پشتیبانی در برنامه‌های قرآنی نداریم
کد خبر: 4026380
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
محمود آسن:

پشتیبانی در برنامه‌های قرآنی نداریم

داور چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس یکی از دلایل عدم توفیق در کسب رتبه در مسابقات قرآن را نبود پشتیبان در برنامه‌های قرآنی دانست.

محمود آسن، داور مسابقات قرآنمحمود آسن، داور چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف، در گفت‌و‌گو با ایکنا از فارس، به آسیب‌شناسی علل عدم دستیابی به رتبه‌های برتر در بخش آقایان توسط استان فارس در مسابقات سراسری قرآن اوقاف پرداخت و گفت: برای هر موفقیتی در هر رشته‌ای از جمله حفظ قرآن، قرائت، اذان و... نیاز به استاد است که استاد وقت بگذارد و کار کند.

وی با اشاره به نبود پشتیبان در این مورد گفت: باید یک ارگان یا گروه خیرین آزاد و نه حتماً سازمان اوقاف و تبلیغات و اداره ارشاد وجود داشته باشد تا در این زمینه یاری‌رسانی کند. متأسفانه کسی پشتیبان برنامه‌های قرآنی نیست، به همین دلیل به نظر می‌رسد وضعیت این نوع فعالیت‌ها ضعیف شده و یا به نتایج ضعیف در مسابقات قرآن دست می‌یابیم که این مسئله یک امر طبیعی است.

آسن تصریح کرد: همچنین در مساجد باید کلاس‌های آموزش تخصصی قرآن به عنوان مثال هفته‌ای یک بار برگزار شود، البته تعداد اندکی اساتید کلاس‌هایی برای قرائت برگزار می‌کنند اما برای مواردی مانند حفظ قرآن این کلاس‌ها ضعیف‌تر است. استاد مهم‌ترین عامل است و علت اینکه در تمام شهرها نسبتاً رکود به وجود آمده است علاوه بر جریان شیوع کرونا، این است که اساتید نمی‌توانند قرآن‌آموزان را جذب کنند.

این داور مسابقات قرآن گفت: عده‌ای از خانواده‌های مذهبی، فرزندان خود را به مؤسسات قرآنی می‌آوردند اما برای اینکه بتوانیم یک حرکت جهادی به وجود بیاوریم که تحول آن در سطح شهر و بعضی مناطق نمود داشته باشد باید افرادی باشند که در مدارس سرکشی کنند و برنامه‌های جذاب قرآنی را ارائه دهند و علاقه به وجود بیاورند تا تعداد بیشتری را جذب کنند.

وی با یادآوری اینکه همچنین جلسه‌های انجمن اولیا در مدارس برگزار شود و خانواده را از ارزش و تأثیر قرآن در زندگی اجتماعی و فردی توجیه کند، بیان کرد: مرکزی باید باشد که از کودکی آن‌ها را جذب کند و والدین هم مشارکت داشته باشند و ارزش کار هم به آن‌ها توضیح داده شود که اگر ما در کودکی بچه‌ها را به سمت  قرآن جذب نکردیم وقتی بزرگ شدند چه آسیب‌هایی دارد و تا آخر عمر گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد.

آسن با تأکید بر اینکه یک حرکت جهادی برای عموم نیاز است، گفت: خیرین و ارگان و برنامه‌هایی باشد که گروهی را جذب کنند و تخصصی با آن‌ها کار شود و این گروه بتوانند در مسابقات شرکت کنند، چراکه حافظان و قاریانی داریم که زحمت می‌کشند و ترتیل‌ها و قرائت قرآن را گوش می‌دهند و تلاش می‌کنند اما چون استاد ندارند و کسی پیگیر آن‌ها نبوده است نوجوان نمی‌داند در عمل باید چه کار کند و نمی‌دانند مشکل کجاست.

انتهای پیام
captcha