به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردها و توانمندیهای جهاددانشگاهی در دیماه سال جاری در مورد مهمترین دستاوردهای این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه در حوزه پژوهش و فنآوری بازدیدکنندگان با دستاوردها و فنآوریهای تولیدی جهاددانشگاهی در حوزههای پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی و اجتماعی آشنا شدند.
وی ادامه داد: ویژگیهای این فنآوریها که توجه همه بازدیدکنندگان را جلب کرد، پیشرفته بودن و به روز بودن آنها به لحاظ رقابت با فنآوریهای روز دنیا بود و مهمتر اینکه این فنآوریها با دانش ایرانی تولید شدهاند. در بخشهای دیگر، دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزههای فرهنگی، آموزش و کارآفرینی به نمایش گذاشته شده بودند.
وی درمورد سایر فعالیتهای جهاددانشگاهی در این نمایشگاه نیز گفت: در حوزه فرهنگی، ساختارسازیهای فرهنگی جهاددانشگاهی در ظرف زمان خودش همه نوآوری و خطشکنی برای ورود سایر مردم به این عرصهها بوده است. سازمان انتشارات جهاددانشگاهی اولین منتشرکننده کتب علمی دانشگاهی تألیفی و ترجمه اساتید و محققان کشورمان در سالهای اولیه انقلاب است به همین شکل خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و خبرگزاری تخصصی قرآنی بینالمللی ایکنا. طراحی و برگزاری مسابقات مناظرههای ملی دانشجویی که اساس آن یادگیری گفتگوی علمی و اخلاقی دانشجویان به عنوان مدیران آینده کشور در زمینه مسائل و مشکلات مبتلا به کشور است، از نوآوریهای دیگر جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی است.
به گفته وی، در حوزه آموزش علاوه بر داشتن شبکه آموزش عالی و علمی کاربردی و کوتاه مدت قوی در سراسر کشور در زمینه ایجاد دانشگاه نسل چهار، جهاددانشگاهی بسیار موفق عمل کرده است و دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی، دانشگاه نسل چهار در تعامل موفق این دانشگاه با حوزه پژوهش و فنآوری خود این نهاد است.
رئیس جهاددانشگاهی در مورد مسئولان و مدیران بازدید کننده از نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی و تأثیر این بازدیدها روی آنها گفت: نمایشگاه کاملاً تخصصی برگزار شد و مدعوین هم عموماً مسئولان و مدیران ارشد نظام و بخشهای دولتی، غیر دولتی و خصوصی بودند. هدف نمایشگاه هم بیان توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران در برنامه پیشرفت کشور، ایجاد خودباوری و غرور نسبت به توان ملی، آن هم در شرایط پمپاژ ناامیدی و شرایط سخت اقتصادی کشور بود.
وی ادامه داد: نمایشگاه توانمندیهای جهاددانشگاهی از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد و ایشان وقت کافی برای بازدید از نمایشگاه به ویژه در حوزه پژوهش و فنآوری اختصاص دادند. صحبتهای کامل ایشان نیز در رسانهها بیان شده است. رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز غرور و خرسندی از دستاوردهای فنآورانه جهاددانشگاهی، بیان کردند که حالا نوبت ما مسئولان است که با برنامهریزی درست، از این دستاوردها استفاده کنیم. همچنین، چهار معاون رئیسجمهور، پنج وزیر، چهل و دو نماینده مجلس و تعداد زیادی از مدیران و کارشناسان از نمایشگاه بازدید کردند.
طیبی تأکید کرد: مطالب بیان شده از سوی مسئولان در دفتر یادبود نمایشگاه برای ما در جهاددانشگاهی بسیار غرورآفرین و ارزنده بود، بدون استثناء همه بازدیدکنندگان ضمن تشکر از جهاددانشگاهی، این نمایشگاه را سمبُل توان ملی کشور در رسیدن به اهداف توسعهای و پیشرفت دانستهاند. در جریان این نمایشگاه، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به شدت تحت تأثیر توانمندیهای ارائه شده در نمایشگاه قرار گرفته بود و در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن تقدیر از جهاددانشگاهی از رییس محترم جمهور درخواست کردند حتماً از نمایشگاه بازدید کنند.
طیبی در مورد دستاوردهای عینی نمایشگاه برای جهاددانشگاهی بیان کرد: امضای ۱۰ تا ۱۲ تفاهمنامه مهم همکاری و یا استفاده از دستاوردهای جهاددانشگاهی که یکی از این تفاهمنامهها با شرکت ملی حفاری ایران در مورد بازسازی و نوسازی ناوگان شرکت ملی حفاری بوده و همچنین ابلاغ یک قرارداد بزرگ در زمینه طراحی و ساخت یک کارخانه بزرگ نمکزدایی در صنعت نفت است.
وی تأکید کرد: نکته مهم که ما به دنبال آن بودیم باور مسئولان به توان ملی است. ما عمد داشتیم که این نمایشگاه را در این مقطع زمانی برگزار کنیم که اولاً وزرا و مدیران ارشد سازمانها و شرکتهای بزرگ تثبیت شده باشند و هم اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه کشور هستیم و ضروری است در تهیه این برنامه استفاده حداکثر از توان ملی مورد نظر قرار گیرد.
رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه انشاءالله با فعال شدن پروژهها و اهتمامی که دولت سیزدهم به حل مشکلات کشور دارد یقیناً مراجعه به جهاددانشگاهی و استفاده از توانمندیها و دستاوردهای آن بیشتر خواهد شد، اظهار کرد: حین برگزاری نمایشگاه توانمندیهای جهاددانشگاهی یک مورد خیلی عجیب هم پیش آمد! و آن این بود که در ایام برگزاری نمایشگاه پیشنهاد حذف جهاددانشگاهی از شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد که برای من شوکآور بود و برای عدم تأثیرگذاری منفی روی همکاران خبر آن را بعد از نمایشگاه به آنها دادم.
طیبی در مورد علل پیشنهاد حذف جهاددانشگاهی و تبعات آن گفت: فکر میکنم اعضای جدید حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی که عمدتاً جوان و عضو کارگروه تحول شورای عالی هستند نیز احتمالاً در جریان مسائل انقلاب فرهنگی، تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی و تشکیل جهاددانشگاهی و نمایندگان آن در ستاد انقلاب فرهنگی نبوده و هم فرقی بین وظایف یک نهاد توسعهای مثل جهاددانشگاهی با وزارت علوم، وزارت بهداشت و معاونت علمی و فنآوری نگذاشتهاند.
وی ادامه داد: کار یک نهاد توسعهای در طراحی برنامه پیشرفت کشورها الگوسازی توان فنآورنه کشور در حل مشکلات است. وزارتخانههای علوم و بهداشت نهاد تولید علم هستند و اگر اساتید محترم علاقه به تحقیق کاربردی داشته باشند تولید یک فنآوری تا TRL ۴ است که ضمن اینکه ارزشمند است، ولی طی مسیری کوتاه از تولید، تجاریسازی یک فنآوری است، در حالی که باید برای تجاریسازی یک فناوری تا TRL ۹انجام شود. وظیفه یک نهاد توسعهای انجام این کار و سماجت در کاربرد آن است. به ویژه در فناوریهای پیشرفته و پر هزینه که عمدتاً دانشگاهها وارد نمیشوند و یا ممکن است بخشی از یک فناوری بزرگ را آن هم تا مرحله TRL۴ انجام دهند. بدنه صنعت، کشاورزی و بهداشت ما را این فناوریها تشکیل میدهند.
وی افزود: شما به نقش مهم فرهنگسازی جهاددانشگاهی به ویژه در دهههای ۶۰ و ۷۰ نگاه کنید. کدام سازمان بیشترین نقش را در ایجاد خودباوری در مردم، جوانان و حتی خود دانشگاهها داشته است؟ در دهه ۸۰ و ۹۰ به فناوریهای تولید جهاددانشگاهی نگاه کنید. کدام بخش خصوصی ریسک ورود به تولید این فنآوریها و پیگیری تجاریسازی آنها را میپذیرد؟ علت هم پیشرفته بودن فنآوریها، هزینه بالا و اینکه در حوزه صنعتی، کار فرمایان عمدتاً دولتی و شبه دولتی بوده و ریسک خرید خارجی در آنها بسیار بالا است و لذا بخش خصوصی حتی در صورت تمکن مالی وارد تولید این فناوریها نمیشود، ولی با توجه به اهمیت آنها و وابستگی کشور باید این فناوریها را تولید و تجاریسازی کرد. سلول درمانی، ژن درمانی، ویروس درمانی، سیستم برق و کنترل و رانش قطارهای مترو، تجهیزات اپراتور تلفن همراه، تعداد محدودی از این فنآوریها هستند. البته وقتی سد شکسته شد و بازار به سمت داخل آمد آن وقت بخش خصوصی با اطمینان بیشتر وارد شده و طبیعی است که جهاددانشگاهی میدان را واگذار کرده و سراغ حوزههای جدید میرود. در صورتیکه به درخواست رهبر معظم انقلاب اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به صورت جدی بخواهد وارد پیادهسازی سه نقشه مهم فرهنگی، علمی و فناورانه و تحول آموزشی شود. با توجه به نگاه علمی مسئله محور و کاربردی جهاددانشگاهی و فعالیت در سه حوزه توسعه فرهنگی، توسعه علمی و فنآورانه و توسعه آموزشی، یقیناً این نهاد میتواند نقش ارزندهای در به روزرسانی این نقشهها و تهیه اسناد بخشی آنها و روش اجراییسازی آنها ایفا کند.
رئیس جهاددانشگاهی در مورد دیدارش با رییس جمهور و نتایج آن توضیح داد: رئیسجمهور علیرغم ابراز علاقه به بازدید از نمایشگاه، به علت شدت اشتغالات امکان بازدید برایشان فراهم نگردید. لذا من هم طی نامهای بعد از نمایشگاه درخواست کردم رئیسجمهور فرصتی را در اختیار من قرار دهند تا ضمن ارائه گزارش دستاوردهای جهاددانشگاهی آمادگی کامل این نهاد را برای گرفتن مسئولیتهای بزرگ در برنامههای توسعهای دولت به استحضار ایشان برسانم.
وی در پایان اظهار کرد: خوشبختانه رئیسجمهور کاملاً در جریان نمایشگاه و دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه مختلف بودند و اتفاقاً ایشان از من خواستند که جهاددانشگاهی ورود بسیار جدی در حل مشکلات و رفع وابستگیها داشته باشد. بعنوان مثال به چند موضوع مثل آب شیرینکنها اشاره کردند که چرا ما باید در این حوزه هنوز وابسته باشیم. من هم آمادگی کامل جهاددانشگاهی را برای ورود کاملاً علمی و حرفهای و پذیرش مسئولیتهای مهم خدمت ایشان اعلام نمودم. قرار شد اینجانب با هماهنگی که انجام میشود در جلسه هیأت دولت دستاوردهای جهاددانشگاهی را ارائه کنم و رئیسجمهور نیز دستورات لازم در مورد استفاده از آنها را در جلسه صادر کنند.
انتهای پیام