کد خبر: 4018400
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۱
پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی تأکید کرد:
پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی گفت: در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و در بستر فضای مجازی، نتوانسته‌ایم در تبلیغ اسلام آنطور که شایسته است، استفاده لازم را ببریم.

محمدصادق احمدی، پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدصادق احمدی، استاد‌ دانشگاه و پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی‌ المصطفی طی سخنانی در ششمین پیش‌نشست جشنواره پژوهشی شیخ طوسی(ره) با عنوان «تبلیغ مسیحیت در فضای مجازی؛ ماهیت، قلمرو، دیدگاه‌ها و آسیب‌ها» که به همت این پژوهشگاه عصر امروز شنبه به صورت حضوری برگزار شد، به تبیین ماهیت اسلام و مسیحیت و نسبت هر یک در مورد تبشیر و تبلیغ مذهبی پرداخت و سابقه تاریخی مختصری از اهمیت تبشیر در دیانت مسیحی و چالش‌های تبشیر مسیحیت را مرور کرد.

استاد دانشگاه افزود: درباره ماهیت تبشیر در فضای مجازی مباحثی مطرح شد که عمدتاً بر عرصه‌های متنوع تبشیر در بستر جدید تمرکز داشت و در ادامه، قلمرو فضای مجازی در قیاس با قلمرو فضای حقیقی تبیین گشت که ذیل آن، به برتری جریان تبشیر مسیحی در برابر تبلیغات اسلامی در این پلتفرم پرداخته شد.

وی ادامه داد: با واکاوی ظرفیت‌های مجازی همچون فیسبوک و اینستاگرام، روشن شد که این پلتفرم‌ها براساس قوانین حقوقی و حاکمیت ضد اسلامی و ضد شرقی، عمدتاً در اختیار جریان مذهبی تبشیر مسیحیت قرار دارند و مواردی هم که در دست جریان الحاد می‌باشند، سیاست اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی را در دستور کار خود دارند که در نهایت نیز در اختیار جریان تبشیر مسیحی هستند.

احمدی پس از ارائه مباحثی درباره قلمرو تبشیر، به رویکرد موافقان و مخالفان حضور در فضای مجازی به منظور مقابله با تبشیر مسیحیت پرداخت و با الهام گرفتن آیاتی از قرآن، که به گفت‌وگو با اهل کتاب دعوت می‌کنند، در کنار آیاتی که به رد شبهات کلامی و تاریخی مسیحیت پرداخته‌اند، ضرورت جدال احسن با مبشران مسیحی را در فضای مجازی یادآور شد و اختلاف سیاست‌های موافقان و مخالفان حضور در عرصه مجازی را موجب رشد بیشتر جریان تبشیری و ایجاد شبهات سیاسی و اعتقادی برای نسل جوان معرفی کرد.

سخنران این نشست علمی، آسیب‌های تبشیر در فضای مجازی را مطرح کرد که در قسمت نخست از این بخش، آسیب‌های عمومی حضور در فضای مجازی شامل آسیب‌های اعتقادی و آسیب‌های روان‌شناسانه و رفتاری مورد بررسی قرار گرفت.

پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی‌المصطفی افزود: در این بخش، با اشاره به انجام آزمایش‌های کمّی در نقاط مختلف دنیا و اثبات وجود ارتباط میان بی‌اعتقادی مذهبی و حضور بی‌ضابطه در فضای مجازی و همچنین بدرفتاری و افسردگی و دیگر آسیب‌های روحی و رفتاری، به آسیب‌های عمومی حضور نسنجیده در فضای مجازی اشاره شد.

احمدی در قسمت دوم از این بخش به چالش‌ها و همچنین آسیب‌های خاص حوزه تبشیر مسیحیت در فضای مجازی اشاره و بیان کرد: عمده چالش‌ها و آسیب‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد؛ «غفلت از تبشیر مبشران در سایه ارتباط‌های عاطفی و هیجانی و سپس در دام افکندن طعمه»، «فقدان تسلط مسلمانان به اندازه کافی و شکل مناسب برای مواجهه با فعالیت‌های تبشیری»، «نبود تمرکز و هدایت از مرکزی واحد برای تقابل اثربخش روی فعالیت‌های تبشیری کلیسا‌های گوناگون»، «بی‌توجهی به گستردگی تبشیر در فضای مجازی، که شامل بازی، گفت‌وگوی مجازی، مشاوره، خدمات اجتماعی مجازی می‌شود» و «غفلت از تمرکز مسیحیت تبشیری بر فضای اجتماعی و هراس از ورود به حیطه کلامی و اعتقادی» می‌باشد.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: