توضیحات مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان درباره حادثه نمایشگاه قرآن
کد خبر: 4053683
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱

توضیحات مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان درباره حادثه نمایشگاه قرآن

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با حضور در غرفه خبرگزاری ایکنا در نمایشگاه قرآن و عترت، توضیحاتی درباره حادثه سقوط اعضای یک گروه سرود از روی استیج نمایشگاه ارائه داد.

علیرضا مرتضوی مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان

در سومین روز برگزاری هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، سقوط اعضای یک گروه سرود از روی استیج نمایشگاه در رسانه‌ها خبرساز شد و تحلیل‌ها حاکی از آن بود که عدم رعایت نکات ایمنی باعث بروز این حادثه شده است. ستاد برگزاری نمایشگاه در اطلاعیه‌ای که روز بعد در اختیار رسانه‌ها قرار داد، ضمن تأکید بر اینکه هیچ آسیبی به اعضای این گروه وارد نشده و همه در سلامت کامل هستند، بروز این حادثه را نتیجه مشکل فنی در نصب جایگاه دانست و از قصور به وجود آمده عذرخواهی کرد.

علیرضا مرتضوی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با حضور در غرفه خبرگزاری ایکنا در نمایشگاه قرآن و عترت، درباره این حادثه، اظهار کرد: حادثه مذکور حدود ساعت ۶ بعدازظهر اتفاق افتاد و خوشبختانه به جراحت، جرح یا آسیب‌دیدگی هیچ کس منجر نشد. مسئول گروه سرود شرایط را به خوبی مدیریت کرد و پدر و مادرها را از نگرانی خارج ساخت. همکاران من نیز بلافاصله در محل حاضر شدند و با پدر و مادرها و نوجوانانی که این حادثه برای آنها رخ داده بود، صحبت کردند. بلافاصله دستور بازرسی استیج صادر شد و آسیب‌شناسی صورت گرفت.

وی افزود: ظاهراً یکی از اشکالاتی که باعث شد این حادثه رخ دهد، بارگذاری بیش از اندازه و پیش‌بینی نشده بر روی استیج به لحاظ وزن افراد بود. حدود ۳۰ نفر روی سن قرار داشتند و پیمانکار سازنده روز بعد از حادثه اعلام کرد که سن برای ۱۰ تا ۱۵ نفر آماده شده و تذکر لازم نیز در این خصوص داده شده بود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که چرا پیش‌بینی‌های لازم در خصوص میزان ظرفیت و گنجایش استیج انجام نشده بود، گفت: کف سالن نمایشگاه، اپوکسی است و شرایط خاصی برای نگهداری سازه‌ها ایجاد می‌کند. در واقع، نمی‌توان سازه‌های مقاوم و بسیار قوی روی اپوکسی ایجاد کرد و حداکثر همان تعداد ۱۰ تا ۱۵ نفر می‌توانند روی آن بایستند.

وی تصریح کرد: بلافاصله بعد از حادثه، با پیمانکار تماس گرفتیم و در محل حاضر شد. همچنین با شرکت تعاونی مسئول سازه‌ها نیز تماس گرفتیم و متخصصان فنی این شرکت نیز در نمایشگاه حضور پیدا کردند و مقاوم‌سازی صورت گرفت و به همین بهانه، سایر اسپیس‌ها و استیج‌های موجود نیز بازسازی شد.

مرتضوی اضافه کرد: در ساخت استیج، از میله‌های فولادی استفاده شده بود که معمولاً در بناهای ساختمانی به کار می‌رود و نیروهای فنی ما آنها را از نظر استحکام و سلامت تأیید کرده بودند، ولی موقعیت کف سالن اجازه بارگذاری بیش از این را نمی‌داد و برای سازه‌های سبک مناسب است. سازه نیز برای آن تعداد افراد مقاوم‌سازی شده بود، ولی اکنون ظرفیت و مقاومت آن بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در واگذاری کارهای داخل نمایشگاه به پیمانکارها، رتبه‌بندی صورت می‌گیرد و امتیاز داده می‌شود. اگر در کار پیمانکاری، خطا یا کم‌کاری وجود داشته باشد، از امتیازش کاسته می‌شود و شاید سال‌ها نتواند در آن رسته و حرفه با نمایشگاه همکاری کند، چون در امتیازبندی‌اش اثر مشخص و مؤثری دارد. پیمانکار بلافاصله در محل حضور پیدا کرد و استیج، ترمیم و مقاوم‌سازی مجدد شد. هم‌اکنون نیز از آن استفاده می‌شود و مسئولان فنی نمایشگاه بر روند مقاوم‌سازی نظارت و تأیید کردند که استیج آماده استفاده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان بیان کرد: با بروز حادثه، طبیعتاً همه حاضران دچار شوک شده بودند و ما نیز نگران سلامت اعضای گروه بودیم، ولی به لطف خدا و با مدیریت صحیح همکاران در نمایشگاه و مسئول گروه سرود که همکاری بسیار خوبی داشت، مسئله به خوبی پایان یافت. مسئولان شهر نیز در تماس‌های تلفنی، جویای کم و کیف حادثه شدند و همگی نگران سلامت اعضای گروه بودند و وقتی توضیح داده شد که کسی آسیب ندیده است، از این بابت خدا را شکر کردند.

وی در پایان تصریح کرد: بعد از بروز این حادثه، شخصاً مسئولیت نمایشگاه را تا روز پایان بر عهده گرفتم و هر شب، تا زمانی که از سلامت بازدیدکنندگان و مشارکت‌کننده‌ها مطمئن نشوم، سالن نمایشگاه را ترک نمی‌کنم.

انتهای پیام
captcha