طرح پایلوت «استان بدون بیکار» در خراسان‌جنوبی اجرایی می‌شود
کد خبر: 4029679
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶

طرح پایلوت «استان بدون بیکار» در خراسان‌جنوبی اجرایی می‌شود

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: استان بدون بیکار، راهبرد و برنامه محوری این ستاد در استان خراسان‌جنوبی است و در این طرح، خراسان‌جنوبی را به‌عنوان پایلوت اجرا به کشور معرفی کنیم.

علی عسکری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، علی عسکری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، ۲۸ دی‌ماه در نشست شکرانه گروه‌های جهادی همکار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در خراسان‌جنوبی که در محل استانداری برگزار شد، بیان کرد: در هماهنگی با مسئولان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، جمع‌بندی ما این بود که اگر می‌خواهیم در کشور استان بدون بیکار داشته باشیم، خراسان‌جنوبی می‌تواند آن استان باشد.

وی گفت: ما می‌توانیم یک برنامه‌ریزی داشته باشیم که خراسان‌جنوبی در سه سال آینده استان بدون بیکار کشور باشد، در این طرح خراسان‌جنوبی به‌عنوان پایلوت اجرا به کشور معرفی می‌شود که باید روی مؤلفه‌های آن با همکاری مردم، گروه‌های جهادی، دولت و نهادهای انقلابی و ستاد اجرایی فکر و برنامه‌ریزی کنیم.

عسکری بیان کرد: نقش شما گروه‌های جهادی در اجرای این طرح خیلی مهم است و باید این را سرلوحه کار خود قرار دهید تا در سه سال آینده علاوه بر اینکه خراسان‌جنوبی را به‌عنوان سرزمین طلاهای سرخ می‌شناسند در کنار آن به‌عنوان استان بدون بیکار در سطح کشور معرفی شود.

وی تأکید کرد: من معتقدم که این طرح با توجه به سخت‌کوشی مردم این استان قابل اجراست، با دکتر مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور هم در این خصوص هماهنگی انجام شده و داریم برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهیم که این اتفاق در خراسان‌جنوبی بیفتد.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان اینکه اشتغال پایه و اساس محرومیت‌زدایی است و خراسان‌جنوبی ظرفیت‌های لازم را برای تحقق این امر دارد، اضافه کرد: ستاد اجرایی سرمایه اقتصادی نظام را با اجرای طرح‌های مختلف اقتصادی افزایش داد اما وظیفه ما در معاونت اجتماعی ستاد افزایش سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی است که باید در کنار سرمایه اقتصادی این دو را باید بالا ببریم.

وی افزود: سرمایه‌های انسانی را شما جهادگران باید توسعه دهید و ما هم پای کار شما هستیم، در ستاد تأکید ویژه این است که کارهای ستاد توسط گروه‌های جهادی انجام شود، چراکه هم هزینه‌ها کمتر می‌شود و هم جهادگران تخصصی‌تر می‌شوند.

عسکری با تأکید بر اینکه سرمایه انسانی اولویت نخست نظام است، اضافه کرد: باید این سرمایه‌ها را افزایش دهیم، چراکه این موضوع برای نظام ضرورت دارد و همیشه ماندگار است. توجه به سرمایه اجتماعی هم خیلی مهم است و این سرمایه‌ها برای نظام خیلی ارزشمند هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه اجتماعی سه بنیاد برکت، بنیاد احسان و بنیاد ‌۱۵ خرداد را داریم که وظیفه سلامت و جمعیت به ۱۵ خرداد واگذار شده است، اضافه کرد: ظرفیت‌هایی که بنیاد برکت دارد، تأکید خواهیم کرد که این بنیاد در خراسان‌جنوبی چند برابر ورود پیدا کند.

عسکری بیان کرد: در  بنیاد احسان هم تمام دغدغه‌های شما را دنبال خواهیم کرد، طرح لبخند احسان را در بنیاد احسان دنبال می‌کنیم که اعتباری برای خراسان‌جنوبی هم اخیرا اختصاص یافته است.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با اشاره به اینکه بنیاد برکت یک بیمارستان مجهز ۱۲۰ تختخوابی سیار دارد، اضافه کرد: کاروان سلامت را در استان راه‌اندازی کنید ما تجهیزات بیمارستان را در اختیار شما می‌گذاریم، پول تجهیزات پزشکی را هم می‌دهیم اما شما هم باید برنامه به ما بدهید.

وی با بیان اینکه در معاونت اجتماعی بنیاد برکت بحث ناباروری زوجین جوان را دنبال می‌کنیم، اضافه کرد: در سال جاری درمان دو هزار زوج نابارور را در دستورکار قرار دادیم که سهمیه خراسان‌جنوبی را افزایش خواهیم داد.

عسکری گفت: آمادگی داریم که درمان دندان‌های بچه‌های معلول این استان را بدون هیچ هزینه‌ای در تهران با توجه به وجود مرکز مجهز انجام دهیم، همچنین در درمان افراد سرطانی با توجه به ردیف‌هایی که داریم می‌توانیم کمک کنیم.

وی بیان کرد: در برخی استان‌ها، شاخص معلولیت زیاد است، در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها ورود پیدا کردیم، چراکه هزینه‌های این قشر در جامعه بالاست و در این زمینه بنیاد ۱۵ خرداد ستاد آمادگی برای همکاری با استان را دارد.

عسکری تصریح کرد: موضوع حمایت از مادران سه فرزند و بیشتر را هم در دستورکار قرار دادیم، طرح خانواده به‌علاوه پنج در دو منطقه به‌صورت پایلوت در دست اجراست که یکی از این مناطق بیرجند و دیگری قم است و فردا در این خصوص تفاهم‌نامه با استاندار خراسان‌جنوبی امضا خواهد شد.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: در زمینه تأمین جهیزیه هم امکان افزایش دو تا سه برابری سهمیه خراسان‌جنوبی را داریم و حمایت‌های لازم را خواهیم داشت. در زمینه سرمایه‌گذاری در خراسان‌جنوبی، طرح‌هایی که قابلیت سرمایه‌گذاری در استان را دارد، باید مشخص و اعلام شود.

عسکری با بیان اینکه همچنین احیای کارخانه‌های تعطیل شده در ستاد اجرایی حضرت امام(ره) دنبال می‌شود و در حال حاضر احیای کارخانه قند یاسوج دنبال می‌شود، اضافه کرد: اگر در خراسان‌جنوبی کارخانه‌ای وجود دارد، معرفی شود تا کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح روستای بدون بیکار در دستورکار قرار گرفت و سال جاری ۱۰۰ روستای بدون بیکار را در سطح کشور در برنامه داریم، اضافه کرد: تلاش ما این است که این تعداد را به ۲۰۰ روستا افزایش دهیم تا جمعیت بیشتری را در برگیرد.

عسکری با بیان اینکه ویژگی مردم خراسان‌جنوبی سخت‌کوشی است، اضافه کرد: شش پدران علم کشور که از خراسان‌جنوبی برخاسته‌اند خود نشان‌دهنده تلاش و همت بلند مردم این خطه است.

یادآور می‌شود، معضل اعتیاد، پرداخت تسهیلات اشتغال، اشتغال مرزنشینان، اختصاص بودجه فرهنگی برای مقابله با آسیب‌ها، افزایش سهمیه استان در اهدای جهیزیه و بسته‌های معیشتی، ورود در زمینه تجهیزات آبرسانی سیار، تأمین تجهیزات پزشکی برای گروه‌های جهادی، حمایت از فرآوری محصولات کشاورزی و معدنی، توجه به بهداشت و معیشت مرزنشینان و توجه به بهداشت بانوان روستایی از مشکلات و درخواست مطرح شده توسط گروه‌های جهادی همکاری با ستاد اجرایی در این نشست دو ساعته بود.

انتهای پیام
captcha