عکس

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر مظلوم با بیان اینکه حكمت جداى از كتاب نيست، بلكه يكى از اوصاف آن است، گفت: خداوند باریتعالی كتاب و حكمت را در كنار هم، بر پيامبر اسلام(ص) نازل كرد و تعليم قرآن سراسر حكمت است كه به مردم بينش درست زندگى كردن را مى‌آموزد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، مراسم قرائت دعای ندبه صبح جمعه این هفته، ۲۸ آبان‌ماه، از سوی تشکل‌های مردمی و نهادهای فرهنگی استان البرز با نوای مداح اهل‌ بیت عصمت و طهارت سیدصادق عبادی و به‌ همراه سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر مظلوم، استاد حوزه و دانشگاه در جوار مزار شهدای مدافع حرم آستان مقدس امامزاده حسن ابن موسی ابن جعفر الکاظم(ع) شهر کرج برگزار شد.

حجت‌الاسلام مظلوم در این مراسم به بحث در خصوص تجلی آیات قرآن در فرازهای دعای ندبه پرداخت و اظهار کرد: رکن بعثت بعد از توحید به‌ عنوان مهم‌ترین رکن است «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ» و هدف بعثت این هست که تزکیه و تربیت بر آموزش مقدم است. ریشه مصدری «يُزَكِّيهِمْ» به معناى رشد و نمو همراه با خير و بركت است. يعنى پيامبر مأمور است تا اخلاق زشت را از ميان مردم بردارد و اخلاق نيكو را در ميان آنان رواج دهد تا به رشد و كمال رسند. همچنین نیز مراد از حكمت در اينجا همان معارف و حقايقى است كه از آيات قرآن بر مى‌آيد و با تغيير نگرش انسان به جهان و دادن بينش صحيح به او، زمينه‌هاى سعادت او را فراهم مى‌سازد.

آموزش و بينش درست زندگى كردن از تعالیم قرآن است

وی در ادامه افزود: حكمت جداى از كتاب نيست، بلكه يكى از اوصاف آن است، چنانكه خداوند باریتعالی نيز كتاب و حكمت را در كنار هم، بر پيامبر اسلام(ص) نازل كرده است «وَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» و بنابراين مراد از تعليم كتاب و حكمت كه وظيفه پيامبر خدا حضرت محمدمصطفی(ص) است «يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» یعنی تعليم قرآن سراسر حكمت است كه به مردم بينش درست زندگى كردن را مى‌آموزد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه بعثت یکی از موضوعات محوری فرزاهای دعای ندبه است، تصریح کرد: غدیر‌خم تکمیل‌کننده بعثت است، و «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ» دو بار در قرآن خطاب به پيامبر اسلام(ص) آمده است زیرا اینجا بحث ولایت است که است و بحث ولایت برای استمرار نوبت است و این آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ» ۷۰ روز قبل از حَجَّةُ الوَداع، پيامبر اسلام(ص) آن را در جمع حضار و حجاج بیان و ابلاغ کرده است. همچنین در بخش پایانی آیه سوم سوره مبارکه مائده «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» آمده است که امروز اسلام دین خدا به ولایت و به برکت حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) کامل شد.

عاشورا؛ احیاکننده بعثت و غدیر

حجت‌الاسلام مظلوم با بیان اینکه در فرازهای دعای ندبه چندین فضائل و مقام امام علی(ع) ذکر شده است و فضائل اولین پیشوای شیعیان حضرت علی(ع) حتی در منابع اهل‌ سنت هم آمده است، گفت: عاشورا و قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) احیاکننده بعثت پیامبر اسلام(ص) و غدیر‌خم است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ظهور مهدی آل‌ مصطفی(ص) و انتظار فرج به عنوان رکن چهارم فرازهای دعای ندبه است و فراز «بنَفْسي اَنْتَ» هفت‌بار در دعای ندبه خوانده می‌شود و لذا مردم باید با مفاهیم و معارف مهدویت آشنا شوند تا همیشه از دامن آسیب‌ها و شبهات و فتنه‌های و ادعاهای دروغین ایمن بمانند.

وی به تفسیر آیه ۱۰۵ سوره مبارکه انبیا «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ» پرداخت و اظهار کرد: انتظار فرج مهم است و ظهور حجت خدا به معنای انتظار فعال و اطاعت محض از ولایت فقیه است. همچنین داشتن نسلی مهدوی حافظ نماز و ذاکر قرآن بر سه محور خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی به عنوان سه راهبرد سند بنیادین در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان و ابلاغ شده است.

حامد فکوری

انتهای پیام
captcha