نمایشگاه کتاب 2021 مسکو از عرضه نهج‌البلاغه تا رونمایی از کتب اسلامی + عکس
کد خبر: 4019949
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸

نمایشگاه کتاب 2021 مسکو از عرضه نهج‌البلاغه تا رونمایی از کتب اسلامی + عکس

بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ادبیات تفکری(غیرداستانی) مسکو در حالی در مسکو برگزار شد که شاهد رویدادهای مختلفی از جمله عرضه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و رونمایی از کتب اسلامی بود.

نمایشگاه کتاب 2021 مسکو از عرضه نهج‌البلاغه تا رونمایی از کتب اسلامی + عکسبه گزارش ایکنا، این نمایشگاه از یازدهم تا پانزدهم آذرماه ۱۴۰۰(دوم تا ششم دسامبر ۲۰۲۱) با حضور بیش از سیصد ناشر داخلی و خارجی در مجاورت میدان سرخ مسکو (مجموعه گاستینی دوور) برگزار شد.

بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا در روسیه برای سیزدهمین سال متوالی در این نمایشگاه شرکت کرد و آثار منتشره خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داد.

بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا تاکنون بیش از سیصد و چهل اثر در زمینه‌های مختلف نظیر علوم قرآنی، تاریخ اسلام، فلسفه و عرفان اسلامی، اقتصاد و حقوق اسلامی، دفاع مقدس  و کودک و نوجوان چاپ و منتشر کرده است. این بنیاد گزارشی درباره حضور خود در نمایشگاه کتب غیر داستانی مسکو منتشر کرده و آورده است:

در این نمایشگاه آثار جدید بنیاد به مخاطبان معرفی و از پنج اثر به صورت ویژه با حضور نویسندگان و مترجمان این آثار رونمایی شد و مسئولان نمایشگاه، ناشران، استادان، دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه‌های مختلف مطالعات اسلامی از غرفه بنیاد ابن سینا در نمایشگاه دیدن کردند.

آثار رونمایی‌شده در نمایشگاه کتاب 2021 مسکو بدین شرح است:

  • رونمایی از کتاب «تاریخ ایران از ابتدا تا امام خمینی»: این کتاب که به تاریخ ایران می‌پردازد و دربردارنده تاریخ انقلاب و دفاع مقدس است با حضور «کاظم جلالی» سفیر ایران در مسکو و «آلکس گروموف» نویسنده کتاب رونمایی شد. اثر مذکور با مقدمه سفیر ایران در روسیه تألیف شده و دارای تصاویر بسیار زیادی است که برای نخستین‌بار در روسیه منتشر شده است.

جلد بعدی این اثر با نام «ایران در قرن بیستم» به طور جامع به تاریخ معاصر ایران به ویژه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس تا آغاز دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای می پردازد .

  • رونمایی از جلد سوم «تعلیم و تربیت از نظر دانشمندان و اندیشمندان مسلمان»:

جلد سوم تعلیم و تربیت از نظر دانشمندان و اندیشمندان مسلمان، اثری تحقیقی درباره نظریات تربیتی امام محمد غزالی در زبان فارسی است که به قلم بهروز رفیعی زیر نظر آیت‌الله اعرافی تألیف شده است. در این کتاب سعی شده است نظریات امام محمد غزالی بیان، تجزیه و تحلیل شود و آراء وی به عنوان اندیشمندی تأثیرگذار معرفی شود. این اثر با حضور خانم دکتر خوجایووا استاد دانشگاه دولتی مسکو و دانشجویان این دانشگاه، رونمایی شد. این کتاب با حمایت بنیاد ابن سینا و همکاری انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه و مرکز علمی آموزشی اسلامیکا در سری اسلام‌شناسی و شرق‌شناسی چاپ و منتشر شده است.

  • رونمایی از «ناصر خسرو و دیدگاه‌های فلسفی وی»: این اثر با حمایت بنیاد ابن سینا و مشارکت انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه و به قلم «تاتیانا کارنی اوا» نویسنده و محقق حوزه فلسفه اسلامی و استاد انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه تألیف شده و نظارت علمی این اثر بر عهده پروفسور اسمیرنوف اسلام‌شناس و فیلسوف روس و رئیس انستیتو فلسفه مسکو و خانم دکتر چالیس اوا استاد مدرسه عالی اقتصاد مسکو بوده است. اثر فوق با حضور نویسنده کتاب خانم دکتر کارنی اوا رونمایی شد.
  • رونمایی از «زندگی و آموزه‌های ملاصدرا»: این اثر با حمایت بنیاد ابن سینا و با مشارکت آکادمی مطالعات ایرانی لندن و دانشگاه دوستی ملل مسکو (رودن) منتشر شده و تألیف دکتر سید سلمان صفوی (رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن) است که با نگرشی نو و ویژه اصول حکمت متعالیه ملاصدرا را با زبانی رسا و بیانی گویا تشریح کرده است. ترجمه این اثر به وسیله پروفسور «روزانا پسخو» پژوهشگر فلسفه، عرفان و تصوف اسلامی و استاد دانشگاه رودن انجام شده است. کتاب مذکور با حضور پروفسور پسخو رونمایی شد.
  • رونمایی از «تواریخ بلغاریه»: این کتاب با حمایت بنیاد ابن‌ سینا و همکاری دانشگاه دولتی باشقیرستان، در سری «جهان اسلام و پیش از اسلام: تاریخ و سیاست منتشر شده و اثری تاریخی از محمدعلی چکوری (چقوری)است که به تاریخ منطقه دشت قبچاق(ناحیه‌ای در شمال دریای خزر) می‌پردازد و به زبان اورال ـ ولگایی (شاخه‌ای از زبان ترکی) نگارش یافته است. این اثر خوانندگان را با تاریخ مسلمانان روسیه از منظر یک عالم در قرن نوزدهم آشنا می‌کند. رونمایی از این اثر توسط مترجم آن، «سعید باطالوف» استاد دانشگاه اوفا انجام شد.

همچنین در سال جاری با توجه به درخواست مکرر مخاطبان آثار بنیاد، کتاب‌های ترجمه صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه و همچنین رساله آموزشی مقام معظم رهبری تجدید چاپ و در نمایشگاه مسکو عرضه شد.

بنا بر این گزارش در نمایشگاه کتاب غیر داستانی مسکو تازه‌ترین آثار بنیاد در سال جاری نیز به مراجعه کنندگان معرفی شدند که عبارتند از :

  • داستان‌هایی از مثنوی معنوی ترجمه پروفسور پریگارینا
  • جهان‌شمولی اخلاق با نظارت علمی دکتر آپرسیان و با همکاری انستیتو فلسفه مسکو
  • جلد دوم تاریخ ادبیات ایران اثر دکتر مارینا رییسنر و با همکاری انستیتو آسیا آفریقا مسکو
  • ترجمه روسی گلشن راز شبستری اثر دکتر لوکاشوف با همکاری انستیتو فلسفه مسکو
  • انسان نورانی در عرفان ایرانی اثر پروفسور هانری کربن مترجم یوری استفانف و ویراستار علمی دکتر یانیس اشوتس

‌• کلام و جامعه در سده‌های دوم و سوم هجری اثر پروفسور یوزف فان اس، مترجم دکتر کازاکو و ویراستار علمی دکتر الشاد نصیراف با همکاری انستیتو فلسفه مسکو

انتهای پیام
captcha