جای خالی «انطباق هنر با قرآن» در سیاستگذاری‌ها مشهود است
کد خبر: 4051361
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۸

جای خالی «انطباق هنر با قرآن» در سیاستگذاری‌ها مشهود است

رئیس حوزه هنری چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه جای خالی انطباق هنر با قرآن در سیاستگذاری این نهاد مشهود است، گفت: برای جبران این کاستی‌ها، مدیری که در رأس کار قرار دارد باید فهم قرآنی داشته باشد.

احسان قائدی، رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری

احسان قائدی، رئیس حوزه هنری چهارمحال‌وبختیاری با حضور در غرفه ایکنا در نمایشگاه قرآن و محصولات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه مبحث فرهنگ و به‌طور خاص فعالیت‌های قرآنی در اولویت قرار ندارد، اظهار کرد: قرآن باید در حوزه فعالیت‌های ترویجی و حمایتی قرار گیرد و برنامه‌هایی را ویژه حافظان و قاریان برگزار کنیم، حال آنکه آموزش‌های قابل قبول تخصصی و تراز بالای مباحث قرآنی را به‌صورت منسجم در استان شاهد نیستیم.

وی با ذکر اینکه کارویژه خاص قرآنی نیز برای فعالان قرآنی شاهد نیستیم، تصریح کرد: پرسش اینجاست که اگر کسی حافظ کل قرآن کریم شود از چه تشویق‌ها یا امتیازاتی بهره‌مند خواهد شد؟ به نظر می‌رسد فعالان حوزه قرآن در مهجوریت بوده و کمتر دیده می‌شوند.

قائدی با ذکر اینکه یکی از فلسفه‌های برپایی نمایشگاه قرآن کریم این است که دستگاه‌ها و نهادهای مختلف به‌ویژه فرهنگی و قرآنی بتوانند کارکرد و عملکرد خود را به نمایش بگذارند، افزود: امروز شاهدیم که نمایشگاه قرآن بیشتر به یک فروشگاه تبدیل شده است؛ پیداست که اتفاقی در حوزه فعالیت‌های قرآنی در نهادهای مرتبط و غیرمرتبط نیفتاده که به نمایش گذاشته شود.

 استقبال ضعیف از ایجاد غرفه در نمایشگاه قرآن

وی با تأکید بر اینکه نگاه با اولویت به فرهنگ و قرآن باید در مسئولان ایجاد شود، گفت: یک راهکار این است که جریان‌ها و فعالیت‌های مؤثر قرآنی از جمله دارالقرآن‌های مساجد که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست، مجدداً احیا شوند. در زمان فعالیت این مجموعه‌ها شاهد جذب و تربیت شمار بسیاری از نوجوانان و جوانان در فضای تشویقی و ترغیبی به‌ویژه برای حفظ و قرائت قرآن کریم بودیم که این روند متوقف شد.

قائدی یکی از دلایل استقبال ضعیف دستگاه‌ها از ایجاد غرفه در نمایشگاه قرآن استان را نداشتن دستاورد و عملکرد ضعیف در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی دانست و توضیح داد: با این حال، قطعاً برگزاری این نمایشگاه بهتر از برگزار نکردن آن است و رگه‌هایی را زنده نگه می‌دارد.

وی تأکید کرد: باید مطالبه‌گری از دستگاه‌هایی که بودجه‌های فرهنگی و قرآنی برایشان تعریف شده است صورت بگیرد؛ خروجی دستگاه فرهنگی نباید این یا آن کالا یا محتوا، بلکه انسان باشد. باید به‌ویژه از دستگاه‌های فرهنگی این مطالبه صورت بگیرد که چند نیرو را تربیت کرده و تحویل داده‌اند، مثلاً بخش قرآنی فلان نهاد مشخصاً باید اعلام کند که چند حافظ یا قاری قرآن آموزش داده است.

رئیس حوزه هنری استان در خصوص رویکرد جدید این نهاد نسبت به حوزه قرآن، بیان کرد: این نهاد در گام اول تصمیم گرفت دو اقدام را در ایام ماه مبارک رمضان عملیاتی کند که در گام نخست، به برخی مجامع مانند انجمن خوشنویسان استان پیوست قرآنی داده شد که در همین راستا در هفدهم ماه مبارک رمضان اجتماع خوشنویسان استان اعم از اساتید و هنرآموزان برگزار و آثار فاخری و زیبایی در حوزه کتابت خلق شد که نمایشگاه شهری این آثار برگزار خواهد شد.

قائدی ادامه داد: رویداد دیگری که برای ماه مبارک رمضان تعریف شده با عنوان قاب بهشت ناظر به هنر عکاسی در حال اجراست که در دو بخش حرفه‌ای با دوربین عکاسی و نیز با گوشی همراه پیش‌بینی شده است. علاقه‌مندان باید تصاویر خود را با موضوع سفره‌های ساده افطاری، کمک‌های مؤمنانه، شب‌های قدر، جزءخوانی قرآن کریم، رؤیت هلال ماه رمضان و شوال، راهپیمایی روز قدس، نماز عید سعید فطر و تمامی مراسم بومی و محلی ماه مبارک رمضان به دبیرخانه این مسابقه عکاسی ارسال کنند.

تولید آثار با پیوست امید و زیست‌بوم

وی تصریح کرد: کاری که در دستور کار قرار داده‌ایم این است که در خلق آثار هنری مفاهیم قرآنی با مفاهیم اجتماعی پیوند داده شود. در رویکردی که در حوزه هنری دنبال می‌کنم، تمامی آثار از کوچکترین اثر یعنی عکس تا بزرگ‌ترین پروژه‌ها مانند فیلم تا زمانی که پیوست امید نداشته باشند، اجازه انتشار نخواهند یافت و علاوه بر پیوست امید، زیست‌بوم چهارمحال‌وبختیاری نیز باید در آثار جدید مورد توجه قرار گیرد. برای این منظور بنده به‌عنوان مدیر این مجموعه باید فهم قرآنی را در پس‌زمینه ذهنم داشته باشم.

رئیس حوزه هنری با تأکید بر اینکه جای خالی انطباق هنر با قرآن در سیاستگذاری این نهاد مشهود است، بیان کرد: برای جبران این کاستی‌ها، مدیری که در رأس کار قرار دارد باید فهم قرآنی داشته باشند و برای دستیابی به این مهم باید آموزش مدیران اتفاق بیفتد که متأسفانه چنین رویکردی مشاهده نمی‌شود.

قائدی در خصوص علت غیبت حوزه هنری استان در غرفه‌های نمایشگاه قرآن کریم، بیان کرد: این نهاد کاری در این حوزه برای نمایش نداشته است با این حال آثار کتابت شده در اجتماع خوشنویسان که به آن اشاره شد در ورودی نمایشگاه قرآن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. تمام تلاش ما این است که در سال جاری فعالیت‌های قرآنی و رویکرد قرآنی فعالیت‌های حوزه هنری به سمتی سوق یابد که در نمایشگاه قرآن سال آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha