مهرواره قصه‌گویی؛ فرصتی برای آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم اخلاقی
کد خبر: 4037913
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
در آیین رونمایی از کتاب «قصه‌های شهر من» بیان شد؛

مهرواره قصه‌گویی؛ فرصتی برای آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم اخلاقی

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان گفت: مهرواره قصه‌گویی فرصتی برای آشنایی با مفاهیم انسانی و اخلاقی و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانش‌آموزان است.

نسرین باباپور سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، آیین رونمایی و اعلام فراخوان مهرواره قصه‌گویی از جلد دوم کتاب «قصه‌های شهر من»، امروز، دوم اسفندماه در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان برگزار شد.

نسرین باباپور، سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان در این آیین با بیان اینکه نگاه‌ها به مسئله آموزش شهروندی در سال‌های اخیر دچار تحول شده است، اظهار کرد: تربیت شهروند فعال، مشارکت‌جو و مسئولیت‌پذیر در بازنگری همه‌جانبه برنامه‌های درسی آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: طرح «کلاس شهر» که از دو سال گذشته در آموزش و پرورش آغاز شد، طرح مثبتی بود که توانست تغییرات زیادی در دیدگاه‌های آموزشی ما ایجاد و توجهات را به زوایای پنهان کتاب‌های درسی معطوف کند.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان با اشاره به اینکه هر کتاب دارای دو چهره ظاهری و پنهان است، اضافه کرد: آموزش خواندن و نوشتن، چهره ظاهری کتاب و تربیت فراساحتی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده، بعد پنهان هر کتاب است.

وی در خصوص تربیت فراساحتی، گفت: رشد همه‌جانبه و متوازن دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان در ابعاد مختلف اجتماعی، زیستی، اقتصادی، هنری و... باید مورد توجه قرار گیرد که برای رقم زدن این اتفاق، همه مسئولان و نهادهای دخیل در امر آموزش باید به صحنه بیایند.

باباپور ادامه داد: کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان نقش‌آفرینان عرصه فرهنگی، ادبی، هنری و تربیتی، می‌توانند در این راستا همگام با معلمان آموزش و پرورش ایفای نقش کنند.

وی با اشاره به کتاب «قصه‌های شهر من»، گفت: این کتاب حاصل تلاش همکاران ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و انجمن قصه‌گویی است.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان بیان کرد: ابتدا با تحلیل و بررسی کتاب «بخوانیم و بنویسیم» کلاس اول ابتدایی، ۳۰۰ کلمه‌ای که دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی توان خواندن آنها را پیدا کرده بودند، استخراج و سپس قصه‌هایی با محوریت فرهنگ شهروندی و مفاهیم کتاب درسی تألیف و تدوین شد.

وی با تقدیر از زحمات شبانه‌روزی نهادهای مختلف برای تألیف این کتاب، گفت: اداره فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان، انیمیشن‌هایی درباره داستان‌های این کتاب تولید کرد که همراه با این کتاب در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

باباپور افزود: همچنین مهرواره قصه‌گویی برای ارائه داستان‌های کتاب «قصه‌های شهر من» به زبان دانش‌آموزان طراحی شد.

وی با اشاره به نقش قصه‌‌گویی در رشد مهارت‌های زبانی و اعتماد به نفس دانش‌آموزان، گفت: با استفاده از قصه، دانش‌آموزان‌ با مفاهیم مختلف انسانی و اخلاقی آشنا می‌شوند و هوش هیجانی و مهارت‌های ارتباطی آنها ارتقا پیدا می‌کند که این فرصت با مهرواره قصه‌گویی برای دانش‌آموزان‌ مهیا شده است.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان اظهار کرد: تربیت تمام‌ساحتی کودکان مستلزم آوردن همه منابع به صحنه و دوری از موازی‌کاری است‌ که‌ امیدواریم با توجه و همکاری مداوم مهرواره قصه‌گویی و تألیف کتاب‌های مؤثر ادامه پیدا کند.

قصه و داستان نیاز امروز کودکان و نوجوانان است

در ادامه، احمد رضایی، رئیس اداره توسعه فرهنگی شهرداری اصفهان در این مراسم، اظهار کرد: طبق اعلام یونسکو، از ۶ هزار زبان موجود در دنیا، سه هزار زبان از بین رفته‌اند و از ۳ هزار زبان باقی‌مانده نیز تعداد زیادی در حال از بین رفتن هستند.

وی به اهمیت زبان اقوام مختلف اشاره کرد و گفت: کلانشهرها عرصه زیست اقوام مختلف در کنار یکدیگر هستند و زبان ابزار ارتباطی آنهاست. در واقع، آشنایی با زبان اقوام محلی و بومی به تعامل بهتر در شهرها کمک می‌کند.

رئیس اداره توسعه فرهنگی شهرداری اصفهان ادامه داد: ایرانیان، مردمی قصه‌گو هستند و ایران سرزمین داستان‌ها و روایت‌هایی است که نسل به نسل منتقل شده و در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای دارد. امروز کودکان و نوجوانان ما نیز برای ارتباط بهتر با جامعه و همسالان خود و یادگیری مهارت‌های مختلف به قصه و داستان نیاز دارند.

وی افزود: یکی از نیازهای ما در شهرها این است که مردم از شهرنشین به شهروند تبدیل شوند و این اتفاق جز با آموزش مهارت‌های شهروندی ممکن نیست.

رضایی با بیان اینکه هر کس در شهر زندگی می‌کند، شهروند نیست، تأکید کرد: شهروند کسی است که قوانین و مقررات لازم برای زندگی در شهر را رعایت می‌کند و آموزه‌های زندگی شهری که بتواند قوانین و مقررات را در بر گیرد، عامل پیوند مدیریت شهری و نهادهای آموزشی است.

وی اظهار کرد: کتاب «قصه‌های شهر من» این ویژگی‌ها را در خود دارد و امیدواریم با هم‌افزایی دستگاه‌های مربوط و حضور مربیان در کنار دانش‌آموزان، در آینده شاهد شهروندانی باشیم که‌ با به‌کارگیری مهارت‌های خود زندگی باکیفیتی را در شهرها تجربه می‌کنند.

رئیس اداره توسعه فرهنگی شهرداری اصفهان تصریح کرد: اشتراک برنامه میان آموزش و پرورش، شهرداری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در طرح بزرگ کلاس شهر که ۱۱۳ هزار دانش‌آموز در آن عضویت دارند، اتفاق مؤثر و مبارکی بود که امیدواریم با ادامه این همکاری، اتفاقات خوبی در عرصه آموزش برای کودکان رقم بخورد.

نقش مادران در گسترش فرهنگ کتابخوانی

لیلاسادات ابطحی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این آیین، اظهار کرد: سرانه مطالعه در ایران، نیم‌ساعت در روز است که این میزان سرجمع مطالعات درسی دانش‌آموزان را شامل می‌شود.

وی افزود: مهرواره قصه‌گویی و کارهایی از این دست، به افزایش سرانه مطالعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی کمک می‌کند و از این نظر، فعالیت فرهنگی بسیار مؤثری محسوب می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه توسعه از بستر فرهنگ ایجاد می‌شود، گفت: برای گسترش فرهنگ کتابخوانی باید بر مادران تمرکز و سرمایه‌گذاری کرد، چراکه مادر می‌تواند از دوره جنینی بر فرزند خود تأثیر بگذارد و او را از کودکی با تجربه کتابخوانی آشنا کند.

وی ادامه داد: تا زمانی که خانواده کتابخوان نشود، کودک گرایشی به کتاب و کتابخوانی نخواهد داشت و متأسفانه امروز فقط درصد کمی از مادران در خانواده‌ها کتاب به دست می‌گيرند.

ابطحی اضافه کرد: به جای صرف هزینه‌های بعضاً بی‌حاصل برای کتابخوان کردن بزرگسالان، باید بر ترویج کتابخوانی میان مادران و کودکان تمرکز کرد تا فرهنگ کتابخوانی در نسل‌های بعد شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه مثلث آموزش و پرورش، شهرداری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سه‌ضلع بسیار مؤثر است و باعث اتفاقات خوبی در حوزه آموزش شده، اظهار امیدواری کرد که با نگرش سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در زمینه آموزش کودکان زیر ۶ سال، بتوانیم کیفیت و کمیت فعالیت در این حوزه را افزایش دهیم.

انتهای پیام
captcha