تحول در امور قرآنی کشور با ملاحظه‌کاری روی نمی‌دهد + فیلم
کد خبر: 4023663
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸
قره‌شیخلو:

تحول در امور قرآنی کشور با ملاحظه‌کاری روی نمی‌دهد + فیلم

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه اگر به دنبال اصلاح روند فعالیت‌های قرآنی هستیم باید افرادی برگزیده شوند که جسارت این کار را داشته باشند و با ملاحظه‌کاری، کاری از پیش نمی‌رود گفت: این تحولات باید در پنج حوزه ساختاری، نیروی انسانی، طرح و برنامه به‌روز و متناسب با نیاز مردم، و نظارت روی دهد.

مهدی قره شیخلوبه گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، شامگاه گذشته، چهارم دی‌ماه با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با دو موضوع چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و همچنین تحول در امور قرآنی پخش شد.

قره‌شیخلو درباره اینکه آیا موافق تشکیل سازمان یا وزارت قرآنی برای سروسامان دادن به امور قرآنی هست یا خیر؟، اظهار کرد: این بحثی است که نیازمند دقت و بحث موشکافانه است. سیستم اداری کشور فارغ از حوزه‌های مختلف سیاست، اقتصاد، قرآن و فرهنگ و ... کم‌بازده و کند است. معتقدم باید دولت جسور و قدرتمندی پیدا شود تا با تیغ جراحی این سیستم اداری کُند را اصلاح کند، چراکه در هیچ کجای جهان سیستم اداری به این پهن‌پیکری نیست. بنابر این هنگامی که کل سیستم اداری اینگونه باشد حوزه قرآن نیز از این امر مستثنی نیست.

وی ادامه داد: بنابر این در حوزه قرآن نیز دچار تعدد مراکز، ضعف نیروی انسانی و کمبود امکانات هستیم. فکر می‌کنم اگر به دنبال اصلاح این روند هستیم باید دوستانی باشند که جسارت این کار را داشته باشند و با ملاحظه‌کاری، کاری از پیش نمی‌رود چنانکه با وجود جلسات مختلف در مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و خروجی‌هایی که دیدیم گویی ما با وضع موجود راضی هستیم و در کنار آن چند توصیه نیز کرده‌ایم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با تأکید بر اینکه وضعیت فعلی، وضعیت قابل قبولی نیست، بیان کرد: این پراکندگی و نبود خط‌کشی‌ها و تعدد مراکز قرآنی و ... در خور شأن امور قرآنی کشور نیست. چه نیاز داریم این همه درباره موضوعات قرآنی، مسئول و دستگاه‌های مختلف داشته باشیم که ساختمان و نیروی انسانی و متناظرات استانی داشته باشند؟ و آخر هم مردم نمی‌دانند در موضوع قرآن با کدام مسئول طرف هستند. ما حتماً نیازمند تمرکز هستیم. نه اینکه بگوییم با تمرکز مشکل حل می‌شود. معتقدم در پنج حوزه ساختار، نیروی انسانی، طرح و برنامه به‌روز و متناسب با نیاز مردم، امکانات و پشتیبانی و کنترل و ارزشیابی باید این تحول انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید ملاحظات، روابط و تعصبات کنار گذاشته شود، اضافه کرد: معتقدم حتما در فعالیت‌های قرآنی نیازمند تمرکز هستیم. فعالیت‌های قرآنی دو دسته هستند؛ یکسری از فعالیت‌های قرآنی، ملی است چون مسابقات، نمایشگاه‌ها و نظارت بر چاپ و نشر قرآن و امثال آن. این فعالیت‌ها در اختیار مجموعه متمرکز که ساختمان خوب، نیروی انسانی خوب، ایده و برنامه خوب دارد، قرار گیرد تا بتوان آن را کنترل و ارزیابی کرد.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه در حال حاضر تمامی دستگاه‌ها چون سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، مأموریت نخست‌شان، قرآن نیست، افزود: ساختار امور قرآنی کشور نیازمند تحول است ما نیازمند سازمانی هستیم که مأموریت اول و آخرش قرآن باشد و بودجه اول و آخرش قرآن باشد. این ساختار متعدد قرآنی دردسرساز است واقعاً جسارت می‌خواهد تا این تعصبات را کنار بگذاریم. معتقدم همه به نفع قرآن اعلام آمادگی کنیم تا به یک ساختار واحد قرآنی در کشور برسیم و این ساختار درست شود.

وی با اشاره به اینکه باید مردم بدانند که مسئول قرآنی کشور چه کسی است؟ چه کسی از این فعالیت‌های قرآنی حمایت و پشتیبانی می‌کند، ادامه داد: یکسری دیگر از فعالیت‌های قرآنی طی ارتباط و بهره‌مندی از ظرفیت‌های انجام می‌شود. به طور مثال در سازمان اوقاف و امور خیریه بیش از هشت هزار بقعه است که حداقل هزار تای آن ظرفیت تبدیل شدن به پایگاه قرآنی را دارد، اگر ساختار متمرکز تشکیل شود می‌تواند طی تعامل با سازمان اوقاف در حوزه بقاع متبرکه ارتباط برقرار کند و از این ظرفیت در این عرصه استفاده کند. آموزش و پرورش ساختار قرآنی دارد و می‌تواند از محل بقاع متبرکه در زمینه برنامه‌های فوق برنامه استفاده کند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با ابراز گلایه از اینکه اگر مدعی هستیم، قرآنی هستیم باید قرآنی رفتار کنیم اظهار کرد: قرآن در ابتدا باید در ما اثر بگذارد. نمی‌شود به دنبال منافع خودمان باشیم. شورای توسعه فرهنگ قرآنی 10 سال پیش با این هدف تأسیس شد تا سروسامانی بدهد، اما هیچگاه مسئولان این جسارت را نداشتند که بگویند این درست و آن اشتباه هست. چنانکه بر سر ادغام دو اتحادیه‌ مؤسسات قرآنی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی نمی‌خواست پای حق بایستد و می‌خواست با هر دو طرف همراه شود.

قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه باید قرآنی کار کنیم، اضافه کرد: اگر این وضع ادامه داشته باشد اوضاع روز به روز بدتر می‌شود و نتیجه می‌شود بیانیه‌ای که مجمع مشورتی درباره تحول در حوزه امور قرآنی صادر کرد که بیشتر شبیه توصیه بود که سالیان سال آن را می‌گوییم و حال آنکه باید به سمتی برویم که اتفاق مثبت بی‌افتد.

وی تأکید کرد: قطعاً تمرکز در فعالیت‌های قرآنی بهتر از وضعیت موجود است، البته همان که گفتم به جز ساختار باید بر روی نیروی انسانی و تربیت افراد متخصص و امکانات مالی و ... تمرکز داشته باشیم. اگر می‌خواهیم اصلاحی در حوزه قرآنی صورت گیرد باید شجاعانه و بدون تعارف به میدان بیاییم و آنچه که به نفع قرآن و کشور است، انجام دهیم و این امر تنها مختص به قرآن نیست در همه عرصه‌ها این موازی کاری‌ها هست.

انتهای پیام
captcha