خسارت ۵ هزار میلیاردی کرونا به حوزه‌های میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 4031317
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷

خسارت ۵ هزار میلیاردی کرونا به حوزه‌های میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به شدت تحت تأثیر قرار داد و حوزه‌ای که بیشترین آسیب را دید، گردشگری بود، اظهار کرد: طبق برآوردها، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف خسارت وارد شده است.

احمدحمزه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، احمد حمزه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، امروز، پنجم بهمن‌ماه در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا حوزه‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به شدت تحت تاثیر قرار داد و حوزه‌ای که بیشترین آسیب را دید، گردشگری بود، اظهار کرد: طبق برآوردها، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف خسارت وارد شده است.

وی ادامه داد: حتی حمایت‌های دولت نیز در مقابل این حجم از خسارات کافی نبود البته یک سری تسهیلات کرونایی نیز پرداخت شد اما به دلیل اینکه تقریباً در حالت نیمه تعطیل بودیم به طور مناسب از آن استفاده نشد.

حمزه‌زاده، در رابطه با حوزه‌ گردشگری افزود: در دوران کرونا به دلیل مشکلات ایجاد شده نتوانستیم از حوزه‌ گردشگری به خوبی حمایت کنیم اما اعتقاد داریم که صنعت گردشگری صنعتی پویا است و می‌تواند خود را با شرایط روز وفق دهد چراکه با واکسیناسیون گسترده‌ای که انجام شد، پیش‌بینی می‌شود سال آینده با حجم انبوهی از مسافران مواجه شویم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: اکنون باید خود را برای ورود مسافران به‌ویژه در عید نوروز آماده کنیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مسافران عزیز استقبال کنیم لذا استانداردسازی هتل‌ها و مجتمع‌های گردشگری با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ارزیابی خدمات بهداشت و درمان انجام شده است و بالاترین سطح از پروتکل‌ها در مجموعه‌های گردشگری رعایت می‌شود.

وی گفت: در شرایط کرونایی برای اینکه بتوانیم استان خود را در کشور معرفی کنیم اکثر فعالیت‌ها را بر مبنای دیجیتال مارکتینگ و فعالیت در فضای مجازی محدود کردیم که نزدیک به ۲۰۰ اثر فاخر استانی در قالب ویدئو کلیپ یک دقیقه‌ای معرفی و در بستر فضای مجازی آماده‌ پخش شدند.

وی تاکید کرد: کلیپ معرفی آذربایجان‌شرقی به هفت زبان عربی، انگلیلسی، چینی، ترکی ایرانی، ترکی آذربایجان، ارمنی و فارسی تهیه شد و همچنین موشن گرافی‌هایی را نیز از آثار تاریخی استان تهیه کرده و پخش کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ شرقی بیان کرد: تور ۳۶۰ درجه‌ای از معرفی آذربایجان شرقی نیز آماده و پخش شد همچنین مستند ویژه‌ای نیز از ۲۱ شهرستان‌ استان تهیه شده و در شبکه‌های ملی نیز پخش شدند.

وی گفت افزایش رغبت برای سرمایه گذاری در زیرساخت‌های گردشگری نیز یکی دیگر از اقدامات انجام شده است و ۱۴ هزار میلیارد تومان نیز در این حوزه سرمایه‌گذاری شد.

وی ادامه داد: تا سال ۱۳۹۲ حدود 34 واحد اقامتی در استان داشتیم اما اکنون ۷۳ واحد اقامتی در سطح استان فعالیت می‌کنند و تعدادی از این پروژه‌ها نیز در حال ساخت هستند و طی چندین سال آینده به اتمام می‌رسند، همچنین در اکثر شهرستان‌های استان نیز پروژه‌های بسیاری در دست اجرا هستند.

حمزه‌زاده همچنین در خصوص حوزه صنایع دستی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده راه اندازی بازار صنایع دستی اینترنتی است که بسیار هم استقبال شد و بعد از کرونا نیز باید آن را ادامه دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: یکی از اقداماتی که در حوزه‌ صنایع دستی انجام شد، ثبت ملی شهرستانهای استان است برای نمونه با پیگیری‌های انجام شده شهرستان اسکو شهر ملی صنایع دستی باتیک و اهر نیز در زمینه‌ ورنی بافی ثبت ملی شدند که البته به دنبال ثبت سوزن دوزی ممقان، سفال کوزه کنان و تابلو فرش سردرود هستیم.

وی ادامه داد: در زمینه‌ اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی نیز ۱۸۲ نشان در استان ثبت شده بود که ۲۰ اثر دیگر نیز امسال نشان ملی گرفته و مجموع نشان‌ها به ۲۰۲ مورد رسید همچنین سه کاندیدا نشان بین المللی نیز داریم که با احتساب آنها مجموع نشان‌های بین المللی ما به ۱۶ اثر خواهد رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ شرقی در رابطه با آموزش‌های حوزه صنایع دستی گفت: تلاش کردیم تا آموزش‌های صنایع دستی خود را حتی با شیوع متوقف نکنیم و آموزش صنایع دستی و گردشگری خود را به سمت آموزش مجازی سوق دادیم.

انتهای پیام
captcha