زیارت آل‌یاسین یک دوره کامل امام‌شناسی است
کد خبر: 4042556
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸

زیارت آل‌یاسین یک دوره کامل امام‌شناسی است

مسئول تعلیم و تربیت سپاه خرم‎آباد با اشاره به تبیین کلامی صفات امامان در زیارت آل‌یاسین این زیارت را یک دوره کامل امام‌شناسی دانست و گفت: برای شناخت جایگاه امامان باید به صفاتی که برای آن‌ها به کار می‌رود دقت کرد که زیارت آل‌یاسین مملو از این صفات است.

حجت‌الاسلام محمد امیری، مسئول تعلیم و تربیت سپاه ناحیه شهرستان خرم‎آباد حجت‌الاسلام محمد امیری، مسئول تعلیم و تربیت سپاه ناحیه شهرستان خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه زیارت آل‌یاسین هدیه‌ای از هدیه‌های امام عصر(عج) به شیعیان است و ضرورت دارد اساتید حوزه در طول سال این‌گونه فرمایشات را در ضمن درس‌ها برای طلاب بیان کنند، گفت: امام‌شناسی یکی از جذاب‌ترین بحث‌ها است و در این بین بحث مهدویت یک بحث نشاط آفرین و امیدآفرین است.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه زیارت آل‌یاسین از ناحیه مقدسه حضرت ولی‎عصر(عج) صادر شده اما بسیاری از ما از این زیارت غافل هستیم، افزود: زیارت آل‌یاسین یکی از زیارت‌های مشهور دوازدهمین امام شیعیان حضرت مهدی‌موعود(عج) است که راوی و ناقل این زیارت ابوجعفرمحمدبن عبدالله بن جعفربن الحسین بن مالک بن جامع الحمیری القمی است و شیخ جلیل‌ احمد بن طبرسی در کتاب شریف احتجاج روایت کرده است که از ناحیه مقدسه به سوی محمد حمیری پس از پاسخ مسائلی که از آن حضرت پرسیده بود این مضمون شرف صدرو یافت.

این کارشناس مذهبی لرستان با بیان اینکه امام عصر(عج) در زیارت آل‌یاسین بعد از سلام دادن بر پروردگار و شهادت دادن نسبت به اینکه معبودی جز خدا نیست و خداوند یگانه است و شریکی ندارد بر نبی مکرم اسلام سلام و درود فرستاده و سپس با سلام فرستادن بر امامان معصوم از آنها به‌عنوان حجت‌های خدا بر روی زمین یاد کرده است، گفت: البته به شناخت شناسنامه‌ای اهل‌بیت(ع) نباید بسنده کرد چراکه شناخت تفکر و اعتقادات ائمه است که می‎تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند، اینکه بدانیم ائمه هدی هر کدام در عصر خودشان در برابر دشمنان و شیاطین هم‌دوره خود چه مواضعی گرفتند و چگونه عمل کردند.

وی با بیان اینکه زیارت آل‌یاسین سراسر سلام و درود به خاندان پیامبر اکرم(ص) است، به فرازی از زیارت آل‌یاسین با این مضمون «أُشْهِدُكَ يَا مَوْلايَ أَنِّي أَشْهَدُ أَنْ لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيكَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ لَاحَبِيبَ إِلّا هُوَ وَأَهْلُهُ، وَأُشْهِدُكَ يَا مَوْلايَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حُجَّتُهُ، وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ، وَالْحُسَيْنَ حُجَّتُهُ، وَعَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ حُجَّتُهُ، وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، وَمُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ، وَعَلِيَّ بْنَ مُوسىٰ حُجَّتُهُ، وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَعَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ» اشاره کرد و گفت: حضرت در این بخش از زیارت به ما چگونگی شهادت دادن را یاد می‎دهد.

حجت‌الاسلام امیری ادامه داد: حضرت قائم(عج) در بخش دیگری از این زیارت به ما نحوه اقرار و اعتراف کردن را می‎آموزد و می‎فرماید: «يَا مَوْلايَ شَقِيَ مَنْ خالَفَكُمْ، وَسَعِدَ مَنْ أَطَاعَكُمْ، فَاشْهَدْ عَلَىٰ مَا أَشْهَدْتُكَ عَلَيْهِ وَأَنَا وَلِيٌّ لَكَ بَرِيءٌ مِنْ عَدُوِّكَ، فَالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ، وَالْباطِلُ مَا سَخِطْتُمُوهُ [اَسْخَطْتُموُهُ]، وَالْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ، وَالْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ، فَنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللّٰهِ وَحْدَهُ لَاشَرِيكَ لَهُ وَبِرَسُولِهِ وَبِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَبِكُمْ يَا مَوْلايَ أَوَّلِكُمْ وَآخِرِكُمْ، وَنُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ، وَمَوَدَّتِي خَالِصَةٌ لَكُمْ، آمِينَ آمِينَ» که می‎طلبد این نوع اقرار و اعتراف کردن را در زندگی خود به کار بگیریم.

این مدرس گفتمان‌های دینی گفت: حضرت در این بخش از زیارت آل‌یاسین ملاک سعادت و شقاوت را برای ما مشخص و ترسیم کرده و فرموده است: «ای مولای من، بدبخت شد کسی که با شما مخالفت ورزید و خوشبخت شد کسی که از شما اطاعت کرد، پس گواه باش بر آنچه تو را بر آن گواه گرفتم و من دوست تو و بیزار از دشمن توأم، پس حق آن است که شما به آن خشنود شدید و باطل آن است که شما از آن ناخشنود گشتید و معروف آن است که شما به آن امر فرمودید و منکر آن است که شما از آن نهی کردید، پس نهاد من مؤمن به خدای یگانه بی‌شریک و به رسول او و به امیرمؤمنان و به شماست ای مولای من، به آغاز و انجام شما و یاری‌ام برای شما آماده و دوستی‌ام نسبت به شما بی‌آلایش است، اجابت فرما، اجابت فرما».

مسئول تعلیم و تربیت سپاه ناحیه شهرستان خرم‎آباد گفت: با دقت در معنا و مفهوم این بخش از زیارت آل‌یاسین متوجه می‎شویم مخالفت با امام عصر باعث شقاوت و بدبختی انسان می‎شود چراکه بحث امامت یک بحث سرنوشت‌ساز است که سعادت و شقاوت انسان مرتبط با این موضوع است.

وی با بیان اینکه زیارت آل‌‎یاسین مملو از صفات امامان معصوم(ع) است که برای امام‌شناسی بسیار کاربرد دارد، گفت: امام‌شناسی یکی از وظایف اصلی تمام شیعیان جهان است و برای شناخت جایگاه امامان باید به صفاتی که برای آنها به کار می‌رود دقت کرد که زیارت آل‌یاسین مملو از این صفات است که هر کدام بار معنایی بسیاری دارند و با دقت در آ‌نها می‌توان جایگاه ائمه‌اطهار(ع) را بهتر درک کرد.

حجت‌الاسلام امیری با بیان اینکه این صفات عبارتند از: حُجَّةُ‌اللّه، خلیفةُ‌اللّه، بقیة‌اللّه، دلیلِ اِرادتِه و ...، اضافه کرد: شیعیان در مواقعی که نیاز به کمک دارند و قصد دارند از خداوند و حجت‌های خداوند در زمین چیزی را طلب کنند، رو به درگاه آنها می‌آورند و خواسته‌های خود را در قالب دعا بیان می‌کنند.

مسئول تعلیم و تربیت سپاه ناحیه شهرستان خرم‎آباد با بیان اینکه بسیاری از افراد بر این باورند که بهترین کمک‌ها از جانب خداوند و خاندان پاک حضرت محمد(ص) به آنها می‌رسد، ادامه داد: حضرت امام زمان(عج) در یکی از نامه‌هایی که به یاران باوفای خود فرستاده‌اند، می‌فرمایند: «هر گاه خواستید به وسیله ما، به سوی خداوند توجه کنید، و به ما روی‌ آورید، پس همان‌گونه که خداوند فرموده است بگویید: سلام علی آل‌یاسین…» از این‌رو یکی از خواص زیارت آل‌یاسین این است که می‌توان به وسیله آن به این خاندان پاک روی آورده و آنها را مخاطب راز و نیازهای خود قرار دهیم.

این کارشناس مذهبی تجدید عهد را یکی از فضیلت‌های زیارت آل‌‎یاسین دانست و افزود: برخی از فراز‌های زیارت آل‌یاسین به باور‌های اصلی و پایه‌های اعتقادی شیعی اشاره می‌کنند که اعتقاد به امامت، معاد و عدالت خداوند از این موارد هستند و با تلاوت این زیارت زیبا و دقت در معانی آن با خداوند و ائمه‌اطهار(ع) تجدید عهد می‌کنیم.

امیری با بیان اینکه کامل‌ترین کتاب برای اینکه ما بدانیم که ائمه کُلُّهُم نور واحد هستند و ادامه دهنده راه یکدیگر هستند کتاب انسان 250 ساله مقام معظم رهبری است، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در این کتاب ائمه‌اطهار(ع) را به یک انسان با عمر دنیوی 250 سال برای مخاطب ترسیم می‌کند که این انسان در هر دوره‌ای و در هرعصری یک موضع می‌گیرد به عبارتی هر کدام از ائمه به‌جای امام دیگر در آن عصر زندگی می‌کرد، همان موضع را می‌گرفت.

انتهای پیام
captcha