تعیین روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی از سوی سازمان ملل
کد خبر: 4036992
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد:

تعیین روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی از سوی سازمان ملل

وزیر خارجه ترکیه در سمینار «نقض حقوق بشر مسلمانان و اقلیت‌ها» در استانبول با بیان اینکه زبان سیاسی غرب اسلام هراسی را مشروعیت می‌بخشد، خواستار به رسمیت شناخته شدن روز بین‌المللی مبارزه با اسلام هراسی توسط مجمع عمومی سازمان ملل شد.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه سخنانش تأکید کرد که لفاظی‌های پوپولیستی در جهان به ویژه اروپا به خشونت علیه مسلمانان دامن می‌زند.

وی در ادامه گفت: قوانین برخی کشورهای اروپایی و زبان سیاسی به کار رفته در این کشورها اسلام‌هراسی را مشروعیت می‌بخشد.

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه حمله در کرایست چرچ نیوزلند در 15 مارس 2019 نشان می‌دهد که مسلمانان در هیچ جای جهان در امان نیستند، تأکید کرد: اقدام وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در اعلام این تاریخ به عنوان روز بین‌المللی مبارزه با اسلام هراسی، گام مهمی است.

وی بر لزوم تلاش همه برای متقاعد کردن مجمع عمومی سازمان ملل به منظور تعیین روز بین‌المللی مبارزه با اسلام هراسی تأکید کرد.

اوغلو افزود: کارهای زیادی وجود دارد که باید با هم برای دفاع از حقوق مسلمانان در سراسر جهان انجام دهیم.

وی افزود: همه کشورهای اسلامی موظف هستند راه حلی برای مشکلات اقلیت تُرک در یونان، تُرک‌های اویغور، مسلمانان آراکان و همه مسلمانانی که در تمام مناطق جهان دچار مشکل هستند، پیدا کنند.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت که کشورش همچنان حل مشکلات فلسطینیان ساکن در سرزمین‌های اشغالی را در دستور کار مجامع جهانی قرار می‌دهد.

وی تأکید کرد که ترکیه در دوران ریاست خود بر سازمان همکاری اسلامی تلاش‌هایی را برای دفاع از بیت‌المقدس و غیرنظامیان فلسطینی انجام داده و  در این راستا گام‌های مهمی هم در سازمان ملل برداشته است.

مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه نیز در پیامی ویدئویی برای سمینار «نقض حقوق بشر مسلمانان و اقلیت‌ها» اعلام کرد که اسلام‌ستیزی، بیگانه‌ستیزی و نژادپرستی روز به روز در حال افزایش است.

وی با تأکید بر اینکه مسلمانان‌ستیزی به سیاست‌های دولتی تبدیل شده است، به اقدامات یونان علیه اقلیت تُرک اشاره کرد و افزود: کشورهای سازمان همکاری اسلامی باید در مقابل آتن واکنش شدید نشان دهند.

 عمار حجازی، معاون وزیر امور خارجه دولت تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این سمینار توضیح داد که مسلمانان در معرض حملات ناشی از تبعیض، آوارگی و نفرت پراکنی قرار می‌گیرند.

وی افزود: من می‌خواهم این سوال را بپرسم که چرا کشورهای سازمان همکاری اسلامی برای حل مشکلات برادران مسلمان خود و کمک به آنها موضع مشترکی اتخاذ نمی‌کنند.

یادآوری می‌شود؛ سمینار« نقض حقوق بشر مسلمانان و اقلیت‌ها» با همکاری وزارتخانه‌های خارجه و دادگستری ترکیه و کمیته دائمی مستقل حقوق بشر وابسته به سازمان همکاری اسلامی در استانبول برگزار شد.

انتهای پیام
captcha