راه‌های تأمین مالی در منشور حکومتی علی(ع)/ قهرمانان ورزشی آموزگاران ایستادگی و نشاط هستند
کد خبر: 4037118
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
خطیب جمعه تهران بیان کرد:

راه‌های تأمین مالی در منشور حکومتی علی(ع)/ قهرمانان ورزشی آموزگاران ایستادگی و نشاط هستند

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران گفت: حضرت علی(ع) به مالک دستور می‌‎دهند که برای تأمین مالی سرمایه مصر را نفروشد بلکه از طریق تولید ثروت و خلق ثروت و تقویت تولید هزینه‌های کشور را از طریق مالیات تأمین کند؛ حضرت از طریق این دستور راه‌های تأمین مالی اسلامی را تعریف می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه تهران

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امروز، جمعه، 29 بهمن ماه در خطبه‌ اول نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر معتبرترین سند در حوزه حکمرانی و نظام‌سازی است، آن هم نظام‌سازی سیاسی از منظر قرآن کریم؛ این نامه می‌تواند سندی مهم برای حکمرانی منسجم و عملیات‌سازی باشد. حضرت علی(ع) برای چند آرمان و چند هدف مالک اشتر را مأمور انجام توسعه انسانی، تعلیم و تربیت و تلاش مستمر و مبتنی بر دانش و عدالت برای پاسخگویی متناسب به آن نیازها کردند. اینها بخشی از توسعه نرم‌افزاری است اما حضرت علی(ع) بر توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری تأکید فرمودند و مالک اشتر را مأمور توسعه این بخش هم کردند. در این زمینه توسعه پیشرفت حیات انسانی و آبادانی کشور مورد توجه است.

وی افزود: تمام اقتدار نظام و دستاوردهای نظام در طول چهار دهه گذشته مرهون قدم‌هایی است که در این مسیر برداشته شده و اگر ضعفی هم وجود داشته به خاطر این است که از این اهداف فاصله گرفته‌ایم و هرجایی هم پیشرفت داشتیم به خاطر این است که به این اهداف توجه شده است. اقتدار امنیتی و دفاعی و رویش اندیشه ناب اسلامی در سراسر منطقه دستاورد نگاه به این دو اصل و رکن کلیدی است و باید مدنظر و توجه مدیران ارشد و میانی و آحاد جامعه باشد اما اصل مدیران جامعه است.

خطیب جمعه تهران گفت: برای برآورده ساختن اهداف حضرت علی(ع) در جامعه اسلامی باید نظام تأمین مالی اسلامی مدنظر باشد. حضرت علی(ع) به نظام تأمین مالی اسلامی توجه بسیاری داشتند؛ طوری که حضرت به مالک دستور می‌‎دهند که برای تأمین مالی سرمایه مصر را نفروشد بلکه از طریق تولید ثروت و خلق ثروت و تقویت تولید هزینه‌های کشور را از طریق مالیات تأمین کند. حضرت علی(ع) از طریق این دستور راه‌های تأمین مالی اسلامی را تعریف می‌کنند و حضور مردم و کارآفرینان و صاحبان اندیشه و فکر در عرصه خلق ثروت برای تأمین درآمدهای اداره کشور بسیار مهم و حائز اهمیت است. امیرالمؤمنین(ع) به مالک دستور می‌دهند که در کنار تأمین مالی اسلامی، برای توسعه امنیت گام‌های مهمی بردارد.

ابوترابی‌فرد افزود: امروز جمهوری اسلامی جزء چند قدرت تأمین‌کننده امنیت منطقه و جهان است که این اقتدار دفاعی و امنیتی را که شاهد هستیم مدیون خون شهدا و ایثارگران است. این جایگاه در سایه نگاه به دستورات حضرت علی(ع) به دست آمده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان فرمانده کل قوا درک عمیقی از دستورات امام علی(ع) دارند و به همین دلیل این مسیر را در پیش گرفتند.

وی در بخش دیگری از این خطبه گفت: امام علی(ع) علاوه بر تأمین مالی اسلامی و تأمین امنیت به مالک توصیه می‌کند که تقوا را مدنظر قرار دهد. وقتی سیاست و دیانت از هم فاصله بگیرند دنیا شبیه به جنگلی خواهد شد که امروز در برخی از کشورها شاهد آن هستیم. مدیران کشور در همه سطوح، علما و توده‌های مردم بدانید برای حرکت به سمت جامعه مطلوب امام علی(ع) باید به تقوا آراسته شد؛ مسئولان تقوا داشته باشید! انسان مسلمان، انسانی که اهل تقواست هم در برابر مردم مسئول است و هم در برابر کشور مسئول است. اگر تقوا نداشته باشید فردا در محضر خداوند محاکمه خواهید شد. انسان به هر میزان که به گوهر گرانبهای تقوا آراسته شود، به همان مرتبه می‌تواند در برابر خدا و بندگان او انجام وظیفه کند، لذا خودسازی گام نخست برای جامعه‌پردازی است. تمام دغدغه بزرگان ما و رهبر انقلاب اسلامی خودسازی و اصلاح خویشتن بوده است. اگر خودسازی شکل نگیرد از جامعه‌پردازی خبری نیست. باید مسئولان مدنظر داشته باشند که قدرت سیاسی نباید زمینه طغیان را فراهم کند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با دعوت خود و مردم به تقوا گفت: اراده خداوند آن است که ما با ورود به ماه رجب، خود را آماده کنیم برای ورود به ماه شعبان المعظم. این ماه، ماهی است که راه هدایت و تهذیب را فراهم می‌کند و ماه شعبان هم ما را آماده ورود به ماه رمضان می‌کند که پیامبر اسلام(ص) فرمودند: این ماه، ماه امت من است. یکی از دستورات اکید در ماه رجب، انجام استغفار و ترک معیصت است. همه ماه‌ها، ماه خداست اما ماه رجب ویژگی بیشتری دارد. در این ماه با ترک گناه خواهیم توانست به کلیدواژه بندگی، حیات ابدی و سعادت ما در دنیا و آخرت آراسته شویم.

وی افزود: این ماه در روزهای نخست به میلاد حضرت علی(ع) و در روزهای پایانی به بعثت پیام عظیم‌الشأن اسلام(ص) نورانی است. شخصیت امیرالؤمنین علی(ع) شخصیت استثنایی تاریخ است؛ شخصیتی که به نقل از بزرگان شیعه در سیزدهم این ماه مادر امام علی(ع) دست به دیوار کعبه گذاشت و لب به سخن گشود که ای خدای بزرگ می‌دانی من ابراهیم را قبول دارم، به انبیاء بزرگ تو ایمان دارم، ای خدایی که آفریدگار عالم و کعبه هستی تو را به جان فرزندی که به همراه دارم تولد او را بر من آسان کن. در برابر دیدگان مردم دیوار کعبه شکافته شد و این بانوی بزرگ جهان اسلام که پیامبر اعظم(ص) از او به نام مادر یاد می‌کند و در لباس خویش او را تکفین می‌کند، وارد کعبه شد و بعد از سه روز در حالی‌که علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع) را در آغوش داشت از همان دیواری که در برابر او گشوده شده بود، خارج شد و دیوار دومرتبه بسته شد. این شخصیت برجسته جهان اسلام؛ شخصیتی که اگر به او اقتدا می‌کردیم امروز دنیای دیگری را داشتیم.

امام جمعه موقت تهران گفت: امام علی(ع) در قبول حکومت و مسئولیت می‌فرمایند: به خدای سبحان سوگند اگر حضور مسئولیت‌آفرین مردم نبود، اگر حجت بر من تمام نمی‌شد، اگر خدا از من و علما پیمان نگرفته بود که در برابر زور و پرخوری زورگویان از مظلومان دفاع کنیم، مشاهده می‌کردید که ریسمان خلافت را همانند سال‌های گذشته به گردن مرکب او وا می‌گذاشتم و این دنیایی که در دیدگان شما بسیار زیباست در دیدگان من پست‌تر از آب بینی بُز است. ای جان به قربان تو علی‌ بن‌ ابی‌طالب! برادران و خواهران گران‌قدر ما افتخار می‌کنیم به چنین شخصیتی که مقتدای ماست. باید خود را به او نزدیک کنیم.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه ما محصول کار مستقیم خدا هستیم، افزود: ما تربیت‌شده دستان مبارک تکوین هستیم. در وجود مقدس اولیای دین و پیشوایان معصوم(ع) اراده خدا حاکم است و لاغیر؛ اراده تکوینی و تشریعی خدای سبحان، لذا مظهر اراده الهی هستند. کسانی می‌توانند نقش مربی را در جامعه ایفا کنند که آموزش دیده خدا باشند. اگر خود را به قرآن و نهج‌البلاغه بسپاریم، در جایگاهی قرار می‌گیریم که زیبنده حیات انسانی است.

ابوترابی‌فرد درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی که مغفول مانده مربوط به حوزه ورزش است. دیدار برندگان المپیک 2020 با رهبر انقلاب در پایان نیمه نخست سال 1400 و بیاناتی که رهبر انقلاب فرمودند برای مدیران کشور باید مهم و ضروری قلمداد شود. موفقیت تیم ملی فوتبال کشورمان در بازی‌های آسیایی و صعود به جام جهانی فوتبال موفقیتی چشم‌گیر و غرورآفرین است که ضرورت توجه به ورزش را دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با برندگان مدال بازی‌های المپیک بیاناتی را مطرح کردند. ایشان فرمودند موفقیت مدال‌آوران پیام‌آور امید و نشاط برای نسل جوان است. پیامش این است که ما می‌توانیم در رقابت با صاحبان ثروت و قدرت در سایه عزم و اراده در یک جایگاه فاخر و برتر در رقابت‌های بین‌المللی و جهانی قرار داشته باشیم. پیام متن فرمایشات ایشان این است که قهرمانی در سطح بین‌المللی حامل یک پیام مهم است؛ پیام توانایی، نشاط، همت و قدرت اراده. درواقع قهرمانان آموزگاران ایستادگی، امید و نشاط هستند. قهرمانان ملی و جوانانی که در بازی‌های المپیک مدال‌ها را به دست می‌آورند و در بازی‌های آسیایی رتبه نخست را دارند، این جوانان برای ملت عزیز ما قهرمانان و آموزگاران ایستادگی، امید و نشاط هستند. بعد هم اشاره می‌فرمایند: این قهرمانی، صرفاً در چند حوزه نیست. در عرصه‌های علم، تولید دانش، فناوری، ادب و در عرصه‌های گوناگون کشور ما امروز دارای نام و نشان هستیم و کارهای بسیار بزرگی در حال انجام است. بعد تأکید می‌فرمایند: قهرمانی در کنار ارزش‌های انقلابی، ارزش‌های اسلامی و حضور یک بانوی مسلمان باحجاب و آن هم با چادر در کرسی رقابت‌های المپیک پیام‌اور آن است حجاب نه‌تنها مانع حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی، ورزشی، مدیریتی، فرهنگی و علمی نیست، بلکه خواهران عزیز ما با آراستگی به حجاب و با آراستگی به تقوا می‌توانند در این مسیر پیشگام و پیشرو باشند و برای جامعه جهانی پوشش چادر قهرمانی را به‌عنوان نماد ارزش‌های اسلامی در معرض نگاه جوانان قرار دهند. زن‌های ورزشکار ما ثابت کرده‌اند که حجاب مانع از درخشش نیست. بعد معظم‌له تأکید می‌فرمایند: ما باید جایگاهمان در رقابت‌های جهانی ارتقا پیدا کند.

خطیب جمعه تهران با مهم و غرورآفرین خواندن ورزش قهرمانی اضافه کرد: در این حوزه از ورزش باید در جایگاه برتر قرار داشته باشیم. در دوران انقلاب اسلامی توانسته‌ایم جایگاه‌های ویژه‌ای را در بازی‌های المپیک و جهانی کسب کنیم. در بازی‌های 2012 لندن؛ یعنی در آغاز تحریم‌های استکبار جهانی تیم جمهوری اسلامی ایران با هفت مدال طلا و در مجموع با 13 مدال از بین 204 کشور رتبه دوازدهم را کسب کرد. جوانان عزیز این دستاورد نظام و انقلاب اسلامی است. این در حالی است که از 10 کشور اول بازی‌های المپیک هشت کشور جزء هشت اقتصاد اول جهان هستند؛ یعنی جمهوری اسلامی در اوج تحریم و در رقابت با قدرت‌های اول اقتصادی جهان در سال 2012 میلادی رتبه دوازدهم را کسب می‌کند و در سال 2020 رتبه بیست‌وهفتم را به دست می‌آورد که اگر در همین سال هم یک مدال طلا به کاروان ما اضافه می‌شد در رتبه بیستم و بیست‌ویکم قرار می‌گرفتیم. این ظرفیت جمهوری اسلامی است. ظرفیت ویژه‌ای است برای حضور  در عرصه رقابت‌های جهانی که باید مورد توجه ویژه مسئولان و مقامات کشور قرار گیرد و برای دستیابی به این جایگاه از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: ما امروز از ظرفیت‌های ارزشمندی برای اینکه بتوانیم این جایگاه قهرمانی را ارتقا ببخشیم، برخورداریم. طبق گزارشی که کمیته ملی المپیک ارائه کرده، امروز حدود سه میلیون و 800 هزار جوان در سراسر کشور با وقت‌گذاری در حوزه ورزش قهرمانی در اندیشه دستیابی به جایگاهی در حوزه قهرمانی ملی، منطقه‌ای، آسیایی، جهانی و بازی‌های المپیک هستند. ما اگر به این حوزه بپردازیم از یک سرمایه عظیم اجتماعی پاسداری و حراست کرده‌ایم. دولت محترم و مجلس شورای اسلامی به این مهم توجه ویژه‌ای را معطوف داشته باشند و ظرفیت‌های لازم برای تحقق سیاست نظام برای ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی در حوزه ورزش قهرمانی را مورد توجه قرار دهند. امروز ما در کشور حدود 25 هزار مجموعه ورزشی داریم که خوشبختانه در بین استان‌ها و شهرستان‌های کشور پراکنده هستند و کار بزرگی است که در طول چهار دهه شکل گرفته و امکان حضور نسل جوان را در عرصه مهم ورزشی فراهم آورده است. باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی در پایان سخنان خود به واگذاری سهام دو باشگاه مطرح پرسپولیس و استقلال اشاره کرد و گفت: دنیای فوتبال یک حوزه ورزشی خاص نیست، بلکه یک حوزه چندوجهی شامل حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، روانی و غیره است. این حوزه نیازمند بالاترین سطح از مدیریت است. دولت محترم ضمن برنامه‌ریزی برای واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به مردم، تلاش کند و اجازه ندهد که افراد خاص سهام آن را در اختیار داشته باشند. همچنین دولت محترم برای واگذاری این سهام محدودیت برای هر فرد قائل شود. اگر سهام این دو باشگاه به صورت صحیح واگذار شود از آسیب‌های احتمالی جلوگیری خواهد شد. ورزش همگانی بسیار مهم و حیاتی است. دولت محترم باید به ورزش همگانی توجه کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان سه توصیه اساسی دارند: تحصیل، تهذیب و ورزش.

انتهای پیام
captcha