سهم‌خواهی عربستان از صنعت گردشگری پس از دهه‌ها محدودیت
کد خبر: 4042253
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸

سهم‌خواهی عربستان از صنعت گردشگری پس از دهه‌ها محدودیت

نقاط دیدنی و البته «فقط برای مسلمانان» در عربستان پس از گذشت ده‌ها سال، همچنان مسافران مشتاق خارجی را جذب این کشور می‌کند. علاوه بر شهرهای مقدس مکه و مدینه، بازدیدکنندگان در حال کاوش در جاذبه‌های بی‌سابقه در سراسر کشوری هستند که شش پایگاه میراث جهانی یونسکو را در خود جای داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از Salam Gateway، گردشگران کنجکاو خارجی در حال کشف فضایی غیرمنتظره در جامعه‌ای هستند که مدت‌ها به عنوان یکی از محافظه‌کارترین جوامع جهان شناخته می‌شد. تا همین اواخر، صنعت گردشگری عربستان سعودی تا حد زیادی محدود به مسافران تجاری، کارگران و زائران خارج از کشور بود و دیدار از شهرهای مقدس مدینه و مکه برای غیر مسلمانان محدود شده بود.

با این حال، از زمانی که این کشور در سپتامبر 2019 با راه‌اندازی برنامه ویزای الکترونیکی خود به روی گردشگران بین‌المللی باز شد، همه چیز به سرعت در حال تغییر است.

لوئیز کاتن، زن بریتانیایی که در دسامبر 2021 به همراه گروهی متشکل از هفت تن از دوستان غیرمسلمان از عربستان سعودی دیدن کرده‌ است، گفت که آنها توانستند از محوطه مقدس مدینه تا حصار پیرامون آن بازدید کنند و بدون مشکل از مسجدالنبی عکس بگیرند.

او درباره سفر با یک تور مستقر در بریتانیا که به صورت محلی از سوی یک تیم سعودی پشتیبانی می‌شود، گفت که آنها از اماکن مذهبی خارج از محدوده محصور بازدید کردند، اما به آنها اعلام شد که غیرمسلمانان نباید از دروازه‌ها وارد حیاط بیرونی مسجد شوند.

کاتن گفت: بازدید ما حس خوبی بود، ما دومین گروه غیر مسلمانی بودیم که با این اپراتور تور مستقر در بریتانیا این کار را انجام دادیم؛ با لباس مناسب و پوشیده، روسری‌ و دامن‌های بلند یا عبایی برای زنان و شلوارهای بلند برای مردان.

براساس دستور کار طرح چشم‌انداز 2030 (2030 Vision) برای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی، عربستان سعودی چشم‌اندازی را برای «کشوری طرفدار تسامح به عنوان قانون اساسی و میانه‌روی» ارائه کرد. در سال 2019، این کشور دستور پوشش لباس راحت‌تری را برای زنان خارجی اعلام کرد و گفت که آنها دیگر نیازی به پوشیدن عبا یا حجاب ندارند. با این حال، انتظار می‌رود که گردشگران همچنان لباس‌های مناسب و پوشیده بپوشند.

سهم‌خواهی عربستان از صنعت گردشگری پس از دهه‌ها بسته بودن

مقامات سعودی در مورد اینکه آیا گردشگران غیرمسلمان اجازه ورود به مکه و مدینه را دارند یا خیر، اعلام رسمی نداشته‌اند، اما گردشگران نزدیک شدن به اماکن مقدس را تأیید می‌کنند.

سامر کوار، یک شهروند آمریکایی که در دسامبر 2021 از این کشور دیدن کرد، گفت که برای ورود به مدینه به عنوان یک غیرمسلمان با هیچ مشکلی مواجه نشده و در هتلی مشرف به مسجد‎النبی اقامت کرده است. در حالی که او می‌توانست مانند سایر گردشگران در محوطه بیرون مسجد قدم بزند، از ورود به داخل خودداری کرد.

همچنین کالوین سان، پزشک اورژانس آسیایی ـ آمریکایی و جهانگرد که انجمن سفر The Monsoon Diaries را اداره می‌کند، تجربه مشابهی را گزارش کرد.

او درباره سفر با همسفران غیرمسلمانش، گفت: راننده محلی آنها از چندین ایست بازرسی به سمت مکه عبور کرد، بدون اینکه هیچ نگهبانی جلوی آنها را بگیرد.

سان گفت: هنگامی که به دروازه ملک عبدالعزیز رسیدیم، می‌دانستم که نزدیک مقدس‌ترین مکان در اسلام هستیم... حتی برای دیدن برخی مساجد دیگر در مکه توقف کردیم. من هنوز سردرگم هستم و البته سپاسگزار.

برای آرتیوم فدوسوف، گردشگر اوکراینی که از شهر ساحلی جده به شهر کوهستانی طائف رانندگی کرد، سفرش به عربستان سعودی او را به طرق بی‌شماری شگفت‌زده کرد.

فدوسوف گفت: این مسیر هیجان‌انگیز است زیرا از کنار مکه می‌گذرد که برای دهه‌ها به دلیل تابلوی معروف «فقط مسلمانان» و یک گذرگاه به اصطلاح مسیحی [که رسماً به عنوان جاده حلقه چهارم شناخته می‌شود] برای عبور از کنار شهر، ورود به آن ممنوع بود. برنامه من این بود که تا آنجا که می‌توانم رانندگی کنم، تا زمانی که آن تابلوهای «فقط مسلمانان» را دیدم.

وی افزود: در نهایت متوجه شدم که به‌تازگی از پیچ جاده کمربندی چهارم عبور کرده‌ام و هنوز هیچ علامتی وجود ندارد. متوجه ورودی اصلی شهر مکه با نمایی از کتاب قرآن باز شدم و تعجب کردم زیرا می‌دانستم اینجا ایست بازرسی جلوی ورود غیرمسلمانان را می‌گیرند. اما افسر فقط به من نگاه کرد و گفت می‌توانم وارد شوم.

سهم‌خواهی عربستان از صنعت گردشگری پس از دهه‌ها بسته بودن

فدوسوف وقتی به مکه رسید، از یک پلیس پرسید که آیا به عنوان یک مسیحی اجازه حضور در آنجا را دارد یا خیر و مطمئن شد که درست است.

این گردشگر اوکراینی گفت: آزادانه راه می‌رفتم، از مسجد و زائران عکس می‌گرفتم و هیچکس حرفی به من نمی‌زد. تصمیم گرفتم که سعی نکنم وارد خود مسجد شوم، زیرا احساس می‌کردم این کار، اشتباه است.

نقاط دیدنی و البته «فقط برای مسلمانان» در عربستان پس از دهه‌ها بسته بودن، همچنان مسافران مشتاق خارجی را جذب این کشور می‌کند. علاوه بر شهرهای مقدس مکه و مدینه، بازدیدکنندگان در حال کاوش در جاذبه‌های بی‌سابقه در سراسر کشوری هستند که شش پایگاه میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) را در خود جای داده است.

عربستان سعودی قبلاً پتانسیل گردشگری شهرهای ثانویه و مکان‌های تاریخی آنها از جمله أبها، طائف و عسیر را به رسمیت شناخته است و به شدت در پروژه‌های بزرگ برای تبدیل شهرهای ثانویه به مقاصد در سطح جهانی سرمایه‌گذاری می‌کند.

در شش ماه منتهی به مارس 2020، این کشور 400 هزار  ویزای توریستی صادر کرد. در 1 آگوست 2021، عربستان سعودی 18 ماه پس از تعلیق گردشگری، پذیرای گردشگران بود.

عربستان سعودی در سال 2022 قصد دارد 29.5 میلیون گردشگر بین‌المللی را جذب کند، رقمی که می‌خواهد تا سال 2030 به 55 میلیون نفر افزایش یابد. این کشور همراه با مسافران داخلی، به دنبال افزایش تعداد کل بازدیدکنندگان سالانه به 100 میلیون نفر تا سال 2030 است.

انتهای پیام
captcha