مفید: حق نظارت قانونی با ارشاد است/ سیاست‌های ساترا دوگانه است + صوت
کد خبر: 4015216
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
ناظر شبکه خانگی؛ ارشاد یا سیما؟/ 6

مفید: حق نظارت قانونی با ارشاد است/ سیاست‌های ساترا دوگانه است + صوت

بهروز مفيد عقيده دارد: برای ارزیابی مسئوليت نظارت ساترا بر پلتفرم‌ها باید عرف را ملاک قرار داد و با توجه به چيزي كه وجود داشته ارشاد بايد عهده‌دار نظارت باشد.

بهروز مفید، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون بحث حق نظارت ساترا روی محصولات نمایش خانگی بیان کرد: پیرامون این بحث که حق نظارت روی محصولات نمایشی در پلتفرم‌ها بر عهده ساترا باشد یا ارشاد، نمی‌توان نظر شخصی داد، بلکه باید مطابق با قانون در این حوزه اظهار نظر کرد. مطابق آنچه كه به عنوان عرف تا امروز بوده، حق نظارت بر محصولات شبکه نمایش خانگی به وزارت ارشاد برمی‌گردد. اگر قرار است ارشاد در چنین بخش‌هایی حق مسئولیت نداشته باشد پس کجا می‌خواهد نقش خود را ایفا کند؟

وی افزود: ممکن است این سوال پیش آید چرا از اساس، حق نظارت ارشاد از او گرفته و به ساترا واگذار شد؟ جواب این است. چون از جو حاکم بر ارشاد در دوره قبل راضی نبودند و احساس شد در این حوزه کم‌کاری‌هایی صورت می‌گیرد، بنابراین با چنین کاری سعی شد به نوعی خلاء موجود مد نظر برطرف شود اما به شخصه معتقدم نظارت ساترا روی پلتفرم‌ها به نفع تلویزیون نیست، چون نظارت تلویزیون روی شبکه نمایش خانگی باعث می‌شود فضای رقابتی بسته شود.

کد

این تهیه‌کننده تاکید کرد: تلویزیون بزرگترین تولید کننده در حوزه سریال‌سازی است، برای همین وقتی این رسانه بخواهد دست دیگر تولیدکننده‌ها را با نظارت‌های خود ببندد پس از چند سال مطمئناً پلتفرم‌ها وجود نخواهند داشت، چون آنها باید بتواند با ساخت کار جذاب، مخاطب را به سمت خود بکشانند.


بیشتر بخوانید:

موسوی: نظارت سیما بر پلتفرم‌ها غیرمنطقی است

منوچهر اکبرلو: تلویزیون دوست دارد بی‌رقیب باشد


وی تصریح کرد: مسلماً معیارها و ممیزی‌هایی که در سیما وجود دارد با آنچه در شبکه نمایش خانگی می‌بینیم متفاوت است، پس ساترا مجبور است معیارهایش را دوگانه کند. این مسئله به هیچ‌وجه منطقی نیست و در نهایت به تلویزیون ضربه خواهد زد.

وی در پایان گفت: به نظرم تلویزیون باید به سوی خصوصی‌سازی پیش رود، زیرا در تلویزیون چون بودجه دولتی وجود دارد استفاده صحیحی از آن نمی‌شود البته اینکه از تلویزیون نقد داریم به معنای این نیست که سیاست‌های حاکم بر شبکه نمایش خانگی صحیح و درست است، چون در این حوزه بیش از اینکه به فضای فرهنگی جامعه توجه شود به جیب مخاطب نگاه می‌شود. درضمن نباید اجازه دهیم در پلتفرم‌ها برای کسب منافع مالی از تولیدات ماهواره‌ای به ویژه آثار ترکی کپی‌کاری شود.

انتهای پیام
captcha