رقابت ۱۰ شرکت‌کننده در نخستین شب مسابقات بین‌المللی قرآن
کد خبر: 4039726
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۷

رقابت ۱۰ شرکت‌کننده در نخستین شب مسابقات بین‌المللی قرآن

نخستین شب مرحله پایانی سی‌وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با پخش اجرا‌های ضبط شده ۱۰ شرکت‌کننده ایرانی و خارجی برگزار شد.

رقابت ۱۰ شرکت‌کننده در نخستین شب مسابقات بین‌المللی قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، اولین شب مرحله نهایی سی‌وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران که از 9 تا 14 اسفندماه در حال برگزاری است، امشب، دهم اسفندماه با اجرای محمدهادی صلح‌جو در حوزه هنری تهران برگزار شد.

در شب اول مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، اجراهای از پیش ضبط‌شده نمایندگان کشور‌های مختلف جهان پخش شد، داوران نیز در تالار اندیشه حوزه هنری مستقر بودند. این مسابقات همچنین به طور زنده از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن انعکاس یافت.


بیشتر بخوانید:


در تیم داوری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران ۳۱ داور از ایران و هشت کشور خارجی حضور دارند. در مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در مجموع ۶۲ شرکت کننده از ۲۹ کشور دنیا حضور دارند.

بنابرگزارش خبرنگار ایکنا؛ اولین شب مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، به اجرای 10 شرکت‌‌کننده از کشور‌های مختلف جهان در رشته‌های قرائت، حفظ و ترتیل اختصاص داشت. همچنین انتخاب ترتیب شرکت‌کنندگان نیز براساس قرعه‌کشی صورت گرفته بود. در ابتدای شروع برنامه، اسحاق عبدالهی از قم به قرائت افتخاری آیاتی از قرآن پرداخت.

شرکت‌کننده نفر اول علی طاها لطیفی از آلمان در رشته قرائت تحقیق دانش‌آموزی بود، وی که 12 سال سن دارد ساکن شهر هامبورگ است و در پایه ششم ابتدایی تحصیل می‌کند، همچنین حافظ 5 جزء قرآن است و رتبه‌هایی را در مسابقات قرآن در اروپا و همچنین رشته شنا کسب کرده است.

شرکت‌کننده دوم عبدالخالق ابراهیمی اهل افغانستان در رشته حفظ کل و در بخش بزرگسالان بود. او 29 ساله و فارغ التحصیل کارشناسی بیولوژی است، به تدریس قرآن می‌پردازد.

شرکت‌کننده بعدی محمدرضا جعفرپور اهل استان گیلان در رشته حفظ دانش‌آموزی به رقابت با دیگر شرکت‌کنندگان پرداخت، وی در پایه نهم تحصیل می‌کند و تاکنون در محافل مختلف خارجی به اجرای قرائت پرداخته است.

چهارمین شرکت‌کننده غلام مصطفی اشرفی از کشور استرالیا بود، اشرفی اصالتا اهل افغانستان است و در استرالیا زندگی و به شغل رستوران‌داری مشغول است، همچنین در ورزش کاراته نیز فعالیت دارد. نفر بعدی عبدالعزیز نور نسران از کشور برونئی بود که در رشته حفظ کل دانش‌آموزی شرکت کرده بود، وی در مقطع دبیرستان در رشته موعود اسلامی تحصیل می‌کند، همچنین در مسابقات سخنرانی عمومی و در رشته فیلم و تئاتر نیز مقام‌هایی را کسب کرده است.

شرف‌الدین علمی، شرکت‌کننده روشندل از کشور الجزایر، ششمین شرکت‌کننده بود که در رشته حفظ کل روشندلان به رقابت با دیگر شرکت‌کنندگان در این رویداد قرآنی پرداخت. وی در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم اسلامی گروه تفسیر و علوم قرآن مشغول به تحصیل است.

پس از تلاوت قاری الجزایری مجری به سراغ کریم دولتی، رئیس کمیته فنی این دوره از مسابقات رفت و از او خواست به ارزیابی این دوره از مسابقات بپردازد، دولتی در سخنانی گفت: مسابقات سی و هشتم که همزمان با هفتمین دوره مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام و پنجمین دوره مسابقات قرآن روشندلان جهان اسلام است در وضعیتی برگزار می‌شود که محدودیت‌های کرونایی روال مسابقه را تغییر داده است، البته همه دست‌اندرکاران این مسابقه با تمام همت سعی کرده‌اند هر مشکلات را از بین ببرند.

وی افزود: در این مسابقات در بخش‌های آقایان و بانوان و رشته‌های متنوع، اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است، به طور مثال، در سال‌های ابتدایی این مسابقات، گاهی شرکت‌کنندگان در مسابقات از حد نصاب‌های کیفی کافی برخوردار نبودند، امسال از 70 کشور شرکت‌کنندگانی معرفی و فایل‌های تلاوت ارسال شد و در بعضی از موارد چندین نوبت رفت و برگشت انجام شد و شاهد هستیم سطح فنی شرکت‌کنندگان در همه رشته‌ها و سطح سنی و جنسیتی بسیار بالاتر از سنوات گذشته است. بعد از پالایش اولیه حدود یک ماه و نیم پیش مرحله مقدماتی برگزار شد و در نهایت 62 نفر حائز امتیاز برای راهیابی به مرحله نهایی شدند.

دولتی اظهار کرد: در شرایطی که بسیاری از فعالیت‌های دینی در سطح جهان یا تعطیل شده یا در آستانه تعطیلی قرار گرفته، مسابقات امسال بر خلاف سال گذشته که کاملاً مجازی بود به صورت نیمه حضوری است و تمام داوران در سالن حاضر هستند و این حضور به دقت در داوری کمک می‌کند.

وی بیان کرد: نکته دیگر اینکه توانسته‌ایم طی این دوره‌های متمادی حرکت قرآنی را در حوزه‌های هنر آوایی قرآن تقویت کنیم، در دوره‌های اولیه همین مسابقات بین‌المللی شاید از کشور عزیزمان تعداد حافظان قرآن به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسید ولی الان شاهد تعداد حضور تعداد بسیار بیشتری هستیم.

این استاد قرآن با بیان این پیشنهاد که همه دانش‌آموزان ایرانی حداقل باید یک بار این مسابقات را ولو به شکل مجازی ببینند، گفت: این افق بلندی است که می‌تواند با عمل به تدابیر رهبر اتفاق بیفتد، همت‌ها را بیشتر کرد و اراده‌ها نیز تقویت شود.

پیشنهاد گنجاندن بخش مفاهیم 

دولتی در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه توقع شما به عنوان یک استاد قرآن از مسابقات قرآن کشور در مراحل مختلف چیست و جای چه اتفاقی در مسابقات خالی است؟ اظهار کرد: بخواهیم یا نخواهیم مسابقات همان طور که در همه عرصه‌های دیگر یک محرک بسیار جدی برای پیشبرد فعالیت‌هاست، در عرصه قرآن نیز جاهایی که کم و کسری داریم را می‌توانیم وارد مسابقات کنیم، اگر بخواهیم همه اقشار بیشتر با مفاهیم قرآن ارتباط برقرار کنند همین حرکت باید تقویت شود، همه ممکن است استعداد خوش‌خوانی و حفظ نداشته باشند اما طبق دستور قرآن همه باید به سمت فهم قرآن روی آورند و شاید همین مسابقات بتواند این حرکت قرآنی را آغاز کند.  

وی ادامه داد: بستر مسابقات می‌تواند همه این فعالیت‌ها را گردهم جمع کند و عامل تشویقی باشد، به نظرم در ابتدای شیوع بیماری کرونا مقداری در فعالیت‌های قرآنی عقب افتادیم اما سریع توانستیم خود را پیدا کنیم و ارتباطات مجازی را به این منظور به کار بگیریم.

در بخش بعدی قبل از اینکه اجراهای مابقی شرکت‌کنندگان دیده شود، حیدر کسمایی، رئیس هیئت داوران در خصوص اجرای برنامه شرف‌الدین علمی که بیشتر از زمان مقرر انجام شده بود، گفت: چون این تلاوت‌ها ضبط شده، گاهی پیش آمده که اینترنت ما قطع شده و ایشان تلاوت کرده‌اند، البته آنچه برای ایشان محاسبه می‌شود همان استاندارد تعیین شده است، اینطور نیست که سؤال ایشان بیشتر از بقیه بوده باشد.

در ادامه هفتمین شرکت‌کننده با نام الهام محمد الدین از کشور اندونزی که در رشته قرائت شرکت کرده است به اجرای خود پرداخت، او کارشناس رشته معارف اسلامی است و در مدرسه شبانه روزی القرآنیه در جنوب اندونزی مشغول تدریس قرآن است. نفر بعدی هیثم صغر احمد از کشور کنیا بود که حافظ کل و معلم قرآن است و در رشته حفظ نیز شرکت کرده بود، شرکت‌کننده نهم عمر ابو حفض از کشور سوریه بود، وی در دانشکده معارف اسلامی شهر حلب مشغول به تحصیل است و در رشته ترتیل شرکت کره است.

آخرین شرکت‌کننده شب اول مسابقات بلال عبدالله علی از یمن بود، وی دارای لیسانس مطالعات قرآنی است و در رشته قرائت شرکت کرده است.

اجرای برنامه از سوی گروه همسرایی انوارالهدی و گروه معراج از شهر قم پایان‌بخش برنامه‌های اولین شب مسابقات بود.

لیلا شرف

انتهای پیام
captcha