نخبه‌پروری استاد سادات فاطمی بی‌نظیر است
کد خبر: 4033416
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸

نخبه‌پروری استاد سادات فاطمی بی‌نظیر است

رئیس ستاد مردمی تکریم و نکوداشت مفاخر و خادمین قرآنی خراسان رضوی گفت: با توجه به پرورش شاگردان و نخبگان قرآنی فراوانی که اکثراً در عرصه ملی و بین‌المللی درخشیده‌اند، می‌توان گفت که نخبه پروری استاد سیدمحتبی سادات فاطمی بی‌نظیر است.

سردار علی مولوی، رئیس ستاد ستاد مردمی تکریم و نکوداشت مفاخر و خادمین قرآنی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سردار علی مولوی، رئیس ستاد مردمی تکریم و نکوداشت مفاخر و خادمین قرآنی خراسان رضوی، امروز 13 بهمن‌ماه در نشست خبری نکوداشت چهار دهه خدمات قرآنی استاد سیدمجتبی سادات فاطمی که با حضور اصحاب رسانه به میزبانی خبرگزاری ایکنا برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر ظهار کرد: در ابتدا اشاره‌ای به فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری که در دیدار با اساتید، قاریان و حافظان برتر شرکت‌کننده در سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، داشتند، می‌کنم. ایشان فرمودند «قرآن فقط برای تلاوت کردن نیست، تلاوت قرآن مقدمه فهم قرآن و به دست آوردن معرفت قرآنی است، این را بایستی برای خودمان تأمین کنیم. اگر تلاوت، تلاوت درست و به‌جایی باشد، دو فایده مهم را باید به ما بدهد؛ یکی اینکه معنویت ما را و روح معنوی ما را تعمیق کند و عمق ببخشد. ما غرق در امور مادی هستیم، انسان‌ها احتیاج دارند به توجه معنوی به روح معنویت. این با تلاوت قرآن حاصل می‌شود اگر خوب تلاوت کنیم قرآن را و دوم اینکه به فکر خودمان و اندیشه خودمان مدد برسانیم و آن‌ها را تغذیه کنیم از معرفت قرآنی. یعنی قرآن هم در دل ما اثر می‌گذارد هم در ذهن ما اثر می‌گذارد».

وی افزود: همچنین ایشان فرمودند که اگر با قرآن مأنوس شویم خیلی از مفاهیم حیات و زندگی برای ما روشن خواهد شد. کج‌روی‌ها، بدفهمی‌ها، یأس‌ها و خیانت‌های انسان‌ها به یکدیگر، دشمنی‌های انسان‌ها با یکدیگر، ذلیل‌کردن انسان خود را در مقابل طواغیت عالم و امثال این‌ها، ناشی از دوری از قرآن است. قرآن هم به ما معنویت و هم معرفت می‌دهد. آنچه که امروز دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران یا امت اسلامی انجام می‌دهند، نشانه نفس‌های آخر دشمنی آنان است البته هرچه آن‌ها سخت‌تر بگیرند اراده ما قویتر خواهد شد و هرچه شدت عمل به خرج دهند ما قوی‌تر خواهیم شد و تمسک ما به قرآن بیشتر می‌شود.

رئیس ستاد مردمی تکریم و نکوداشت مفاخر و خادمین قرآنی خراسان رضوی ادامه داد: رهبر انقلاب در ادامه این سخنان خود فرمودند که قرآن بلاشک سعادت دنیا و آخرت بشر است به شرط آنکه ما به قرآن عمل کنیم. فراموش نکردن یاد خدا و قرار دادن تقوای الهی به عنوان معیار، دو وظیفه انسان مومن است. مرتبه عالی تقوا، از آن کسانی است که از جان خود در راه خدا گذشتند.

مولوی تصریح کرد: ستاد مردمی نکوداشت استاد سیدمجتبی سادات فاطمی کاملا بر مبنای ساختار مردمی است و دو بخش دارد که یک بخش آن هیئت اندیشه‌ورز است که شامل نخبگانی از جامعه قرآنی، فرهنگی، دانشگاهی، فعالان اجتماعی و پیشگامان انقلاب اسلامی هستند و در بخش دیگر آن نیز ستاد است که 11 کمیته تا کنون برای آن تعریف شده که این کمیته‌ها در حوزه‌های مختلف، کارهایی که بر عهده دارند را انجام خواهند داد، البته لازم به ذکر است که این ستاد یک ستاد دائمی برای تجلیل از همه خادمین و فعالان قرآنی در استان خراسان رضوی است که با محوریت مشهد مقدس و با اولویت شیخ‌الاساتید کار خود را شروع خواهد کرد.

ورود استاد از سنین کودکی به حوزه فعالیت‌های قرآنی

رئیس ستاد مردمی تکریم و نکوداشت مفاخر و خادمین قرآنی خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست به موضوعاتی پیرامون شخصیت استاد سیدمجتبی سادات فاطمی اشاره کرد و گفت: در حقیقت ایشان در زمانی که در سنین ۶ تا ۷ ساله بودند با شرکت در جلسات قرآن به فراگیری روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن را در مسجد کرامت در محضر اساتید بزرگی و به ویژه مقام معظم رهبری که در آن زمان ایشان یکی از فعالان قرآنی و اجتماعی بودند؛ پرداختند.

مولوی بیان کرد: همچنین با ورود به عرصه‌های قرآنی در دبستان ملی رضوی مشهد، روخوانی قرآن را آغاز کردند و از همان دوران نوجوانی با تقلید از قاریان مصری از جمله عبدالباسط کار خود را شروع کردند و سپس با تقلید از ۱۵ قاری ممتاز مصری سطح اطلاعات صوت، لحن و تلاوت را به حد عالی خود رساندند.

وی ادامه داد: آنچه که در کارنامه درخشان ایشان شاهد هستیم این است که ایشان از همان دوران نوجوانی و جوانی که به دوران خدمت سربازی نیز ورود پیدا کردند از جمله کارهای موثر و مفیدشان در ژاندارمری آن زمان بود که در آنجا جلسات قرآن را راه‌اندازی کردند و با این کار خود مورد توجه مذهبیون قرار گرفت و در همان دوران نیز عضویت هیئت موسس جامعه قرآنی مشهد را دنبال کردند.

نگاهی به زندگینامه استاد سادات فاطمی

رئیس ستاد مردمی تکریم و نکوداشت مفاخر و خادمین قرآنی خراسان رضوی گفت: اگر به زندگینامه ایشان نگاهی داشته باشیم خواهیم دید که نه تنها جامعه قرآنی ما بلکه ملت‌های مسلمان ما و به ویژه ایران اسلامی به وجود چنین شخصیت‌هایی افتنخار می‌کنند. از این‌رو باید گفت که ایشان از اساتید قرآنی هستند که در حوزه هنری هم به درستی درخشیده‌اند به گونه‌ای که در حوزه خوشنویسی و طراحی با خط نستعلیق، حروف چینی تخصصی کتاب‌های آموزشی و قرآن و خط شکسته نیز خلاقیت‌هایی داشته‌اند.

مولوی بیان کرد: در سال 63 مقام اول مسابقات مشهد را به دست آوردند و در ۶۳ جوان‌ترین قاری بودند که به حج تمتع مشرف شدند و تا اوایل سال 70 در حوزه قرائت، تلاوت و فعالیت‌هایی که به صورت میدانی رفته بودند را دنبال کردند و آنگونه که در زندگینامه ایشان آمده از سال 73 تا 82 داوری مسابقات قرآن را در سطح بین‌المللی را بر عهده داشتند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در حوزه داوری ورود پیدا کرده بودند با تقلید از اساتید مصری که برخی از آن‌ها سبک تلاوت استاد را سبکی خاص می‌دانستند، در این صورت مشخص شد که اولین کسی که در ایران صاحب سبک متفاوتی در بین سایر سبک‌های رایجی که در بین اساتید قرآنی بین‌المللی وجود دارد؛ هستند.

رئیس ستاد مردمی تکریم و نکوداشت مفاخر و خادمین قرآنی خراسان رضوی گفت: از جمله کارهای دیگری که استاد پس از کنار گذاشتن دوران داوری مسابقات، انجام دادند این بود که به سمت آموزش نخبگانی قرآن رفتند که این کار، اقدام بسار جدیدی است که در حال حاضر نیز در مسجد کرامت ادامه دارد.

مولوی با بیان اینکه در حال حاضر نیز استاد سادات فاطمی به مقوله نخبگانی و نخبه‌پروری قرآن را مورد توجه قرار می‌دهد، بیان کرد: از این‌رو با توجه به این ویژگی‌های ایشان به این نتیجه رسیدیم که کارهای بزرگ را باید با مردمی که به فعالیت‌های دینی علاقه‌مند هستند، دنبال کنیم و به همین جهت تشکلی که کاملا مردمی است و بر پایه فرهیختگان جامعه انقلابی ما شکل پیدا کرده را سازماندهی کردیم البته نهادهایی که کار قرآنی انجام داده‌اند نیز در جای خود قابل تقدیر هستند اما اقناع کننده نبوده است و برای اینکه سازمان‌های متعددی که هم‌عرض هستند فعالیت‌های قرآنی یکی از برنامه‌های آن‌هاست و از این‌رو این ستاد مردمی برای این است که ما بتوانیم توجه ویژه‌ای را در این حوزه بعمل آوریم.

رئیس ستاد مردمی تکریم و نکوداشت مفاخر و خادمین قرآنی خراسان رضوی تأکید کرد: در واقع قرآن علاوه بر جامعه در منازل ما نیز مظلوم واقع شده است، بنابراین این تشکل برای این است که بتواند کمکی به موسسات قرآنی و قرآن دوستان باشد و امیدواریم که بتوانیم با تجلیل از شیخ‌الاساتید و معلم بزرگ استاد قرآن که مورد توجه ویژه جامعه قرآنی ما و شخص مقام معظم رهبری است؛ گام مهمی را در این عرصه برداریم.

شرایط قرمز کرونایی نمی‌تواند مانع از برگزاری این مراسم شود

مولوی اظهار کرد: با توجه به اینکه وضعیت مشهد به لحاظ کرونایی در وضعیت قرمز قرار گرفته است، قاعدتا محدودیت‌هایی برای برگزاری مجالسی که به این صورت است را خواهیم داشت اما باید بگویم که ما به دنبال معرفی این چهره هستیم و معرفی این چهره نیز امروز با امکاناتی که در اختیار همگان است می‌تواند خانه به خانه و سازمان به سازمان صورت گیرد و از طرفی هم هدف دیگر ما این است که بتوانیم این تجلیل را به صورت حضوری برگزاری کنیم.

گفتنی است که نکوداشت چهار دهه خدمات قرآنی استاد سیدمجتبی سادات فاطمی در روز شنبه 16 بهمن‌ماه که همزمان است با سالروز شهادت امام علی‌النقی(ع) و همچنین مصادف است با روز انقلاب اسلامی، قرآن، عترت و غیرت دینی، در مسجد کرامت واقع در چهارراه شهدا، برگزار خواهد شد.

 

نخبه‌پروری استاد سادات فاطمی بی‌نظیر است

انتهای پیام
captcha