گزارش ایکنا از افتتاحیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن
کد خبر: 4039578
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۸

گزارش ایکنا از افتتاحیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

مراسم افتتاحیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که در آن 62 نفر از 29 کشور به رقابت خواهند پرداخت برگزار شد.

سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، نهم اسفندماه مصادف با شب مبعث رسول اکرم(ص) در سالن اندیشه حوزه هنری با تلاوت قرآن کریم توسط حمیدرضا احمدی وفا، قاری بین‌المللی قرآن کریم با حضور علاقه‌مندان به قرآن و جامعه قرآنی و دانشجویان دانشگاه افسری ارتش با پخش مستقیم از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو سراسری قرآن آغاز شد.


بیشتر ببینید:


در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به ارائه گزارشی از این مسابقات پرداخت و گفت: سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با شعار «یک کتاب یک امت» شکل گرفته است، این مسابقات با سابقه‌ترین مسابقات قرآنی جهان اسلام است و از دهه 60 تاکنون موفق به برگزاری سی و هفت دوره شده و دوره حاضر، دوره سی و هشتم این مسابقات محسوب می‌شود.

وی افزود: در این دوره از مسابقات سه رویداد قرآنی به شرح ذیل تجمیع شده‌اند: سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به عنوان مسابقات اصلی نظام در بخش برادران در رشته های قرائت، ترتیل و حفظ قرآن کریم و در بخش بانوان در رشته حفظ کل قرآن کریم، هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام در دو بخش آقایان و بانوان در رشته‌های قرائت و حفظ قرآن کریم و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم نابینایان جهان اسلام در دو بخش آقایان و بانوان در رشته حفظ کل قرآن کریم.

مراسم افتتاحیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

خاموشی با تشکر از همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور در زمینه مسابقات، تکریم منزلت قرآن به عنوان کتاب اندیشه و عمل و به عبارت دیگر کتاب زندگی، نیل به سعادت و خوشبختی در امت اسلامی و همچنین تکریم جایگاه قاریان و حافظان قرآن کریم، تألیف قلوب مسلمانان در کشورهای مختلف و ایجاد زمینه‌های مناسب برای تحقق همبستگی و وحدت و یکپارچگی امت اسلامی را از مهم‌ترین اهداف برگزاری مسابقات دانست.

وی اظهار کرد: برگزاری مسابقات قرآنی در ایام شیوع ویروس کرونا می‌تواند این پیام را به جهانیان منعکس کند که اسلام و قرآن زنده هستند و جامعه اسلامی پویا و بالنده در سایه‌سار تعالیم دینی راه سعادت و تکامل را طی می‌کند، نمایش اهتمام و عزم جمهوری اسلامی ایران در اعتلا و صدور فرهنگ قرآنی به سایر کشورها و ایجاد موج قرآنی در اقشار مختلف جامعه حتی در شرایط شیوع بیماری کرونا از دیگر اهداف برگزاری این مسابقات است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در سال گذشته مسابقات بین‌المللی قرآن کریم یکی از معدود مسابقات بین‌المللی بود که در شرایط شیوع کرونا به صورت غیر حضوری برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای با سابقه برگزار کننده مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون اقدام به برگزاری مسابقات نکرده‌اند.

وی ادامه داد: مراحل مقدماتی این دوره از مسابقات در دی‌ماه 1400 به صورت غیر حضوری و به صورت ضبط آثار شرکت‌کنندگان با حضور بیش از 190 نفر از 69 کشور اسلامی و غیر اسلامی از پنج قاره جهان در رشته‌های قرائت، ترتیل و حفظ کل قرآن کریم برگزار شد که در نهایت 62 نفر از 29 کشور به مرحله نهایی فعلی مسابقات راه یافتند.

خاموشی بیان کرد: قضاوت و داوری مرحله نهایی مسابقات توسط اساتیدی از ایران، اردن، عراق، ترکیه، پاکستان، مغرب، مصر، بحرین، کویت و لبنان انجام می‌شود، مرحله نهایی این دوره از مسابقات از طریق شبکه قرآن و معارف سیما، شبکه رادیویی قرآن و بسترهای فعال در فضای مجازی و همچنین پخش اینترنتی به صورت زنده و مستقیم انجام می‌شود؛ همچنین با استفاده از ظرفیت رادیو و تلویزیون‌های جهان اسلام، مسابقات در سطح وسیع بین‌المللی نیز پوشش داده خواهد شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: نفرات راه یافته به مرحله نهایی با حضور در نمایندگی‌های فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف جهان به ضبط آثار خود پرداختند که اینجا لازم است از تلاش‌های بی‌وقفه نمایندگی‌های فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة و سایر مؤسسات بین‌المللی قرآنی و اسلامی به دلیل تعامل و همکاری با این سازمان تشکر کنم.

وی ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم آمادگی این را دارد که دانش برگزاری مسابقات به سبک و سیاق جدید را در اختیار نهادهای برگزارکننده مسابقات قرآن کریم در داخل و خارج از کشور قرار دهد، از طرفی این سازمان همواره از ایده‌های نو و خلاقانه در زمینه فعالیت‌های قرآنی به ویژه برگزاری مسابقات قرآن کریم استقبال می‌کند.

گروه مدیحه سرایی محمد رسول الله(ص)

در ادامه برنامه مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم از سوی گروه مدیحه‌سرایی نوجوانان محمد رسول‌الله(ص) برگزار شد و بعد از آن حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور و امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه قرآن ما را از چگونگی تحقق رضای خدا باخبر می‌کند، اظهار کرد: این قرآن است که از مقام رحمت الهی صادر شده و تعلیم آن را نیز خود حضرت حق به عهده گرفته و پیامبر(ص) را برای تبیین و ارائه فرستاده است، همراه پیامبر عزیز ما مفسرانی را برای بازگشایی و رمزگشایی از اسرار قرآنی فرستاد تا اسباب هدایت تمام شود.

وی با بیان اینکه وقتی می‌توانیم از هدایت قرآنی بهره‌مند شویم که در جست‌وجوی رضایت الهی باشیم، گفت: قرآن کریم نقشه رضایت الهی است، راه تحصیل رضای الهی را معرفی می‌کند، راه سلام، زیست سالم و سعادتمندانه را خواهد گشود، نتیجه خواستن رضای الهی، پاسخ خداوند است که دستمان را خواهد گرفت و در مسیر رضای خودش ما را کمک می‌کند.

محمدجواد حاج علی اکبری

امام جمعه موقت تهران، خشوع قلبی را زمینه‌ساز نزول الطاف و هدایت الهی دانست و عنوان کرد: اگر قرآن کریم از جریان لیلةالقدر و نزول قرآن برای ما گفته یعنی بین قرآن و شب نسبت ویژه‌ای وجود دارد. اگر می‌خواهید از کوثر قرآن بنوشید، شب و سحر را دریابید، امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: مؤمنین با آیه آیه قرآن شب را سیر می‌کنند، ایستاده قرآن می‌خوانند، ترتیل قرآن را سحرگاه و در دل شب دارند زیرا در خلوت و سکوت شب جان انسان مؤمن آماده شنیدن سخن خدا و مجالست با حق است، خلوت سحر چنین امکانی را فراهم می‌کند که باید آن را قدر دانست.

وی بیان کرد: تحولات قرآنی عظیمی در جامعه ما در همه عرصه‌های قرائت، تلاوت، حفظ، تدبر و پژوهش و ... اتفاق افتاده است و این به برکت نهضت بزرگ اسلامی است، امروز در این جلسه سی و هشتمین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی افتتاح می‌شود که ابعاد جهانی دارد و چقدر در این سال‌ها توانسته در گسترش فرهنگ نورانی قرآن کریم نقش ایفا کند. اینکه این مسابقات به طور ویژه بخش دانش‌آموزی دارد، کار بسیار حکیمانه‌ای است، همه کارها از منظر حرکت دانش‌آموزی و کودکان ما می‌گذرد، اگر در آنجا حرکت قرآنی آغاز شود، قله ۱۰ میلیون حافظ قرآن قابل فتح خواهد بود.

بنا بر این گزارش، پایان بخش این مراسم تلاوت قرآن توسط امین پویا، یکی از اعضای هیئت داوران این دوره از مسابقات قرآن کریم بود.

انتهای پیام
captcha