کد خبر: 4040741
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
احمدوند خبر داد:

آغاز به‌کار دبیرخانه دائمی جشنواره فیروزه از 17 اسفندماه

معاون فرهنگی وزیر ارشاد از آغازبه‌کار دبیرخانه دائمی جشنواره فیروزه از روز 17 اسفندماه همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه هفتمین دوره این جشنواره خبر داد.

آغازبه‌کار دبیرخانه دائمی جشنواره فیروزه از 17 اسفندماهبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری هفتمین دوره جایزه «‌فیروزه» امروز، 15 اسفندماه با حضور یاسر احمد‌وند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره و اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد و دبیر جایزه فیروزه در محل خانه کتاب ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر ارشاد طی سخنانی اظهار کرد: هفتمین دوره جشنواره فیروزه به همت همکاران اداره‌کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد، شورای سیاستگذاری جشنواره و گرو‌ه‌های داوری به مرحله نهایی رسیده و برگزار می‌شود. هدف اصلی جشنواره فیروزه نیز شناسایی و معرفی محصولات فرهنگی برای مخاطبان ایرانی است و تلاش جشنواره این بوده است که ایده‌های مختلف تولید محصولات فرهنگی را از سراسر کشور جمع‌آوری کرده و در معرض دید فعالان فرهنگی قرار دهد.

وی با بیان اینکه امسال تمامی استان‌های کشور نسبت به برگزاری این جشنواره اقدام کرده‌اند، افزود: برگزیدگان استانی جشنواره فیروزه در مرحله نهایی و در چهار رشته اسباب‌بازی، عروسک، محصولات فرهنگی و نوشت‌افزار مورد ارزیابی قرار گرفتند.

احمدوند ادامه داد: مجموعاً نزدیک به هشت هزار اثر به مرحله داوری جشنواره رسیده و 1970 اثر نیز در مرحله نهایی داوری شدند. این جشنواره امیدوار است بتواند به صاحبان ایده خدمات مختلفی ارائه کند. محصولات فرهنگی گستره وسیعی را شامل می‌شوند و اثرگذاری فراوانی در زمینه فرهنگ و اقتصاد دارند. جشنواره فیروزه نقطه اتصال فرهنگ و صنعت است. در ادوار گذشته این جشنواره بیشتر توجه‌ها به بعد فرهنگی و محتوای آثار بوده است که امیدواریم در آینده و به همت همکارانمان این جشنواره بتواند نقش مهمی را در اشتغال‌زایی، کارآفرینی و ثروت‌آفرینی در زمینه صنایع فرهنگی ایفا کند.

رئیس شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره فیروزه بیان کرد: به پیشنهاد همکاران و تصویب شورای سیاستگذاری، امسال میزان جوایز جشنواره افزایش دو و نیم برابری داشته است و مراسم اختتامیه آن نیز روز 17 اسفندماه در محل تالار سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال تعداد دو هزار و 370 نفر در این جشنواره شرکت کرد‌ند، گفت: به رغم فراگیری بیماری کرونا و تأثیر آن در محیط کسب و کار فرهنگی، شاهد رشد قابل توجهی در افزایش شرکت‌کنندگان در جشنواره بودیم که این مسئله از آثار ارسالی کاملاً مشهود است. امیدواریم جشنواره در سال آینده در حوزه رونق فعالیت‌ها و تولید صنایع فرهنگی اثرگذار باشد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد بیان کرد: گام اول در جشنواره این‌گونه برداشته شد که ایده‌پردازان در حوزه فرهنگی بتوانند ایده‌های خود را به جشنواره ارائه کنند. همچنین، دبیرخانه دائمی جشنواره یا دبیرخانه دائمی صنایع فرهنگی در روز اختتامیه هفتمین دوره جشنواره فیروزه آغاز به کار خواهد کرد و یکی از وظایف آن نیز بررسی وضعیت چند دوره جشنواره و برگزیدگان و آثار ایشان و نیز ارزیابی آنچه تاکنون گذشته است، خواهد بود.

آغازبه‌کار دبیرخانه دائمی جشنواره فیروزه از 17 اسفندماه

احمدوند با اشاره به اینکه امسال 16 استان جدید نسبت به برگزاری جشنواره اقدام کردند، تصریح کرد: برای اولین بار جشنواره فیروزه در تمامی استان‌های کشور برگزار شد. این جشنواره امروز در جایگاهی است که با افزایش موضوعات توسعه بیشتری یافته است و امیدواریم در آینده نیز موضوعات بیشتری به جشنواره افزوده شود. موضوع بعدی فهم مشترک در میان دست‌اندرکاران جشنواره است که در دستور کار دبیرخانه قرار خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امروز ریل حرکت جشنواره به سمت ارتباط صنایع فرهنگی به سوی بازار است، گفت: یکی از راه‌های حمایت از آثار جشنواره بهره‌گیری از آن‌ها به عنوان هدایای فرهنگی است، اما برخی از این آثار برای اولین بار به عنوان ایده مطرح شده‌ و به تولید انبوه نرسیده‌اند. باید زمینه‌ای ایجاد کنیم که ضمن تولید انبوه ایده‌های برتر، شرایط برای اتصال آن‌ها به بازار و فرایند عرضه و تقاضا مهیا شود.

رئیس شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره فیروزه تصریح کرد: دوره‌های گذشته جشنواره نیز سیاستگذاری مربوط به خود را داشته است اما در این دوره مسئله مهم نیازسنجی و سیاستگذاری برای اتصال ایده‌های برتر به بخش‌های حامی و اقتصادی جامعه است.

احمدوند با اشاره به اینکه امسال 25 درصد آثار برتر استان‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال شده‌اند، افزود: تعداد 1973 اثر به دبیرخانه مرکزی جشنواره رسید که از این تعداد 85 اثر در حوزه اسباب بازی، 300 اثر در حوزه عروسک، 134 در حوزه نوشت‌افزار و 1454 اثر در حوزه محصولات فرهنگی مورد ارزیابی نهایی قرار گرفتند.


بیشتر ببینید:‌

گزارش تصویری نشست خبری هفتمین دوره جایزه فیروزه


وی با بیان اینکه مبلغ 400 میلیون تومان جایزه برای برگزیدگان جشنواره در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: رتبه‌های اول تا سوم، آثار شایسته تقدیر و آثار افرادی که به بخش کاندیداهای حائز رتبه راه یافتند، در مراسم اختتامیه جشنواره مورد تجلیل قرار خواهند گرفت. نکته مهم در این زمینه، شبکه‌سازی برای صاحبان ایده و تولید انبوه محصولات ایشان در رابطه با اتصال به بازار و اقتصاد فرهنگی است.

رئیس شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره فیروزه با اشاره به اینکه تعداد 9 نفر از داوران مجرب کار ارزیابی آثار را برعهده داشتند، گفت: المان‌های ایرانی ـ اسلامی، الگوبرداری از فرهنگ بومی و محلی، نوع بسته‌بندی، بازارپردازی و ... از جمله فاکتورهای مهم داوری آثار ارسالی به جشنواره بوده است.

احمدوند ادامه داد: در رابطه با صنایع فرهنگی با دو موضوع مهم سر و کار داریم. بخش اول ایده و نقش پدیدآورندگان آثار است. تلاش می‌کنیم در این جشنواره به موضوع پردازش ایده و تولید محتوا برای صنایع فرهنگی به صورت اختصاصی بپردازیم. باید جشنواره فیروزه را به زمینه‌ای برای شناسایی افراد ایده‌پرداز تبدیل کنیم. همچنین، ایجاد تشکل ویژه، انجام حمایت‌ها و ارائه آموزش‌های لازم به ایشان برای راه‌اندازی گروه‌های ایده‌پرداز نیز از دیگر اهداف جشنواره است.

وی با اشاره به اینکه باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا ایده‌های مطلوب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، تصریح کرد: موضوع بعدی توانایی مشاوره دادن و معاضدت برای تولید انبوه ایده‌های مطلوب است. برخی از ایده‌ها احتیاج به مشاوره، آموزش مالی و اتصال به حامیان و سرمایه‌گذاران دارند. جشنواره فیروزه تاکنون صرفا یک جشنواره بوده و از این زمان به بعد به مسئله تولید و حمایت از ایده‌ها می‌پردازد. ایده‌پردازی برای تولید محتوا و تولید صنعتی و نیز رسانش آن‌ها به دست مخاطبان از دیگر اهداف جشنواره است.

رئیس شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره فیروزه تصریح کرد: وزارت ارشاد به هیچ عنوان در رابطه با اینگونه محصولات و ایده‌های این حوزه انحصارطلب نبوده و تلاش دارد با نهادهای دیگری همچون وزارت میراث فرهنگی، شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های استارتاپی در این زمینه هماهنگی ایجاد کرده و همکاری کند تا بهترین نتیجه در رابطه با بهره‌گیری از ایده‌های مطلوب به دست آید.

انتهای پیام
captcha